S S1875 skrev:
Jag ska ordna med en parkeringsplats på tomten vid mitt fritidshus. Jag behöver fälla några större träd samt rensa en del mindre träd och buskar vid vägkanten. Träden står på spalten mellan min tomt och vägen. Jag får ingen svar från ägaren huruvida jag får rensa detta. Jag antar att han inte har ngt emot detta. Finns det några regler kring detta?
Tacksam för svar
Klart som datan att Du inte får fälla träd utanför Din tomt! Hur tänker Du? Kul om ngn fäller träd på Din tomt! Tankevurpa i kubik!

• Gilla
  • Haha
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Klart som datan att Du inte får fälla träd utanför Din tomt! Hur tänker Du? Kul om ngn fäller träd på Din tomt! Tankevurpa i kubik!
Efter ett flertal engagerade och hjälpsamma personer med bra svar så verkar det som om samfälligheten förvaltar marken då den räknas som vägområde enligt detaljplan. Ska således försöka få tillåtelse av samfälligheten att såga ner träden.

• Gilla
tompaah7503 och 5 till
  • Laddar…
S S1875 skrev:
Efter ett flertal engagerade och hjälpsamma personer med bra svar så verkar det som om samfälligheten förvaltar marken då den räknas som vägområde enligt detaljplan. Ska således försöka få tillåtelse av samfälligheten att såga ner träden.
Fråga även om de har några synpunkter på att du anordnar infart till din fastighet och hur de ställer sig till detta.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
W Wiksten skrev:
fundera lite över vems träd han fäller...
tror inte det har så stor betydelse om det är han som vill fälla eller inte
Jo, det har betydelse. Det är ”arbetsgivaren” som har ansvaret. Inte ägaren av trädet. Även om det i allmänhet är samma sak.

• Gilla
Mgrape
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Vaken fråga, man behöver motorsågskort även om man gör ett arbete åt sig själv men på annans mark.

REVS jurister har rett ut just exakt denna fråga och som medlem i samfällighet är motorsågande på mark förvaltad av samfällighet att beteckna som egen mark. Det är alltså ok att gå loss med sågen utan körkort utan att samfälligheten är ansvarig.
Nej.
Finns inget krav att du måste ha kortet.
Det är krav som ställs är: dokumentation på avlagt teoretiskt och praktiskt prov.

Vad gäller fastighetsägare så är de undantagna detta.
Precis som enskilda företagare.
Alltså skogsägare måste varken visa dokumentation eller kort.
Men man får inte jobba på annans mark utan denna dokumentation.

Själva kortet är en produkt av säkerskog och det finns många andra utbildningar som är till och med bättre, huvudsaken är att de motsvarar nivån som motorsåg körkortet innebär nämligen AB grundkurs.

Nä det har inte prövats i domstol vad en skogsägare eller skogsarbetare ska besitta för lägsta nivå av kunskap.
Inte heller har amv varit ut och gett böter för utebliven kunskapsnivå eller behörighet gällande detta.

• Gilla
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
L Lawson skrev:
Det var ju du som skrev att ”du gissar på att ingen äger remsan....” det var det jag svarade på. Och skulle det vara så att TS har servitut på att sköta vägen så behöver han ju knappast ställa frågan här, då har han det skriftligt och allt är i sin ordning. Annars har du helt rätt.
Då det finns en förening är det där man tar upp allt som ska göras när det gäller vägen, vägrenen och annan skötsel av dessa. Ska finnas ett beslut som underlag, där det anges vad som ska göras och av vem.

