36 659 läst · 179 svar
37k läst
179 svar
Tillåtet att fälla träd som står utanför min tomt?
Jag tror inte heller längre det är en samfällighetsförening. Jag tror ni har en äldre ekonomisk förening.
Skulle vara intressant att veta vilka laster och rättigheter din fastighet har.
Men du kan i alla fall svara styrelsen att markägaren inte har synpunkter på fällningen.
Skulle vara intressant att veta vilka laster och rättigheter din fastighet har.
Men du kan i alla fall svara styrelsen att markägaren inte har synpunkter på fällningen.
Ja, givetvis är det så. Jag tyckte bara att det var en lite lustig sorts detaljplan där varje fastighetsägare kan välja vilka delar av planen som den vill genomföra.Claes Sörmland skrev:
Vad samfälligheten tycker är helt irrelevant. Det är anläggningsbeslutet som styr.P PTZic skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 003 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 003 inlägg
De användes främst för små villasamhällen och fritidssamhällen. Tanken var att hålla kommunens engagemang för de allmänna platsernas iordningställande och skötsel till ett minimum.P pmd skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 655 inlägg
Vilken väg är det för övrigt du tänkt röja vid, @S1875?
På den norra sidan (utgående från bilden i inlägg #33) tycker jag att träden ser relativt små ut, de borde inte vara något stort problem att ta bort utifrån en ekonomisk kalkyl.
På den östra sidan ser träden större ut, men å andra sidan grenar de nog in över din tomt, och då har vi en annan liten abrovink vi inte talat om tidigare som kommer i spel: 3:2 JB.
I 3 kap. 2 § första stycket jordabalken står att läsa att: ”Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.”
Nu är det förstås att läsa lagen som fan läser bibeln att hävda att det är grenar och rötter som stör dig när det i själva verket är stammarna, men det kan ju vara bra att ha som ess i rockärmen, att om de inte vill låta dig ta ner träden för att göra en infart så säger du att du kommer kapa grenar och rötter i tomtgränsen så att träden blir instabila och riskerar att falla över vägen.
Nu tror jag dock inte att sådana extrema åtgärder kommer behövas, utan skissar du upp var du vill ha din infart och säger att du behöver fälla några träd i vägkorridoren för att göra detta och har lov av markägaren om föreningen tillåter det så är jag säker på att du får tillstånd. Särskilt om du visar att du också kommer lägga rör i det eventuella dike du behöver täcka för att göra infarten och liknande. Kort sagt, ju seriösare förslag och därmed minskad osäkerhet för föreningen, desto lättare att få igenom det.
På den norra sidan (utgående från bilden i inlägg #33) tycker jag att träden ser relativt små ut, de borde inte vara något stort problem att ta bort utifrån en ekonomisk kalkyl.
På den östra sidan ser träden större ut, men å andra sidan grenar de nog in över din tomt, och då har vi en annan liten abrovink vi inte talat om tidigare som kommer i spel: 3:2 JB.
I 3 kap. 2 § första stycket jordabalken står att läsa att: ”Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.”
Nu är det förstås att läsa lagen som fan läser bibeln att hävda att det är grenar och rötter som stör dig när det i själva verket är stammarna, men det kan ju vara bra att ha som ess i rockärmen, att om de inte vill låta dig ta ner träden för att göra en infart så säger du att du kommer kapa grenar och rötter i tomtgränsen så att träden blir instabila och riskerar att falla över vägen.
Nu tror jag dock inte att sådana extrema åtgärder kommer behövas, utan skissar du upp var du vill ha din infart och säger att du behöver fälla några träd i vägkorridoren för att göra detta och har lov av markägaren om föreningen tillåter det så är jag säker på att du får tillstånd. Särskilt om du visar att du också kommer lägga rör i det eventuella dike du behöver täcka för att göra infarten och liknande. Kort sagt, ju seriösare förslag och därmed minskad osäkerhet för föreningen, desto lättare att få igenom det.
Har inte bestämt ännu vart jag planerar infarten, men du har rätt i att det är fler större träd på östra sidan. Man behöver väl dock tillstånd även för att ta bort buskar och större stenar? vilket det finns gott om på norra sidan.Nötegårdsgubben skrev:Vilken väg är det för övrigt du tänkt röja vid, @S1875?
Jag har beställt ett utdrag ur fastighetsregistret från lantmäteriet, så inväntar svaret om eventuell samfällighet och gemensamhetsanläggning.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 003 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 003 inlägg
Du vet att hela härligheten ligger online för dig att lösa direkt. Du loggar in på Min fastighet hos Lantmäteriet:S S1875 skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/min-fastighet/
Där listas eventuella gemensamhetsanläggningar som fastigheten är en del av.
