62 382 läst · 179 svar
62k läst
179 svar
Tillbaka till rötterna
Så kom det lite vinter och sol äntligen.
Huset i vinterskrud
På väg från postlådan
Och vägen mot "stora vägen"
Huset i vinterskrud
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På väg från postlådan
Logga in
Skapa konto
Och vägen mot "stora vägen"
Logga in
Skapa konto
Det började med en fin onsdag morgon
Som stördes av lite oljud
Och helt plötsligt försvann en massa träd:
Blev nästan 300 kvm till som går att använda:
Sen dagarna som kommer så ska de forsla bort allt och fräsa stubbarna
Logga in
Skapa konto
Som stördes av lite oljud
Och helt plötsligt försvann en massa träd:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blev nästan 300 kvm till som går att använda:
Logga in
Skapa konto
Sen dagarna som kommer så ska de forsla bort allt och fräsa stubbarna
Facit 2 björkar, 2 granar och 14 tallar...
Det började med ett par tallar som hade grenar som skadade taken. Och utmynnade i att om man gjorde allt på en gång så blev det inte så blodigt dyrt...
Så nu blir projektet i sommar att försöka få igång ett trädgårdsprojekt på den delen av tomten. Och gräva ett planteringsdike för att plantera häck
Det började med ett par tallar som hade grenar som skadade taken. Och utmynnade i att om man gjorde allt på en gång så blev det inte så blodigt dyrt...
Så nu blir projektet i sommar att försöka få igång ett trädgårdsprojekt på den delen av tomten. Och gräva ett planteringsdike för att plantera häck
För er som säger "men fina träden" så vill jag påpeka att tallar med grenar som sitter 10 meter över marken varken ger insynsskydd, vindskydd eller mysfaktor. Snarare så skuggar de, förstör för alla andra växter med sina barr och vattenbehov och hindrar mig från att köra åkgräsklipparrally
Jag tänkte lägga tiden på att få till en fin trädgård iställetP Pappa1986 skrev:
Men borde ha torkat dem och använt 4-5 st varje gång man tänder en brasa
(Nu sparar jag kartongpappret de använder för att stötsäkra i frakt istället. Miljövänligt och effektivare än kemiska produkter )
Tycker du verkar ha ett fint ställe där
Och så var avverkningen klar
Stora tallen som stod bredvid huset och riskerade att förstöra taket är spårlöst borta:
Detta var en 25meterstall med 60 cm diameter längst ner. Den satte igen stuprören två gånger i veckan.... Och när det var storm var man alltid lika nojjig att nån gren skulle rasa och dra med nått.
Och av träddungen med träden och all sly syns inga spår
Det återstår att fylla upp med jord och så gräs i vår. Sen plantera häck mot grannen. Där tanken är en avenbok eller dylikt. Samt komplettera med lite buskar.
Det är den del av tomten som får mest sol så det är rätt trevligt om man kan använda den
Riset och stammarna blev 5 lastbilstransporter. Jag är glad att jag lejde bort det..
Stora tallen som stod bredvid huset och riskerade att förstöra taket är spårlöst borta:
Logga in
Skapa konto
Detta var en 25meterstall med 60 cm diameter längst ner. Den satte igen stuprören två gånger i veckan.... Och när det var storm var man alltid lika nojjig att nån gren skulle rasa och dra med nått.
Logga in
Skapa konto
Det återstår att fylla upp med jord och så gräs i vår. Sen plantera häck mot grannen. Där tanken är en avenbok eller dylikt. Samt komplettera med lite buskar.
Det är den del av tomten som får mest sol så det är rätt trevligt om man kan använda den
Riset och stammarna blev 5 lastbilstransporter. Jag är glad att jag lejde bort det..
Redigerat:
Nu har jag läst igenom din tråd, vilket jag borde gjort för länge sedan med tanke på den inspiration och uppmuntran som du gett mig. Jag gillar verkligen ditt badrum, svart och glas är väldigt snyggt. Och bänkskivan i köket, klart värt pengarna. Det är svårt att slå natursten, det blir både funktion, design och blickfång i ett. Men schersminen...försvann hela eller klippte du bara ner den? Jag har försökt att plantera det i min trädgård men den har inte tagit sig. En kväll med blommande schersmin och syren är magisk!
jag ser fram emot att se ditt vardagsrum när du är klar och inredd, eller blir det en del du inte kommer göra så mycket med? Hur stort är huset?
jag ser fram emot att se ditt vardagsrum när du är klar och inredd, eller blir det en del du inte kommer göra så mycket med? Hur stort är huset?
En fin snabbväxande häck är det jag har på framsidan av mitt hus, du kan få ett skottAppendix skrev:Och så var avverkningen klar
[bild]
[bild]
Logga in
Skapa konto