Underhållande med alla som svarar utan att ha en aning eller som killgissar baserat på hur det brukar se ut. Sedan kommer det en hel del självsäkra kommentarer om hur saker är - som verkligen inte stämmer. Lyckligtvis är det flera som också påpekar hur det borde fungera - utan att bergsäkert slå fast hur det är i just det aktuella fallet. Oerhört svårt för en TS att få någon vettig hjälp på det viset.
Det som är relevant är vad som gäller i det aktuella fallet.
För att kunna besvara den frågan behöver vi veta en del saker - och om vi får veta dem behöver TS inte längre vårt stöd.
Ett par tips från mig. Utan svaret på de frågorna, och kanske ännu fler. är alla råd du får bara rena gissningar.
  • Om det finns en samfällighetsförening - leta rätt på stadgarna för denna.
  • Om samfällighetsföreningen har en styrelse - prata med den
  • Om det finns en eller flera gemensamhetsanläggningar - leta fram anläggningsbesluten.
    Det kan, även om det inte borde vara så, vara otydligt vilken gemensamhetsanläggning som marken runt vägen tillhör.
  • Om det finns en gemensamhetsanläggning för väg - kontrollera vilken klass vägen skall hålla. Det kan avgöra saker som vilken standard vägen skall hålla och hur växtlighet som hindrar sikten skall hanteras.
  • Kontrollera via "min fastighet" om din fastighet har en "utfart". Som flera har sagt "borde" det vara så - men fastighetsbildning är ingen exakt vetenskap - det blir ofta fel. På Lantmäteriets fastighetskarta ser man "hjulspår" som kan ge, men inte säkert ger, vägledning.
  • Det kan vara så att fastigheten är konstituerad med en utfart och att placeringen, samt bredden på denna, är fastställd. Då är det det du har att rätta dig efter. Det kan vara som ett servitut eller bara en skrivning "rätt till utfart, 2,5m mot vägen V"
  • Kontrollera att detaljplanen inte anger att marklov krävs för trädfällning. I visas fall kan det vara så - men det är inte det vanliga.
  • Kolla med styrelsen, om den finns, om man har goda, dåliga eller inga relationer alls med markägaren. Det finns gott om fritidshusområden av den här typen där en markägare tjänat en massa pengar på att stycka av tomter men där han (det är nästan alltid en "han") sedan blivit förbannad över att det dyker upp människor som vill saker i hans skog. Om markägaren är en grinig typ spelar det ofta ingen roll om du har rätt eller fel. Tar du ner ett grässtrå på hans mark kommer han att fylla hela remsan mellan vägen och din tomt med stockar och stenar.
Det är mycket möjligt att markägaren tycker att du får göra precis ved du vill och att han dessutom bjuder på kaffe. Ordförandens svar kanske antyder att det inte är så - eller att ordföranden faktiskt inte vet vilka regler som gäller. Det är inte helt ovanligt att ordföranden tagit plats i styrelsen för att bevaka sina egna intressen och skiter blankt i andras.

På Lantmäteriets karta ser man att en del anlagt parkeringar på stamfastigheten. Sådant händer hela tiden, att man tar mark i anspråk som tillhör någon annan. Det är vanligen inte tillåtet och kan leda till en hel del bråk - eller så gör det inte det.

Jag har sett för många varianter av rätt och fel för att kunna säga hur det fungerar i just TS fall.

• Gilla
bearmaniac och 5 till
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
Nej.
Finns inget krav att du måste ha kortet.
Det är krav som ställs är: dokumentation på avlagt teoretiskt och praktiskt prov.

Vad gäller fastighetsägare så är de undantagna detta.
Precis som enskilda företagare.
Alltså skogsägare måste varken visa dokumentation eller kort.
Men man får inte jobba på annans mark utan denna dokumentation.

Själva kortet är en produkt av säkerskog och det finns många andra utbildningar som är till och med bättre, huvudsaken är att de motsvarar nivån som motorsåg körkortet innebär nämligen AB grundkurs.

Nä det har inte prövats i domstol vad en skogsägare eller skogsarbetare ska besitta för lägsta nivå av kunskap.
Inte heller har amv varit ut och gett böter för utebliven kunskapsnivå eller behörighet gällande detta.
om vi bortser från att jag skrev motorsågskort fast det finns likvärdiga utbildningar, tycker du att det var nåt annat som var direkt felaktigt eller ville du bara spänna hängslena lite?

