36 662 läst · 179 svar
37k läst
179 svar
Tillåtet att fälla träd som står utanför min tomt?
En vägsamfällighet innebär inte att vara ägare av marken, det är oftast bara ett servitut att få anlägga och använda en väg på marken. Finns fortfarande en markägare, även om det skulle vara ett "vägområde"harry73 skrev:
https://lawline.se/answers/vem-ager-marken-som-en-samfalld-vag-ligger-pa
Visst men om väghållaren kan visa problem med träden sikt/snöröjning/framkomlighet etc så kan han begära att markägaren tar bort sitt träd.P PTZic skrev:
/ATW
Ja, men det var det inte fråga om här, eller hur? Det är en tomtägare som vill ta bort träd på vägområdet för en parkeringsplats på sin tomt. Då kan inte väghållaren hävda framkomlighetsproblem eller annat för vägenA ArneTW skrev:
Så fort du tar upp servitut diskvalificerar du dig. Det handlar om en gemensamhetsanläggning. @Claes Sörmland skrev innan om samfälligheter i område med DP med privat huvudmannaskap, där inte hela vägmärken tas upp av samfälligheten. Något sånt kan också gälla här, men oavsett ska alla fastigheter ha anslutning till vägen, och står det inte tydligt i anläggningsbeslutet var infarten ligger, finns här någon frihetsgrad för fastighetsägare och samfällighet att placera den där det är lämpligt.P PTZic skrev:
Redigerat:
Renoverare
· Uppsala
· 1 811 inlägg
Såhär tror jag också att det är. Fastigheten måste få ha en anslutning till vägen och om man måste ta bort träd för att kunna göra en anslutning så ligger det inom vägföreningens rättigheter att få göra det.harry73 skrev:Så fort du tar upp servitut diskvalificerar du dig. Det handlar om en gemensamhetsanläggning. @Claes Sörmland skrev innan om samfälligheter i område med DP med privat huvudmannaskap, där inte hela vägmärken tas upp av samfälligheten. Något sånt kan också gälla här, men oavsett ska alla fastigheter ha anslutning till vägen, och står det inte tydligt i anläggningsbeslutet var infarten ligger, finns här någon frihetsgudinnan för fastighetsägare och samfällighet att placera den där det är lämpligt.
I fallet vi diskuterar här vet vi dock inte om en sådan anslutning redan finns, och om det handlar om att anlägga en ny parkering på ny plats, om att bredda befintlig utfart till större parkering, eller om fastigheten i nuläget inte har någon utfart. Vi vet heller inte om plats för utfart finns angiven i förrättningshandlingar eller kartunderlag.
På vad sätt diskvalificerar jag mig? TS säger att han kontaktat samfälligheten, och samfälligheten hänvisar till markägaren. Uppenbarligen tycker därför samfälligheten frågan inte rör dem, och den förfoganderätt de har över området.harry73 skrev:Så fort du tar upp servitut diskvalificerar du dig. Det handlar om en gemensamhetsanläggning. @Claes Sörmland skrev innan om samfälligheter i område med DP med privat huvudmannaskap, där inte hela vägmärken tas upp av samfälligheten. Något sånt kan också gälla här, men oavsett ska alla fastigheter ha anslutning till vägen, och står det inte tydligt i anläggningsbeslutet var infarten ligger, finns här någon frihetsgudinnan för fastighetsägare och samfällighet att placera den där det är lämpligt.
Ett vägområdes storlek har sällan samband med vägens storlek, eller hur mycket av området som väghållaren (obegränsat) får förfoga över. Det är när man upprättar planer för ett område och delar in i tomter, som man brukar avsätta korridorer för anläggande av vägar. Beroende på områdets art och markens attraktivitet och värde kan de korridorerna variera i omfattning. Är det områden med generösa utrymmen kanske man skapar en stor bredd för vägen. Inte för att vägen behöver stor plats, utan för att skapa avstånd mellan tomter och skapa allmänna utrymmen att kunna ströva i utan att gå in på tomter. men bara för att en stor korridor finns där, innebär det inte att väghållaren, vägsamfälligheten eller vad det nu kan vara obegränsat förfogar över och bestämmer över den skapade korridoren. Det är fortfarande markägarens yta.
