det går utmärkt att både laga och byta ut en skada shingel
 
O oliven1 skrev:
det går utmärkt att både laga och byta ut en skada shingel
Och hur gör du det utan att bryta upp alla plattorna som ligger över?
Är du medveten om att dom spikas fast under överlappet och sedan klibbar ihop med nästa varv hela tiden?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Sarhan Sarhan skrev:
Tack för din oro!

Jag har kollat på vinden, och det ser bra ut där. Jag kan inte se några tydliga skador, och jag har även mätt fuktigheten i träet – det visar 0%, så det verkar inte vara något fuktgenomslag på undertaket just nu.

Jag hoppas att det betyder att problemet inte har spridit sig till den underliggande konstruktionen ännu. Planen är fortfarande att byta ut taket om cirka två år, så jag hoppas att en tillfällig lösning kan hålla tills dess.

Tack igen för din hjälp och dina råd!
Men, om du inte har fukt under, då läcker det ju inte heller?

Din rubrik på din tråd ber ju om hjälp med läckande tak..
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Men, om du inte har fukt under, då läcker det ju inte heller?

Din rubrik på din tråd ber ju om hjälp med läckande tak..
Läckan uppstår främst vid långvarigt regn under höst och vinter. Då märker jag att vatten tränger in genom sprickorna i shingeln. Men under sommaren torkar det upp ganska bra, och jag ser inga tecken på fukt i vinden eller undertaket.

Jag vill därför ha en tillfällig lösning för att hantera läckorna under de blötare månaderna, så att jag kan undvika större skador innan taket byts ut om cirka två år.

Tack igen
 
D Dublin skrev:
Söker du en väldigt tillfällig lösning så finns det ju bitumenmassa på fogspruta så om du kan pressa ner massan i sprickorna kan det ju bli bättre.
[länk]
Tack Dublin, Jag har hittat några produkter som kanske kan fungera för att täta sprickorna. Skulle någon av dessa kunna användas för att fixa problemet?
  1. Tätningskitt 5 liter
  2. Klisterasfalt 1 liter
  3. Takmassa 5 liter
Har någon erfarenhet av dessa, och i så fall vilken skulle ni rekommendera för att täta sprickorna i asfaltshingeln och stoppa läckorna under höst- och vintermånaderna?

Tack för all hjälp!
 
Ta ut en takfirma som jobbar med heta arbeten så kan dom laga detta tillfälligt.
 
Sarhan Sarhan skrev:
Läckan uppstår främst vid långvarigt regn under höst och vinter. Då märker jag att vatten tränger in genom sprickorna i shingeln. Men under sommaren torkar det upp ganska bra, och jag ser inga tecken på fukt i vinden eller undertaket.

Jag vill därför ha en tillfällig lösning för att hantera läckorna under de blötare månaderna, så att jag kan undvika större skador innan taket byts ut om cirka två år.

Tack igen
På vilket sätt märker du det?
 
Sarhan Sarhan skrev:
Tack för din oro!

Jag har kollat på vinden, och det ser bra ut där. Jag kan inte se några tydliga skador, och jag har även mätt fuktigheten i träet – det visar 0%, så det verkar inte vara något fuktgenomslag på undertaket just nu.

Jag hoppas att det betyder att problemet inte har spridit sig till den underliggande konstruktionen ännu. Planen är fortfarande att byta ut taket om cirka två år, så jag hoppas att en tillfällig lösning kan hålla tills dess.

Tack igen för din hjälp och dina råd!
Hej!
Jag vet att det kan vara riktigt fattigt efter ett husköp. Så min fråga är om det får kosta någonting, eller bara några hundralappar?
Som nämnts tidigare finns det olika bitumenklet, både varma och kalla. Det medför dock risker att använda dessa, då de inte är säkert att de håller tätt.
Om det däremot får kosta några tusenlappar, så är det bäst att kontakta en takfirma. De kan byta de trasiga, och besiktiga resten. Då kanske det även håller lite mer än två år sen.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
På vilket sätt märker du det?
Jag märker det eftersom vattnet tränger igenom vinden och isoleringen, och jag ser det till slut inuti huset. Det händer oftast när det regnar kraftigt under höst och vinter, vilket gör att det blir tydliga tecken på läckage inomhus.
 
S
Sarhan Sarhan skrev:
Hej alla,
Jag har upptäckt några sprickor på mina takpannor, och de har börjat läcka vid kraftigt regn. Det mesta av taket är fortfarande i bra skick, så jag planerar inte att byta ut det helt just nu. Jag behöver dock en tillfällig lösning för att stoppa läckorna och förhindra ytterligare skador.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Finns det specifika produkter eller metoder ni kan rekommendera för att täta sprickorna och stoppa läckorna? Alla snabba och effektiva lösningar tas tacksamt emot!

Tack på förhand för er hjälp!
Täck sprickorna med sånt här, så håller de nog tätt tills du ska byta hela taket. Se till att det är varmt när du applicerar bara, så det rinner ut, tätar och binder bra mot underlaget.

https://www.hornbach.se/p/asfaltklister-mataki-1l/8041896/
 
Jag hade samma problem på ett fritidshus för många år sedan.
Samma material, shingel.

Köpte takmassa som borstades ut över hela taket.

Tog väl en heldag och taket blev tätt iaf ca 3 år till dess att vi bytte taket.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
hsd
Jag vet inte säkert men nog ser det ut som eternitplattor
 
U
Instämmer, ser ut som eternitplattor som nån målat över.
 
D Dublin skrev:
Söker du en väldigt tillfällig lösning så finns det ju bitumenmassa på fogspruta så om du kan pressa ner massan i sprickorna kan det ju bli bättre.
[länk]
Fungerar superbra. Har kört det på stallets eternittak. Bara se till att det är rent och fäster. Vill minnas att bara xl bygg hade den med ,"fibrer" i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.