Jag ska ordna med en parkeringsplats på tomten vid mitt fritidshus. Jag behöver fälla några större träd samt rensa en del mindre träd och buskar vid vägkanten. Träden står på spalten mellan min tomt och vägen. Jag får ingen svar från ägaren huruvida jag får rensa detta. Jag antar att han inte har ngt emot detta. Finns det några regler kring detta?
Tacksam för svar

• Haha
  • Gilla
Rolle85 och 4 till
  • Laddar…
Du får så klart inte fälla någon annans träd såvida det inte finns ett servitut eller liknande som ger dig rätt till det eller får ägarens tillåtelse. Att anta att ägaren inte har något emot det är ingen bra metod.

• Gilla
TommyFIN och 58 till
  • Laddar…
A
Lämna en lapp om att du vill ha tag i personen i fråga... Och i vilket ärende.
Hör personen av sig så vet du att det finns en möjlighet.. Annars lägg ner och glöm... Det blir bara dyrt...

• Gilla
matsgran och 5 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Lämna en lapp om att du vill ha tag i personen i fråga...
S S1875 skrev:
Jag får ingen svar från ägaren huruvida jag får rensa detta.
Jag tolkar som att TS vet vem markägaren är.

A
Naturligtvis, men vad spelar det för roll?
Det är ett bra sätt för att ändå lägga fram en tanke på förhandling..

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Enligt lantmäteriet en 84 årig herre

• Gilla
foppa_
  • Laddar…
S S1875 skrev:
Enligt lantmäteriet en 84 årig herre
Så du har inte haft kontakt med honom?

Provat rekommenderat brev?

Står träden i vägområdet har du sannolikt rätt att ta bort dem om det är en väg du har servitut på. En skiss eller karta hjälper för att förstå situationen. Gissar att ingen äger en smal remsa mark mellan din fastighet och vägen utan att vägområdet ligger på grannfastigheten med diken och allt.

Det är förstås bäst att vara säker på sin sak, men det är i alla fall inte omöjligt att du har rätt att fälla träden.

• Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
S S1875 skrev:
Jag ska ordna med en parkeringsplats på tomten vid mitt fritidshus. Jag behöver fälla några större träd samt rensa en del mindre träd och buskar vid vägkanten.
Jag är nog rätt nyfiken på varför växtlighet på annans fastighet påverkar dina möjligheter till parkering på din fastighet?

• Gilla
  • Haha
TommyFIN och 21 till
  • Laddar…
Sätter en krona på att det behövs en infart.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sätter en krona på att det behövs en infart.
Trädkrona? Skämt åsido, så enkelt kan det naturligtvis vara.

• Gilla
  • Haha
claym och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Trädkrona? Skämt åsido, så enkelt kan det naturligtvis vara.
Men att anlägga en infart på annans mark är ju ett större ingrepp än att ”bara” ta ned några träd. Det bör väl behövas godkännande, servitut eller annat för själva infarten också.

• Gilla
Tombrittberg och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Står träden i vägområdet har du sannolikt rätt att ta bort dem om det är en väg du har servitut på. En skiss eller karta hjälper för att förstå situationen. Gissar att ingen äger en smal remsa mark mellan din fastighet och vägen utan att vägområdet ligger på grannfastigheten med diken och allt.

Det är förstås bäst att vara säker på sin sak, men det är i alla fall inte omöjligt att du har rätt att fälla träden.
All mark i Sverige är ägd av någon, oavsett om det är en kommun,privat,samfällighet,sameby,mm,mm så kan det bli jävligt dyrt ätt fälla träd utan godkännande. Och jag skulle ha det skriftligt innan jag tankade sågen.

• Gilla
TommyFIN och 14 till
  • Laddar…
Din fråga "är det tillåtet?" - Nej, inte utan lov såklart om du inte äger marken.

Rent praktiskt (och beroende på en massa andra saker vi inte vet, trädens storlek och art och eventuella ekonomiska värde, tomten, platsen, närhet till grannar etc.) - kommer någon någonsin att bry sig? Troligtvis inte. Ta ett eller ett par mindre träd nu om du behöver, kör in och gräv på din tomt, ta nåt mer nästa år om det verkar som en bra idé, eller låt bli om någon klagade.

Om ett träd faller i skogen men ingen hör det, gör det då något ljud?

• Gilla
Josasp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.