Internethastighetstest med låg ping och höga nedladdnings-/uppladdningshastigheter.

Och där var fibern igång.
Trevlig julklapp

Och med tanke på att alla klagar på fiberleverantörerna måste jag säga att Open Infra varit riktigt bra att ha att göra med. Trevliga grävare/installatörer och kundtjänst.

• Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Så kom det lite vinter och sol äntligen.

Huset i vinterskrud
Hus i vinterskrud med snötäckt mark och träd, solig klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På väg från postlådan
Solig vinterdag med snötäckta träd och spår efter bil i snön på landsväg.
Skapa konto

Och vägen mot "stora vägen"
Solig vinterscen med ett snötäckt landskap och en väg som leder bort från betraktaren.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Fantastisk vy du bjuder på, riktigt fint :=)

Det började med en fin onsdag morgon
Gul träbyggnad med snötäckt gångväg framför omgiven av tallar på en vintermorgon, som beskriver utrymme efter trädavverkning.
Skapa konto

Som stördes av lite oljud

Och helt plötsligt försvann en massa träd:

Ett gult hus med ett avverkat trädparti täckt av snö i förgrunden, vilket ger mer utrymme på tomten.
Skapa konto

Snöklädd tomt med gula hus och en dubbelgarage i förgrunden och nyligen avverkade trädområden i bakgrunden.
Skapa konto

Blev nästan 300 kvm till som går att använda:

Vinterlandskap med nyligen fällda träd i snö framför ett hus och växthus, skapar öppet utrymme.
Skapa konto

Sen dagarna som kommer så ska de forsla bort allt och fräsa stubbarna :)

• Gilla
  • Ledsen
4774 och 3 till
  • Laddar…
Facit 2 björkar, 2 granar och 14 tallar...

Det började med ett par tallar som hade grenar som skadade taken. Och utmynnade i att om man gjorde allt på en gång så blev det inte så blodigt dyrt...

Så nu blir projektet i sommar att försöka få igång ett trädgårdsprojekt på den delen av tomten. Och gräva ett planteringsdike för att plantera häck :)

• Gilla
4774
  • Laddar…
För er som säger "men fina träden" så vill jag påpeka att tallar med grenar som sitter 10 meter över marken varken ger insynsskydd, vindskydd eller mysfaktor. Snarare så skuggar de, förstör för alla andra växter med sina barr och vattenbehov och hindrar mig från att köra åkgräsklipparrally ;)

• Haha
  • Gilla
  • Wow
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Det sista är väl värst? ;):crysmile:

• Haha
Appendix
  • Laddar…
För att inte tala om hur kottarna smäller i klippaggregatet!!

M Myckling skrev:
För att inte tala om hur kottarna smäller i klippaggregatet!!
Trädet närmast huset fällde så mycket kottar att jag kunde kratta upp fulla hinkar.... Om de ändå förmultnade lite snabbare.

Appendix Appendix skrev:
Trädet närmast huset fällde så mycket kottar att jag kunde kratta upp fulla hinkar.... Om de ändå förmultnade lite snabbare.
Eller får du spara alla kottar, torka dem och limma upp de på väggen. Ungefär som han gjorde med vinkorkar :p

• Haha
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Eller får du spara alla kottar, torka dem och limma upp de på väggen. Ungefär som han gjorde med vinkorkar :p
Jag tänkte lägga tiden på att få till en fin trädgård istället :D
Men borde ha torkat dem och använt 4-5 st varje gång man tänder en brasa :)
(Nu sparar jag kartongpappret de använder för att stötsäkra i frakt istället. Miljövänligt och effektivare än kemiska produkter :) )

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Tycker du verkar ha ett fint ställe där(y)

• Älska
Appendix
  • Laddar…
Och så var avverkningen klar
Stora tallen som stod bredvid huset och riskerade att förstöra taket är spårlöst borta:
Tom plats där stor tall nyligen avverkats bredvid ett hus i skymningen.
Skapa konto

Detta var en 25meterstall med 60 cm diameter längst ner. Den satte igen stuprören två gånger i veckan.... Och när det var storm var man alltid lika nojjig att nån gren skulle rasa och dra med nått.

Och av träddungen med träden och all sly syns inga spår
Tomt där en stor tall nyligen avverkats, med synligt hus och växthus i bakgrunden på en tidig vårkväll.
Skapa konto

Det återstår att fylla upp med jord och så gräs i vår. Sen plantera häck mot grannen. Där tanken är en avenbok eller dylikt. Samt komplettera med lite buskar.

Det är den del av tomten som får mest sol så det är rätt trevligt om man kan använda den :)

Riset och stammarna blev 5 lastbilstransporter. Jag är glad att jag lejde bort det..

Redigerat:
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Nu har jag läst igenom din tråd, vilket jag borde gjort för länge sedan med tanke på den inspiration och uppmuntran som du gett mig. Jag gillar verkligen ditt badrum, svart och glas är väldigt snyggt. Och bänkskivan i köket, klart värt pengarna. Det är svårt att slå natursten, det blir både funktion, design och blickfång i ett. Men schersminen...försvann hela eller klippte du bara ner den? Jag har försökt att plantera det i min trädgård men den har inte tagit sig. En kväll med blommande schersmin och syren är magisk!

jag ser fram emot att se ditt vardagsrum när du är klar och inredd, eller blir det en del du inte kommer göra så mycket med? Hur stort är huset?

• Gilla
zapppa och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Och så var avverkningen klar
Stora tallen som stod bredvid huset och riskerade att förstöra taket är spårlöst borta:
[bild]
Detta var en 25meterstall med 60 cm diameter längst ner. Den satte igen stuprören två gånger i veckan.... Och när det var storm var man alltid lika nojjig att nån gren skulle rasa och dra med nått.

Och av träddungen med träden och all sly syns inga spår
[bild]

Det återstår att fylla upp med jord och så gräs i vår. Sen plantera häck mot grannen. Där tanken är en avenbok eller dylikt. Samt komplettera med lite buskar.

Det är den del av tomten som får mest sol så det är rätt trevligt om man kan använda den :)

Riset och stammarna blev 5 lastbilstransporter. Jag är glad att jag lejde bort det..
En fin snabbväxande häck är det jag har på framsidan av mitt hus, du kan få ett skott :)

Skott av en häckplanta på en fönsterbräda med diverse byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Haha
7ender
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.