A
F fsn skrev:
om vi bortser från att jag skrev motorsågskort fast det finns likvärdiga utbildningar, tycker du att det var nåt annat som var direkt felaktigt eller ville du bara spänna hängslena lite?
Utan spända hängslen, så famlar byxorna runt.. :))
Nej då men man ska väl återge den delen av kravet det handlar om.
Att sedan samfällighetsföreningar inte hålls ansvarig är en självklar sak..
Du är ju på din markandel som ingår i samfällighet.

Även egenföretagare kan åka och fälla hos kunder eller åt maskin. Men då får inga andra delta på platsen.

F
Maskintok skrev:
Utan spända hängslen, så famlar byxorna runt.. :))
Nej då men man ska väl återge den delen av kravet det handlar om.
själva slutsatsen är att man får såga på samfällighets mark utan några kunskapskrav öht.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nje. Markägaren äger trädet du pratar om och har lagen på sin sida om man anmäler dig för skadegörelse och i värsta fall stöld.
Gör som du ska istället, bete dig som folk och fråga markägaren. Att såga i andras träd utan tillstånd är aldrig en bra idé. Att fråga folk på internet istället för markägaren huruvida man kan såga av och ta hem är inte så mycket bättre.
Lantmäteriet vet vem som äger. Ta gps-positionen så du vet exakt plats.

E Ezrath88 skrev:
Förlåt för att jag lånar det här inlägget lite. Tänkte bara kolla hur det fungerar att hugga av träd som inte har brutits av helt efter att träden har gett upp kampen mot vinden? Jag har varit ute och promenerat i en skog och såg ett träd som hade fällts ner av vinden. Alltså att det inte har blivit nerhugget av en yxa eller avsågad av en såg. Utan efter många om och men från starka vindar så har trädet böjts så pass mycket att det bröts nästan helt av. En liten bit av det sitter kvar mellan trädet och stubben. Tror ni att det skulle vara okej att kapa av några grenar från det trädet och ta hem grenarna för att ha dem i terrarium?

• Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Det är ju märkligt att lämna såna här små snuttar med värdelös mark. Det borde ju falla inom samfälligheten att underhålla den här marksnutten. Vad har gubben tänkt att han ska ha marken till? Odla jordgubbar? Eller sitter man på den bara för att kunna skapa lite otrevlig stämning i vägföreningen så fort någon bryter en gren? Märkligast är nog att marksnutten existerar.

A
F fsn skrev:
själva slutsatsen är att man får såga på samfällighets mark utan några kunskapskrav öht.
Ja det är ingenting som någon kan röra.
Vi kan inte börja tvinga fastighets ägare att deltaga i kurser, utbildningar, behörighetutbildningar mm då detta skulle bryta emot grundlagar.. Tvingande är ingen bra väg att gå..

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
1 markus1 skrev:
Det är ju märkligt att lämna såna här små snuttar med värdelös mark
Det är en åsikt - men så ser det ut överallt... SÅ har det set ut i alla fritidshusområden jag har haft "intressen" i... Man styckar av fastigheter och sedan blir delar av stamfastigheten kvar. Varför är det konstigt? Hur menar du att det skulle se ut?

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Hur vet du att han bara äger en snutt och inte 200 ha till, runt den där samfälligheten?
Sånt där är inget att bry sig om annat än när man köper. Man handlar inte dumt parkerade eller illa ronderade tomter. Location, location, location.

1 markus1 skrev:
Det är ju märkligt att lämna såna här små snuttar med värdelös mark. Det borde ju falla inom samfälligheten att underhålla den här marksnutten. Vad har gubben tänkt att han ska ha marken till? Odla jordgubbar? Eller sitter man på den bara för att kunna skapa lite otrevlig stämning i vägföreningen så fort någon bryter en gren? Märkligast är nog att marksnutten existerar.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.