Jag kan exemplifiera med där jag har mitt fritidshus. Där finns två föreningar, en tomtägarförening och en vägsamfällighet. Tomtägarföreningen äger all mark inom området som inte utgörs av tomter, det blir en slags gemensam mark för tomtägarna, allmänningar. Vägsamfälligheten handhar vägarna i området. Just här är inte beslutsvägarna så komplicerade eftersom styrelsen i de bägge föreningarna av hävd brukar utgöras av samma personer. Men de väljs av två olika stämmor, de håller separata styrelsemöten med separata protokoll, som av praktiska skäl oftast hålls direkt efter varandra. Men om någon fastighet har önskemål om att fälla träd, göra ändringar på infart eller liknande, så ställs den förfrågan formellt till tomtägarföreningen och beslutas och protokollförs i tomtägarföreningens protokoll. Detta helt enkelt för att tomtägarföreningen är markägare. Så hade marken istället ägts av någon privat, hade frågan fått ställas till dem. Vid "min" väg som är en enkelfilig grusväg utan möjlighet till möte så är korridoren avsatt för väg mellan tomtgränserna 22 m bred. Det är helt orimligt att vägsamfälligheten skulle kunna hävda rätt att bestämma över hela det området, för en väg som är 3-4 m bred
Förstår inte vad det är för "rättigheter" du pratar om? harry73 säger att jag diskvalificerar mig när jag pratar om servitut,. Ändå, den länk jag tidigare publicerade till Lawline svarar man där "Det är markens ägare som äger marken. Den samfällda vägen skapas i regel bara genom ett servitut." I samfällighetslagen pratar redan i 1 § om servitut.Henningelvis skrev:Såhär tror jag också att det är. Fastigheten måste få ha en anslutning till vägen och om man måste ta bort träd för att kunna göra en anslutning så ligger det inom vägföreningens rättigheter att få göra det.
I fallet vi diskuterar här vet vi dock inte om en sådan anslutning redan finns, och om det handlar om att anlägga en ny parkering på ny plats, om att bredda befintlig utfart till större parkering, eller om fastigheten i nuläget inte har någon utfart. Vi vet heller inte om plats för utfart finns angiven i förrättningshandlingar eller kartunderlag.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-forvaltning-av-samfalligheter_sfs-1973-1150
Eftersom det här rör sig om privat mark lär det mest troligt regleras genom servitut. En kvalificerad gissning är att området skapades genom att markägaren själv styckade av delar av sin mark till tomter och sålde, är så det brukar gå till. Till det skapades då säkerligen också servitut till att anlägga vägar till fastigheterna på markägarens mark. Det är då servitutet som reglerar hur marken får användas. Samfälligheten har inga generella "rättigheter" till marken på det sättet, utan det brukar vara servitut och avtal som reglerar sådant.
Du skrev inget om TS i ditt inlägg bara vad jag tolkade som att sämfälligheten/väghållaren inte har några rättigheter gentemot markägaren angående träd.P PTZic skrev:
/ATW
Det är bara att köööra!S S1875 skrev:Jag ska ordna med en parkeringsplats på tomten vid mitt fritidshus. Jag behöver fälla några större träd samt rensa en del mindre träd och buskar vid vägkanten. Träden står på spalten mellan min tomt och vägen. Jag får ingen svar från ägaren huruvida jag får rensa detta. Jag antar att han inte har ngt emot detta. Finns det några regler kring detta?
Tacksam för svar
Fick nu svar från ägaren till marken
"Hej
Då jag inte har möjlighet att bedöma om rensning eller trädfällning I varje enskilt fall kan vara motiverad har jag kommit överens om med styrelsen för fastighetsägareföreningen att fatta beslut i sådana frågor."
"Hej
Då jag inte har möjlighet att bedöma om rensning eller trädfällning I varje enskilt fall kan vara motiverad har jag kommit överens om med styrelsen för fastighetsägareföreningen att fatta beslut i sådana frågor."