Har iallafall fått svar från lantmäteriet nu med fastighetsinformation. Det står inget om varken samfällighet eller gemensamhetsanläggning. Jag fick information om samfälligheten genom en granne och är med i deras maillista och betalar årsavgiften. Och enligt markägaren till spalten mellan min tomt och vägen så finns det en förening som förvaltar marken. Hur ska jag tänka här? Räcker det inte med att marken jag vill ta bort träden ifrån är med i föreningen?Claes Sörmland skrev:
S S1875 skrev:Har iallafall fått svar från lantmäteriet nu med fastighetsinformation. Det står inget om varken samfällighet eller gemensamhetsanläggning. Jag fick information om samfälligheten genom en granne och är med i deras maillista och betalar årsavgiften. Och enligt markägaren till spalten mellan min tomt och vägen så finns det en förening som förvaltar marken. Hur ska jag tänka här? Räcker det inte med att marken jag vill ta bort träden ifrån är med i föreningen?
DU får inte fälla träd för att du är med i en förening.S S1875 skrev:Har iallafall fått svar från lantmäteriet nu med fastighetsinformation. Det står inget om varken samfällighet eller gemensamhetsanläggning. Jag fick information om samfälligheten genom en granne och är med i deras maillista och betalar årsavgiften. Och enligt markägaren till spalten mellan min tomt och vägen så finns det en förening som förvaltar marken. Hur ska jag tänka här? Räcker det inte med att marken jag vill ta bort träden ifrån är med i föreningen?
Föreningen får om den nu verkligen är förvaltare av marken besluta om att träd skall fällas och därefter ta dit en kompetent motorsågsförare med ansvarsförsäkring.
Det verkar dock konstigt om ingen samfällighet bildats - kan du be lantmäteriet gräva djupare - alla gamla handlingar är inte digitaliserade än.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 003 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 003 inlägg
Då verkar det vara så att din fastighet inte är delägare i gemensamhetsanläggningen eller den samfällda marken. Eller så finns ingen gemensamhetsanläggning eller samfälld mark och det är en helt privat förening (en ekonomisk förening t ex) som på uppdrag av markägaren sköter förvaltningen.S S1875 skrev:Har iallafall fått svar från lantmäteriet nu med fastighetsinformation. Det står inget om varken samfällighet eller gemensamhetsanläggning. Jag fick information om samfälligheten genom en granne och är med i deras maillista och betalar årsavgiften. Och enligt markägaren till spalten mellan min tomt och vägen så finns det en förening som förvaltar marken. Hur ska jag tänka här? Räcker det inte med att marken jag vill ta bort träden ifrån är med i föreningen?
Markägaren verkar ju vara av åsikten att om föreningen är med på att ta bort träd så är det OK. Så ger de godkännande så är du ju hemma.
Om du är med i deras maillista kanske du kan kontakta någon annan som är med i samma lista och se om du kan få mer information? Betalar du en avgift måste du kunna kolla var pengarna tar vägen.S S1875 skrev:Har iallafall fått svar från lantmäteriet nu med fastighetsinformation. Det står inget om varken samfällighet eller gemensamhetsanläggning. Jag fick information om samfälligheten genom en granne och är med i deras maillista och betalar årsavgiften. Och enligt markägaren till spalten mellan min tomt och vägen så finns det en förening som förvaltar marken. Hur ska jag tänka här? Räcker det inte med att marken jag vill ta bort träden ifrån är med i föreningen?
Enligt Ratsit är det en ideell förening, hade bara antagit att det var en samfällighet. Då finns det antagligen varken någon samfällighet eller gemensamhetsanläggning. Får se till att få godkännande av föreningen att ränsa i tomtgränsClaes Sörmland skrev:Då verkar det vara så att din fastighet inte är delägare i gemensamhetsanläggningen eller den samfällda marken. Eller så finns ingen gemensamhetsanläggning eller samfälld mark och det är en helt privat förening (en ekonomisk förening t ex) som på uppdrag av markägaren sköter förvaltningen.
Markägaren verkar ju vara av åsikten att om föreningen är med på att ta bort träd så är det OK. Så ger de godkännande så är du ju hemma.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 003 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 003 inlägg
Aha, det förklarar ju alltihop! En ideell förening som markägaren har avtalat med om att sköta praktiska saker.S S1875 skrev:
Det är lite konstigt att ni inte har del i en gemensamhetsanläggning och inte har servitut, men i o m detaljplanen tyckte lantmätaren antagligen att tillgängligheten var säkerställt.
Problemet är bara att det inte finns andelstal för debitering och om en av de fastighetsägare vägrar att betala vägavgiften, då har ni ingen möjlighet att tvinga denne till det.
Så er inofficiella vägförening fungerar så länge alla är med på det och står för sin del, men när det börjar strula kan det strula ordentligt.
Därför kan det vara smartare att ordna en lantmäteriförrättning nu när alla är sams och se förrättningskostnaden (kanske 10 000 kr per fastighet) som en investering i framtiden och i fastigheten.
Problemet är bara att det inte finns andelstal för debitering och om en av de fastighetsägare vägrar att betala vägavgiften, då har ni ingen möjlighet att tvinga denne till det.
Så er inofficiella vägförening fungerar så länge alla är med på det och står för sin del, men när det börjar strula kan det strula ordentligt.
Därför kan det vara smartare att ordna en lantmäteriförrättning nu när alla är sams och se förrättningskostnaden (kanske 10 000 kr per fastighet) som en investering i framtiden och i fastigheten.
Produkter som diskuteras i tråden