A
D Dr Jumping Jack skrev:
Om uniformerad polis vägrar visa leg kan du nog utgå från att det är busar som klätt ut sig

Man fick igenom att endast initialerna i ens för och efternamn behöver synas på leget.
Men tjänstenummer måste polis lämna ut..
Vad gäller civilpolis, googla detta och våld mot tjänsteman... Så finns det fall där polis glömt bort att legitimera sig och då har personer använt sin rätt inom nödvärn...

Så jo polisen måste legitimera sig när man ber om det.. civilpolis vid ingripande..

P
D Dr Jumping Jack skrev:
Du får stå utanför tomten och filma in men du får inte gå in på tomten och filma utan tillstånd
Jodå, det får man göra, men fastighetsägaren (eller dennes representant) får avhysa fotografen om den inte slutar att fotografera.

P
S sebastiannielsen skrev:
Jag fattar liksom inte, det är ju inte direkt en militärbas som ni vaktar, det är erat eget hem.
Mitt hem är min militärbas, nej, jag menar borg.

• Gilla
  • Älska
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Mitt hem är min militärbas, nej, jag menar borg.
Den som inte försvarar sitt hem trivs inte hemma... Eller tycker inte om att äga..

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
Johanbogg Johanbogg skrev:
du får inte filma in i huset men du får filma huset så länge du håller i kameran och står på allmän mark
Jo, man får filma in i huset så länge man inte gör det i smyg.

H
S Shunon skrev:
Hej!
Har en fråga som jag hoppas någon här kan svara på.
Håller på och renoverar huset invändigt och hade idag besök från tillsynsmyndigheten som trampade in på tomten och började filma han ville även ta sig in i huset men där var det låst, jag var ej på plats vid tillfället men min vän var det (snickaren) tillsynsmannen ber min vän att låsa upp dörren, denna ringer då upp mig och lämnar över luren till mannen varpå denna säger att han ska in i huset annars ringer han polisen. Jag ber honom stanna kvar på plats och hoppar in i bilen påväg mot huset.
Framme ser jag 2 män vanligt klädda och jag ber dom att legitimera sig vilken ingen av dom vill göra, ber om att få deras visitkort och får som svar att båda har slut på dom. Efter en stunds pratande fick jag deras namn men endast muntligt, skrev ner deras namn men nekade dom inträde till mitt hus varpå dom hoppade in i sin bil och åkte. Har dom rätt att trampa in på min tomt och gå runt huset samt filma in i mitt hus utan mitt medgivande?
Ringde en vän på kommunen som ordnade numret till chefen på tillsynsmyndigheten som jag tänkt ringa på måndag men vill gärna ha lite mer info innan.

hoppas på svar.

Mvh Daniel
Skulle aldrig släppa in någon som inte kan legitimera sig, skulle inte nöja mig med visitkort heller. Du har bara deras ord på att de kommer från tillsynsmyndigheten. Det kan ju vara vem som helst, du har ju ingen aning om vem det är. Du gjorde helt rätt.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Visst, men det är också många som felaktigt tror att man kan kräva polisen på legitimation så som man kan i USA, för det har man sett på teve att man kan göra.

Samma med tillsynskontrollanter, de måste heller inte visa legitimation för att kunna utföra sin tillsyn.

Jag fattar liksom inte, det är ju inte direkt en militärbas som ni vaktar, det är erat eget hem.

Och då funkar det väldigt bra att lita på att när tillsynskontrollanten kommer med sin bil prydd i logo från kommunen och med logokläder, då släppa in denne utan legitimering, och om det verkligen verkligen är misstänkt, då får denne kalla dit polis på handräckning.

Och då får man acceptera även om polisen vägrar legitimera sig. Iofs kommer de oftast uniformerade så man kan lita på uniformen.
För det första, man släpper inte in folk som påstår sig komma från den och den myndigheten, inte om man har något vett i skallen. De ska kunna visa upp tjänstelegitimation och denne bör man även kunna kontrollera genom att ringa ett visst nummer. Tyvärr blir folk idag ofta helt paralyserade om det knackar någon på dörren och säger "det är från polisen" att man glömmer sånt. Givetvis utnyttjar brottslingar detta. Det kan ju handla om allt från kommunala tjänstemän, socialen, hantverkare från bostadsbolaget, vi svenskar har för vana att lita på folk.

För det andra, en uniform är ingenting att lita på. Det gjordes ett intressant tv-program där en falskuniformerad ordningsvakt sa till folk att göra ditten och datten, och folk gjorde exakt vad personen sa utan att ifrågasätta detta, bara för att vederbörande såg ut att representera "övermakten". Man ska alltså inte lita enbart på uniformen, det är bara ett klädesplagg och säger ingenting om personen som bär det. Korrekt tjänstelegitimation är det som gäller, och den ska givetvis gå att kolla upp genom att ringa ett telefonnummer.

Slutligen, att någon dyker upp i en bil med logotype och har reklamkläder på sig, säger absolut inget om vilka dessa personer är. Jag förstår inte hur man ens kan förespråka att dessa personer automatiskt går att lita på? Det är helt orimligt.

