24 454 läst · 86 svar
24k läst
86 svar
Tilläggsisolera utvändigt i hus utan ångspärr
Vi snackar ca 3-4 cm stående plankor.Chrissofsweden skrev:Hur mycket trä pratar vi om? Är det en plankstomme eller?
Hur många kWh drar huset på ett år?
Varför skulle vattnet frysa?
Som sagt, mest nyfiken. Vi har blivit rekommenderade från höger och vänster att tilläggsisolera att det nästan kändes som en självklarhet. Men när huset drar 12kWh totalt så inser man snabbt att det inte är rimligt. Men återigen, komfort är också värt mycket! Ören är inte allt
Vi är nyinflyttade och har inte bott någon vinter men total elförbrukning ligger nog uppåt 16-19 000 kWh. Detta med bergvärme.
Att vattnet frusit kan bero på att det är draget lite dåligt alldeles vid en ouppvärmd källarvägg. Så här broderade jag nog ut lite
Vi har också fått massor av goda råd att isolera mer. Jag väljer att möta dem halvvägs och köra en tilläggsisolering modell mindre när vi ändå byter panel. Och motivet är just komfort snarare än besparingar.
Edit: bifogar en bild på takisoleringen. Den bör nog fixas till också..
Med den definitionen av daggpunkt är det massor av saker dom påverkar. Mängd isolering är bara en.
Tätheten på alla ingående skikt i väggen.
Tjockleken på dessa skikt och isoleringsvärde.
Temperatur och fuktighet inne.
Tryckskillnaden över väggen.
Temperatur och fuktighet ute.
För att ta några. Många parametrar är allt annat än konstanta. De varierar beroende på väder och vad man gör i huset.
För att ta några. Många parametrar är allt annat än konstanta. De varierar beroende på väder och vad man gör i huset.
Jo absolut, fukt beror på många parametrar.D Daniel 109 skrev:Med den definitionen av daggpunkt är det massor av saker dom påverkar. Mängd isolering är bara en.
Men tilläggsisolerar man så flyttar man daggpunkten längre in i konstruktionen.
"isolering är tänkbar, men riskabel. Anledningen är att daggpunkten, alltså den lägsta temperatur fuktig luft kan anta utan att den bildar kondens, flyttas inåt i väggen. Detta kan leda till frostsprängning vid köldperioder. Jag är därför benägen att avråda helt från tilläggsisolering av ytterväggarna, som i allmänhet inte är den största boven i dramat."
utdrag ur artikel där man nämner att daggpunkten flyttas inåt i väggen vid isolering.
men de är ju ganska enkel fysik
Administrator
· Skåne
· 7 877 inlägg
Jag har rensat delar av diskussionen om daggpunkt som gled över i off topic.
Bara för lite info så kan mögel växa på isolering också samt får du fukt i isolering så tappar den mycket av sin isoleringsförmåga.
Detta pga av isolering består i stor del av luft som isolerar denna luften försvinner ju då och ersätts av fukt
Detta pga av isolering består i stor del av luft som isolerar denna luften försvinner ju då och ersätts av fukt
Nja. Det påverkar nog inte så mycket. Det blir andra problem långt innan den aspekten är ett problem.
Föregående inlägg. Det blir så plottrigt om man citerar även då. Jag är van vid att det inte är tillåtet.
aha okej visste jag inte, då följer jag dig helt enkelt.
Isoleringen har inga hygroskopiska egenskaper så när fuktig luft tränger in i isoleringen och kondenserar så förlorar snabbt isoleringen sin isolerande förmåga samt att risk för påväxt ökar
Isoleringen har inga hygroskopiska egenskaper så när fuktig luft tränger in i isoleringen och kondenserar så förlorar snabbt isoleringen sin isolerande förmåga samt att risk för påväxt ökar
Frågan är om inomhusluften som kondenserar i isoleringen är tillräcklig för att det ska bli mögelskador. Mineralull är rätt tåligt mot mögel och det krävs RF 95+ över en längre tid enligt undersökningar.
(Viitanen, 2004) konstaterade att ren mineralull kan angripas vid 97-98 % RF, om exponeringstiden är lång (flera månader).
(Samuelson et al., 1995) undersökte tillväxt på mineralull som belagts med mögelsporer som
fått gro under två dagar vid 100 % RF och därefter lagrats i en månad vid 90 % RF. Samtliga
prover visade angrepp av mögel på både stenull och glasull.
När det gäller försämrad isolerförmåga så hör man ibland folk säga att mineralull är totalt värdelöst när luftfuktigheten höjs i utomhusluften. Det vore intressant att se någon undersökning av mineralullens isolerförmåga över olika fuktvärden. Någon som sett en sådan studie?
(Viitanen, 2004) konstaterade att ren mineralull kan angripas vid 97-98 % RF, om exponeringstiden är lång (flera månader).
(Samuelson et al., 1995) undersökte tillväxt på mineralull som belagts med mögelsporer som
fått gro under två dagar vid 100 % RF och därefter lagrats i en månad vid 90 % RF. Samtliga
prover visade angrepp av mögel på både stenull och glasull.
När det gäller försämrad isolerförmåga så hör man ibland folk säga att mineralull är totalt värdelöst när luftfuktigheten höjs i utomhusluften. Det vore intressant att se någon undersökning av mineralullens isolerförmåga över olika fuktvärden. Någon som sett en sådan studie?