Den där baxar två man ut på en kvart.
 
useless useless skrev:
Den där baxar två man ut på en kvart.
Vilken vikt gissar du att den väger, eller är du bekant med modellen?
 
Stickan56
Min gissning får bli 350 Kg.
Kolla om du kan plocka ur saker av gjutgods tegel etc.

Stickan
 
Jag har inte sågat ner en oljetank med den här typen av sågblad men annat och det gick verkligen galant. Lite bökigt att beställa från USA men det kanske kan vara värt det.
diablo-reciprocating-saw-blades-ds0408cf-64_1000.jpg
 
När jag tog ut min panna så hade jag ett par staketstolpar av rund modell som jag delade på mitten så de blev dubbelt så många.
Baxade upp pannan på stolparna och rullade ut den till källartrappan.
Jag har en traktor med lastare så upp kom den utan kroppslig ansträngning.
Annars kan man ta två plankor och lägga i trappan och dra upp den så den glider på plankorna.
Det krävs ett par stadiga gossar som drar.
 
Kloge Kloge skrev:
När jag tog ut min panna så hade jag ett par staketstolpar av rund modell som jag delade på mitten så de blev dubbelt så många.
Baxade upp pannan på stolparna och rullade ut den till källartrappan.
Jag har en traktor med lastare så upp kom den utan kroppslig ansträngning.
Annars kan man ta två plankor och lägga i trappan och dra upp den så den glider på plankorna.
Det krävs ett par stadiga gossar som drar.
Får försöka om det inte går så får jag beställa flyttgubbar;)

S Spoz skrev:
Jag har inte sågat ner en oljetank med den här typen av sågblad men annat och det gick verkligen galant. Lite bökigt att beställa från USA men det kanske kan vara
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag köpte ett 5-pack Lenox-blad från USA när jag skulle kapa ner min tank. Ett blad räckte och blev över.
Kan intyga att lenox-bladen var överlägsna. När jag skulle kapa bort min oljetank så läste jag runt på lite trådar här på BH och det verkade som att det gick åt ca 10 blad för en 4 kubiks tank. Jag åkte till min bygghandlare och köpte 12 blad utav olika sorter samt skärolja. Tog mig 2 kvällar att kapa ner den i 8 bitar och det gick 9 blad med batteridriven tigersåg (makita). Hörselskydd är ett måste då det låter något jävulskt högt.

För att tömma det sista ur den den så borrade jag ett 8mm hål i ena hörnet och pallade upp den lite i andra hörnet så all brännolja som var kvar kunde rinna ut där. Hade även läst att det i stort sett inte går att få fyr på brännolja så det gjorde mig trygg i själva kapandet. När toppen var borta så slängd jag i några spadar med sågspån som sög upp det sista slammet, detta lade jag i en säck och förde till återvinningen.

Nu har ju TS redan fått ut sin tank men om flera googlar och hamnar in på denna tråd så kan det ju vara till nytta för dem. (y);)
Delvis demonterad oljetank med sågat öppet tak i ett mörkt utrymme, omgiven av verktyg och sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56
C Cambudgie skrev:
Kan intyga att lenox-bladen var överlägsna. När jag skulle kapa bort min oljetank så läste jag runt på lite trådar här på BH och det verkade som att det gick åt ca 10 blad för en 4 kubiks tank. Jag åkte till min bygghandlare och köpte 12 blad utav olika sorter samt skärolja. Tog mig 2 kvällar att kapa ner den i 8 bitar och det gick 9 blad med batteridriven tigersåg (makita). Hörselskydd är ett måste då det låter något jävulskt högt.

För att tömma det sista ur den den så borrade jag ett 8mm hål i ena hörnet och pallade upp den lite i andra hörnet så all brännolja som var kvar kunde rinna ut där. Hade även läst att det i stort sett inte går att få fyr på brännolja så det gjorde mig trygg i själva kapandet. När toppen var borta så slängd jag i några spadar med sågspån som sög upp det sista slammet, detta lade jag i en säck och förde till återvinningen.

Nu har ju TS redan fått ut sin tank men om flera googlar och hamnar in på denna tråd så kan det ju vara till nytta för dem. (y);)
[bild] [video]
Det stämmer att diesel/eldningsolja inte är så lätt att antända.
Hade fotografen inga hörselskydd och därav den flyende kameran. :rofl:

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.