8 249 läst · 48 svar
8k läst
48 svar
Tillfällig lösning för läckande takpannor
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 608 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 608 inlägg
Klister ovanpå tycker jag är klurigt, hade det varit mitt tak hade jag nog försökt skära ovanför och sticka in en sån här förlimmad, flexibel rackare. Om taket är flackt så lite klister på ovansidan av det som sticks in/upp.
https://mataki.se/yttertak/ytskikt/111473-rubbersteel-mataki-svart-5x0-28-m
https://mataki.se/yttertak/ytskikt/111473-rubbersteel-mataki-svart-5x0-28-m
Besserwisser
· östergötland
· 2 186 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 816 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 816 inlägg
Sarhan skrev:Tack för din fråga!
Huset är byggt i slutet av 80-talet, och takmaterialet är som asfaltshingel. Jag är tyvärr inte helt säker på vad som finns under shingeln, alltså om det finns underlagspapp eller något annat lager under.
Om det hjälper kan jag försöka ta reda på mer om underlaget, men hoppas att den här informationen räcker så länge!
Tack för hjälpen!
Känns väldigt osannolikt att man använde eternit i slutet på 1980-talet, plus att det inte ser ut så heller. Jag är ingen takläggare men har ägt ett fd församlingshem med likande (i form) eternitplattor.plåtrickard skrev:
Jo, jo... Sen jag började hänga på forumet, har jag förstått att hela mitt hus byggt 82 inklusive allt byggmaterial, nu har uppnått "Teknisk Livslängd".Violina skrev:Snart 40 år gammal takshingel måste nog anses ha överlevt sin tekniska livslängd med råge, och att planera ytterligare ett par års (?!) väntan med byte måste nog anses vara i det närmaste vansinne..
Risken är att du måste åtgärda hela den underliggande konstruktionen (om det inte redan är så illa) med längre väntan.. hur ser det ut uppe på vinden, hur omfattande är fuktgenomslaget på undertaket?
Undras om det verkligen är så, eller är det bara ett hittepå?
Tänk. Alla elledningar i väggarna måste bytas, likaså isolering och bjälklag.... Ja allt. För att inte tala om alla treglasfönster och grusgången.
Tycker det verkar överdrivet med TL.
Det är inte så att jag tror att kåken drabbas av Armageddon näst kommande dag, när jag varit inne på forumet.
Detta gäller även mig själv, 69 år och de kalsonger jag bär.
Redigerat:
Takbeläggningen likt mitt Shingeltak, som numer får agera som underlagspapp till det Planja Plåttak jag själv lade för fyra eller fem år sedan. Kostnad ca 100 000 kr med eget arbete.
Men på bilderna har plattorna gått rakt av, horisontellt. Detta har inte skett på mitt Shingel sedan 82!
Vad kan det vara som gjort att plattorna blivit sköra?
Men på bilderna har plattorna gått rakt av, horisontellt. Detta har inte skett på mitt Shingel sedan 82!
Vad kan det vara som gjort att plattorna blivit sköra?
Redigerat:
En liten uppdatering: Jag lyckades ta bort den första raden med de två trasiga shinglarna genom att försiktigt använda en värmepistol. Jag upptäckte att även det underliggande lagret är skadat och behöver åtgärdas. Nästa steg är att försöka ta bort den översta raden med minimal skada på de andra shinglarna och sedan lägga ett nytt lager.plåtrickard skrev:
Hur lång är detta från nocken?
Vatten i isolering är aldrig bra.
Blir liggande där länge.
När det ska bli nytt tak, så skulle jag låta det gamla ligga kvar.
Täta sprickorna enligt ovan.
På med ströläkt och bärläkt.
Det enda som kommer att fukta på Schingeln är kondensvatten. Och det blir inga mängder.
Men visst kan man lägga nån underlagspapp under ströläkt en också.
Men att riva bort liggande tak kan jag inte se någon vits med.
Taket är ju s a s väderskyddat under tiden nya taket läggs.
Blir liggande där länge.
Det enda som kommer att fukta på Schingeln är kondensvatten. Och det blir inga mängder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bra idé 🤓H Hybro skrev:Vatten i isolering är aldrig bra.
Blir liggande där länge.
[bild]
En liten uppdatering: Jag har upptäckt en spricka i det underliggande bitumenlagret som är ungefär en meter lång. Jag planerar att antingen byta ut det eller lägga ett nytt lager ovanpå enligt samma mönster, och sedan sätta dit mina nya shinglar. Hittills har jag hunnit med fyra stycken. Det är inte perfekt, men jag tror att det är bättre än tidigare tills jag fixar hela taket nästa sommar.