Hyr en plåtnibbler istället. Eller kontakta en firma som demonterar tanken och som vill ha brännoljan till något. (En del kör bara oljan till återvinning)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
C Che69 skrev:
Hur lång tid kapningen samt hade du ngn strategi med hur du kapade isär tanken? Antar du gjorde ett hål först för att kolla ev olja i botten, la du tex i absorbenter i slutet för att förhindra ev brandtillbud även fastän den är minimal? Manluckan tex i vilket skede sågade du bort den?
Här hittade jag mitt gamla inlägg med någon bild från när jag tog bort min tank.

https://www.byggahus.se/forum/threa...att-staenga-pannan.224730/page-3#post-2207244
 
Staffans2000
S skogstomten skrev:
Hyr en plåtnibbler istället. Eller kontakta en firma som demonterar tanken och som vill ha brännoljan till något. (En del kör bara oljan till återvinning)
Ännu bättre, är det att köra oljan i oljebrännaren. I slutet luas tanken lite försiktigt så att den sista slatten kommer till användning.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ännu bättre, är det att köra oljan i oljebrännaren. I slutet luas tanken lite försiktigt så att den sista slatten kommer till användning.

Staffan
Japp, så gjorde jag med första gången. En domkraft under o lyfte upp lite så all olja samlades på ena sidan.
Geggan var givetvis kvar.
 
Bra idéer, tack så mkt(y)
Jag kan nog ha lite oljegegga i botten som stått i 40 år så antar det är absorbenter som gäller, när är det att rekommendera att slänga i, i slutet när jag skalat av det mesta, kanske? Då det är olja så är antändingsrisken liten eller obefintlig.
 
Staffans2000
Själv använde jag gamla kläder och en kvast.
 
  • Gilla
Che69
  • Laddar…
Nu har jag kämpat med att såga isär oljetanken, dock var det mkt svårt då sågbladen bosch 152 -228 mm långa och ska kunna såga igenom 5-100 mm tjock metall mellan tänderna 1,4mm, ibland klämdes bladen fast och de upplevdes sköra och gick av eller blir s formade väldigt lätt. Jag har tagit ner två väggar och pumpar ut ca 100l lättflytande olja som jag lagt i plastdunkar, jag använde absorbent som jag köpt på biltema, det momentet funkade alla tiders. Så jag har två väggar kvar samt toppen inkl osäker på hur jag ska få bort rören in. Förresten jag hyrde tigersågen märke Hitachi.
Men nu undrar jag om någon har ngr tips för att underlätta arbetet som återstår. Tackar på förhand.
 
Stickan56
C Che69 skrev:
Nu har jag kämpat med att såga isär oljetanken, dock var det mkt svårt då sågbladen bosch 152 -228 mm långa och ska kunna såga igenom 5-100 mm tjock metall mellan tänderna 1,4mm, ibland klämdes bladen fast och de upplevdes sköra och gick av eller blir s formade väldigt lätt. Jag har tagit ner två väggar och pumpar ut ca 100l lättflytande olja som jag lagt i plastdunkar, jag använde absorbent som jag köpt på biltema, det momentet funkade alla tiders. Så jag har två väggar kvar samt toppen inkl osäker på hur jag ska få bort rören in. Förresten jag hyrde tigersågen märke Hitachi.
Men nu undrar jag om någon har ngr tips för att underlätta arbetet som återstår. Tackar på förhand.
Du måste fortsätta med toppen bit för bit annars får du problem med tyngdlagen.
Rören kan du väl kapa jäms med väggen på in och utsida. Använd tigersågen och ett långt blad.
Täta hålen i väggen med murbruk.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Du måste fortsätta med toppen bit för bit annars får du problem med tyngdlagen.
Rören kan du väl kapa jäms med väggen på in och utsida. Använd tigersågen och ett långt blad.
Täta hålen i väggen med murbruk.

Stickan
Ok, problemet är att jag måste såga underifrån då det är för lågt i tak för att sågs ovanifrån. Men ok jag får fortsätta med att ta ner toppen och manluckan, vad är ditt tips på hur man ska såga sidorna? Några tips på problemet sköra sågblad de borde vara lite kraftigare och kortare, kanske går det att köpa?
 
Stickan56
C Che69 skrev:
Ok, problemet är att jag måste såga underifrån då det är för lågt i tak för att sågs ovanifrån. Men ok jag får fortsätta med att ta ner toppen och manluckan, vad är ditt tips på hur man ska såga sidorna? Några tips på problemet sköra sågblad de borde vara lite kraftigare och kortare, kanske går det att köpa?
Det finns Bi-metallblad som är 150 mm långa typ dessa.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...gblad/tigersagblad/tigersagblad-181874/#tab02

Är sidorna nära väggen så är en stor vinkelslip 180 mm ett alternativ när tanken är rengjord.

Stickan
 
Jo tanken har står i källaren med betongväggar runt, jag provade även idag med en vinkelslip dock med sliten skiva för metall men den var tyvärr inte heller effektiv dock är jag inte mkt erfarenhet, men tror du att med ny skiva att det skulle vara lättare än tigersåg.
 
Tigersåg med bra blad är effektivare och det sprutar inte gnistor åt alla håll.
 
useless useless skrev:
Tigersåg med bra blad är effektivare och det sprutar inte gnistor åt alla håll.
Kan du möjligtvis rekommendera ngr blad
 
En nibbler, som skogstomten skrev #16 är mycket effektivare.
 
Stickan56
M MagHam skrev:
En nibbler, som skogstomten skrev #16 är mycket effektivare.
Men då skulle han ju redan från början anlitat en hantverkare som gjort jobbet.

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.