Jag har jobbat på en myndighet som har en viss säkerhetsklassning. Jag började jobba väldigt tidigt och flera gånger har hantverkare dykt upp vid 7-tiden och hoppats på att bli insläppta genom personalingången. Gång på gång har jag avvisat dem, och hänvisat till receptionen (som öppnar kl 9). Jag har ju ingen aning om vilka dessa personer är, eller om de har tillstånd att befinna sig i lokalerna eller inte. De har vackert fått vänta utanför till kl 9. Jag vet såklart att det pågår byggnadsarbete i lokalerna, men vem personen i målarmundering är har jag ingen kännedom om, oavsett om denne visar upp leg eller inte. Jag har inte heller någon möjlighet att kontrollera detta.

/S

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Det är precis det som det gör. Dvs polisen måste alltid ha möjlighet att legitimera sig (KUNNA legitimera sig), dvs de får inte slarva med legitimationen och glömma ta med sig den osv. Men det finns inget krav på att visa den på anmodan, dvs de kan vägra legitimera sig av egen fri vilja.

Dvs om polismannen har sin legitimation i fickan lätt tillgängligt, så KAN han ju legitimera sig. Alltså är 11§ uppfylld. Även om denne vägrar plocka upp legitimationet och visa upp det.

Tidigare fanns det ett absolut krav för poliser att legitimera sig, både civilpoliser och uniformerade, för att tjänstemannaskyddet skulle gälla. Detta har tagits bort, just för att folk missbrukade rätten att kräva legitimation för att fördröja ingripanden så att de hann t.ex. spola ner knarket/bevisen i toan, eller stänga av den heldiskkrypterade datorn med barnporr på.

Därav ändrades lagen. Så polisen behöver bara muntligen ange att de är poliser för att de ska ha fullt tjänstemannaskydd. Därför detta är skyddat i lag också, så att det är brottsligt att säga att man är polis om man inte är det.

ja men då visade dem av egen fri vilja, för att slippa behöva utnyttja sitt tjänstemannaskydd. De är ju också förståelse. Men de hade också kunnat ropa muntligen "POLIS STANNA" och säga att dem är poliser muntligen, och sagt att ni får ringa polisen om ni misstror oss.

Hoppar du då på dem och lyfter bort dem, ja då är det våld mot tjänsteman.

Sedan går det som du märker, också visa legitimationet på ett sådant sätt att den som är föremål för ingripandet inte ser det, ifall man är orolig över att den som ingripandet riktar sig emot, ska skicka sina kumpaner på polisen på polisens lediga tid. Eller rentav själv angripa polisen privat när denne blivit släppt från anhållandet eller liknande.

Precis. Det är det man ska göras. Ringa polisen som då får bekräfta eller skicka ut egen patrull. Man får inte ingripa eller använda våld så fort civilpolisen sagt att han är polis (fullt tjänstemannaskydd). Men sedan är ju ditt exempel lite tillspetsat, en civilpolis är ju lite mer propert klädd, typ som vilken vanlig annan människa som helst än att gå i snickarbrallor (om inte uppdraget är snickaraktigt och de måste smälta in som snickare).
Måste ju säga att en civilpolis som vägrar visa legitimation när den är med på en tillsyn INTE följer polisförordningen.

"10 § Anställda vid Polismyndigheten och Säkerhetspolisen ska i kontakter med allmänheten med beaktande av omständigheterna och situationen agera så hänsynsfullt som möjligt, visa behärskning och uppträda på ett sätt som inger förtroende."

Så skulle en Polis vägra visa legitimation i ett sådant läge ska man verkligen vara misstänksam.
Är det inspektörens kusin som är med?
Förhoppningsvis skulle en sådan Polis få skäll av en överordnad.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
A
L larka742 skrev:
Måste ju säga att en civilpolis som vägrar visa legitimation när den är med på en tillsyn INTE följer polisförordningen.

"10 § Anställda vid Polismyndigheten och Säkerhetspolisen ska i kontakter med allmänheten med beaktande av omständigheterna och situationen agera så hänsynsfullt som möjligt, visa behärskning och uppträda på ett sätt som inger förtroende."

Så skulle en Polis vägra visa legitimation i ett sådant läge ska man verkligen vara misstänksam.
Är det inspektörens kusin som är med?
Förhoppningsvis skulle en sådan Polis få skäll av en överordnad.
Du ska alltid kunna få ut tjänstenummer av polis.. ringa 11414 och höra om detta stämmer har jag gjort några gånger..

Staffans2000
S steve5432 skrev:
För det första, man släpper inte in folk som påstår sig komma från den och den myndigheten, inte om man har något vett i skallen. De ska kunna visa upp tjänstelegitimation och denne bör man även kunna kontrollera genom att ringa ett visst nummer. Tyvärr blir folk idag ofta helt paralyserade om det knackar någon på dörren och säger "det är från polisen" att man glömmer sånt. Givetvis utnyttjar brottslingar detta. Det kan ju handla om allt från kommunala tjänstemän, socialen, hantverkare från bostadsbolaget, vi svenskar har för vana att lita på folk.

