234 267 läst · 634 svar
234k läst
634 svar
Tillbyggnad 35m² - Hur svårt kan det va?
Gav mig på att ta bort vindskivorna idag och fick en liten överraskning.
Det saknas trekantslist och pappen är inte spikad på befintliga taket.
Dock ser allt helt och torrt ut så det är väl ingen större fara. Vi hade ju tidigare en stor rönn som hängde över taket och den syns det spår av. Man ska inte ha träd hänga över taket.
Den yttersta läkten är skruvad underifrån vilket och är lite okonventionellt. Men ett helvete att få loss den då den sitter med en skruv i varje råspont, måste va uppemot 70-80 skruvar.
Orkade inte ta loss hela ikväll, det tar på krafterna att jobba från stege.
Jag roade mig även med att rensa vindskivorna från spik. Tänker eventuellt återanvända dom, om det går att måla om dom vita som knutar och foder ska vara sen.
En annan sak jag kom på är att jag kommer att behöva lägga ena sidan av taket åt "fel" håll. Annars måste jag lägga om hela den sidan.
Man lägger ju pannor från höger till vänster, men i mitt fall när jag börjar mitt på så blir det från vänster till höger på ena sidan.
Går det ens? Om ni fattar vad jag menar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Dock ser allt helt och torrt ut så det är väl ingen större fara. Vi hade ju tidigare en stor rönn som hängde över taket och den syns det spår av. Man ska inte ha träd hänga över taket.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den yttersta läkten är skruvad underifrån vilket och är lite okonventionellt. Men ett helvete att få loss den då den sitter med en skruv i varje råspont, måste va uppemot 70-80 skruvar.
Logga in
Skapa konto
Jag roade mig även med att rensa vindskivorna från spik. Tänker eventuellt återanvända dom, om det går att måla om dom vita som knutar och foder ska vara sen.
En annan sak jag kom på är att jag kommer att behöva lägga ena sidan av taket åt "fel" håll. Annars måste jag lägga om hela den sidan.
Man lägger ju pannor från höger till vänster, men i mitt fall när jag börjar mitt på så blir det från vänster till höger på ena sidan.
"Allting går utom en järnspis" är ett talesätt vi har här.maah skrev:Gav mig på att ta bort vindskivorna idag och fick en liten överraskning.
[bild] [bild]
[bild] [bild]
[bild]
Idag hade jag hjälp av min pappa några timmar.
Vi fick upp ställningen, regeln under råsponten, monterade järn för takstolarna och bar in 500kr golv i garaget.
Vi fick upp ställningen, regeln under råsponten, monterade järn för takstolarna och bar in 500kr golv i garaget.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En fundering angående läggning av takpannorna. Har inte koll på ytorna, men annars kanske det kan va en idé att flytta över de befintliga takpannorna så att man får en helsida med gamla, och en hel sida med nya? Kanske mycket jobb, och fler nya pannor, men idé bara...
Takstolar på plats!
Det har gått väldigt bra med allt. Måtten stämde på millimetern.
Dock är det ganska besvärligt med råsponten att få skarvarna utspridda eftersom cc-måttet är fel i och med att jag börjar lägga från den nya takstolen.
Det har gått väldigt bra med allt. Måtten stämde på millimetern.
Dock är det ganska besvärligt med råsponten att få skarvarna utspridda eftersom cc-måttet är fel i och med att jag börjar lägga från den nya takstolen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Åh så fint! Riktigt kul att följa!
Ett sätt när man lägger pannor är att lägga en ram, längst ner och längst upp och så ytterkanten vid vindskivan rak, då kan du lägga det där emellan från rätt håll sen utan att det drar och blir snett! Så gjorde vi när vi la där det var ränndal och snedkapning som gällde så man inte kunde lägga från rätt håll...
Hoppas det lät begripligt
Ett sätt när man lägger pannor är att lägga en ram, längst ner och längst upp och så ytterkanten vid vindskivan rak, då kan du lägga det där emellan från rätt håll sen utan att det drar och blir snett! Så gjorde vi när vi la där det var ränndal och snedkapning som gällde så man inte kunde lägga från rätt håll...
Hoppas det lät begripligt
Körde på några timmar själv efter lunch.
Trevlig utsikt på taket!
Rätt nöjd med passning mot gamla taket. Stämmer på millimetern.
Sen är det viktigt att ha favorittröjan när man gör viktiga moment.
Fått den av min fru som ett internt skämt. Jag äter alltid chokladbollar som lite extra energi när jag bygger, fick den för 7-8 år sen och som tur är passar den fortfarande
Trevlig utsikt på taket!
Logga in
Skapa konto
Rätt nöjd med passning mot gamla taket. Stämmer på millimetern.
Logga in
Skapa konto
Sen är det viktigt att ha favorittröjan när man gör viktiga moment.
Logga in
Skapa konto
Fått den av min fru som ett internt skämt. Jag äter alltid chokladbollar som lite extra energi när jag bygger, fick den för 7-8 år sen och som tur är passar den fortfarande
Det blev ett kvällspass efter middagen också.
Fick plocka fram precisionsmaskinen för att klyva den sista råsponten.
Jag har mycket bra maskiner men klyvsågen är inte en av dom.
Skönt att ha ena sidan klar. I morgon blir det den andra sidan i lite lugnare tempo.
Man ska ju njuta av att få bygga och inte stressa hela tiden!
Det blir bra det här känns det som!
Fick plocka fram precisionsmaskinen för att klyva den sista råsponten.
Jag har mycket bra maskiner men klyvsågen är inte en av dom.
Logga in
Skapa konto
Skönt att ha ena sidan klar. I morgon blir det den andra sidan i lite lugnare tempo.
Man ska ju njuta av att få bygga och inte stressa hela tiden!
Logga in
Skapa konto
Det blir bra det här känns det som!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto