36 660 läst · 179 svar
37k läst
179 svar
Tillåtet att fälla träd som står utanför min tomt?
Jag ska ordna med en parkeringsplats på tomten vid mitt fritidshus. Jag behöver fälla några större träd samt rensa en del mindre träd och buskar vid vägkanten. Träden står på spalten mellan min tomt och vägen. Jag får ingen svar från ägaren huruvida jag får rensa detta. Jag antar att han inte har ngt emot detta. Finns det några regler kring detta?
Tacksam för svar
Tacksam för svar
Provat rekommenderat brev?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 655 inlägg
Står träden i vägområdet har du sannolikt rätt att ta bort dem om det är en väg du har servitut på. En skiss eller karta hjälper för att förstå situationen. Gissar att ingen äger en smal remsa mark mellan din fastighet och vägen utan att vägområdet ligger på grannfastigheten med diken och allt.
Det är förstås bäst att vara säker på sin sak, men det är i alla fall inte omöjligt att du har rätt att fälla träden.
Det är förstås bäst att vara säker på sin sak, men det är i alla fall inte omöjligt att du har rätt att fälla träden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 655 inlägg
Sätter en krona på att det behövs en infart.
Medlem
· Västra Götaland
· 23 inlägg
All mark i Sverige är ägd av någon, oavsett om det är en kommun,privat,samfällighet,sameby,mm,mm så kan det bli jävligt dyrt ätt fälla träd utan godkännande. Och jag skulle ha det skriftligt innan jag tankade sågen.Nötegårdsgubben skrev:Står träden i vägområdet har du sannolikt rätt att ta bort dem om det är en väg du har servitut på. En skiss eller karta hjälper för att förstå situationen. Gissar att ingen äger en smal remsa mark mellan din fastighet och vägen utan att vägområdet ligger på grannfastigheten med diken och allt.
Din fråga "är det tillåtet?" - Nej, inte utan lov såklart om du inte äger marken.
Rent praktiskt (och beroende på en massa andra saker vi inte vet, trädens storlek och art och eventuella ekonomiska värde, tomten, platsen, närhet till grannar etc.) - kommer någon någonsin att bry sig? Troligtvis inte. Ta ett eller ett par mindre träd nu om du behöver, kör in och gräv på din tomt, ta nåt mer nästa år om det verkar som en bra idé, eller låt bli om någon klagade.
Om ett träd faller i skogen men ingen hör det, gör det då något ljud?
Rent praktiskt (och beroende på en massa andra saker vi inte vet, trädens storlek och art och eventuella ekonomiska värde, tomten, platsen, närhet till grannar etc.) - kommer någon någonsin att bry sig? Troligtvis inte. Ta ett eller ett par mindre träd nu om du behöver, kör in och gräv på din tomt, ta nåt mer nästa år om det verkar som en bra idé, eller låt bli om någon klagade.
Om ett träd faller i skogen men ingen hör det, gör det då något ljud?