För det andra, en uniform är ingenting att lita på. Det gjordes ett intressant tv-program där en falskuniformerad ordningsvakt sa till folk att göra ditten och datten, och folk gjorde exakt vad personen sa utan att ifrågasätta detta, bara för att vederbörande såg ut att representera "övermakten". Man ska alltså inte lita enbart på uniformen, det är bara ett klädesplagg och säger ingenting om personen som bär det. Korrekt tjänstelegitimation är det som gäller, och den ska givetvis gå att kolla upp genom att ringa ett telefonnummer.

Slutligen, att någon dyker upp i en bil med logotype och har reklamkläder på sig, säger absolut inget om vilka dessa personer är. Jag förstår inte hur man ens kan förespråka att dessa personer automatiskt går att lita på? Det är helt orimligt.

Jag har jobbat på en myndighet som har en viss säkerhetsklassning. Jag började jobba väldigt tidigt och flera gånger har hantverkare dykt upp vid 7-tiden och hoppats på att bli insläppta genom personalingången. Gång på gång har jag avvisat dem, och hänvisat till receptionen (som öppnar kl 9). Jag har ju ingen aning om vilka dessa personer är, eller om de har tillstånd att befinna sig i lokalerna eller inte. De har vackert fått vänta utanför till kl 9. Jag vet såklart att det pågår byggnadsarbete i lokalerna, men vem personen i målarmundering är har jag ingen kännedom om, oavsett om denne visar upp leg eller inte. Jag har inte heller någon möjlighet att kontrollera detta.

/S
På Hedenhös tid gängade jag rätt mycket. Vid ett jobb på Astra i Mölndal, spolade vi bla. elementen. När jag kom in i lab och kontor, lämnade personalen mig ensam och gick på rast.
Så med en verktygslåda, overall och ett leende, kom jag in överallt.

Staffan

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
På Hedenhös tid gängade jag rätt mycket. Vid ett jobb på Astra i Mölndal, spolade vi bla. elementen. När jag kom in i lab och kontor, lämnade personalen mig ensam och gick på rast.

Staffan
Det var bättre förr!
Du kom in överallt o du gängade mycket!:cool:
Tänk om man kunde ha det så idag!:crysmile:

• Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
engs
Staffans2000 Staffans2000 skrev:

Staffan
Senast jag var där, efter covid, kom man inte ens till receptionen utan vidare. Först fick man gå genom barracker de ställt upp utanför som skannar kroppstemperaturen, innan man släpps vidare in. Ev. leendet döljs bakom det obligatoriska munskyddet.

S Shunon skrev:
Hej!
Har en fråga som jag hoppas någon här kan svara på.
Håller på och renoverar huset invändigt och hade idag besök från tillsynsmyndigheten som trampade in på tomten och började filma han ville även ta sig in i huset men där var det låst, jag var ej på plats vid tillfället men min vän var det (snickaren) tillsynsmannen ber min vän att låsa upp dörren, denna ringer då upp mig och lämnar över luren till mannen varpå denna säger att han ska in i huset annars ringer han polisen. Jag ber honom stanna kvar på plats och hoppar in i bilen påväg mot huset.
Framme ser jag 2 män vanligt klädda och jag ber dom att legitimera sig vilken ingen av dom vill göra, ber om att få deras visitkort och får som svar att båda har slut på dom. Efter en stunds pratande fick jag deras namn men endast muntligt, skrev ner deras namn men nekade dom inträde till mitt hus varpå dom hoppade in i sin bil och åkte. Har dom rätt att trampa in på min tomt och gå runt huset samt filma in i mitt hus utan mitt medgivande?
Ringde en vän på kommunen som ordnade numret till chefen på tillsynsmyndigheten som jag tänkt ringa på måndag men vill gärna ha lite mer info innan.

hoppas på svar.

Mvh Daniel
Antigen så är det ett skämt eller så handlar det om bedrägeri och evtl. planerad stöld?
Utan legitimationer är det enbart 2 st. privata gubbar som har förirrat sig på någons tomt. Allt annat är ett skämt, jag skulle ringa upp polisen själv pga. ett förmodad bedrägeri. Man kan alltid kolla upp ägaren till billen i bilregistret.
Visitkort är "noll" värda, varje liten bedragare kan trycka upp 1000 visitkort av vilken firma som helst.

R Raskhund skrev:
Antigen så är det ett skämt eller så handlar det om bedrägeri och evtl. planerad stöld?
Utan legitimationer är det enbart 2 st. privata gubbar som har förirrat sig på någons tomt. Allt annat är ett skämt, jag skulle ringa upp polisen själv pga. ett förmodad bedrägeri. Man kan alltid kolla upp ägaren till billen i bilregistret.
Visitkort är "noll" värda, varje liten bedragare kan trycka upp 1000 visitkort av vilken firma som helst.
Gammal tråd, visst...
Men lönar sig ändå att läsa igenom den INNAN man känner sig manad att kommentera inlägg nr1.
Finns en del ledtrådar i de drygt 370 inläggen som gör din kommentar ganska meningslös.
(Samt irriterande för oss som har bevakning på tråden och hoppas på uppdateringar från TS)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.