Vi dränerar nu och jag blir lite ställd av artikeln. Röret längst ned (i jorden?), sedan makadam och markduk ovanpå? Vill man inte undvika infiltration av jord osv från sidan? Ska inte hela paketet med rör och makadam omslutas av markduk? Blir inte klok på hur olika man läser överallt.
Det är märkligt att det finns så många olika sätt att dränera och isolera hus i efterskott?S Samsson skrev:
Välj ett system tex isodrän....för yttre dränering och sedan bila ur och isolera under en ny platta med golvvärme!
Gå igenom projektet noggrant och låt någon skriva en byggbeskrivning så att ni inte missar något
Tex dubbla isodrän med förskjutna skarvar och plast på rätt ställen och dräneringsrör med dräneringsgrus omslutet med markduk som täcker isodrän
Separat dagvattenrör takavvattning till stenkista eller till kommunens ledning
Bila ur till räknad höjd lägg markduk sedan leka till jämt sedan isodrän o eps därefter diffspärr sedan betong med värmerör sedan ytskikt
Bara som exempel
Ser min granne lejt firma för dränering av villa 125m2 med källare. Gick fort de grävde upp på med isodrän och täckduk men inget dräneringsrör och sen gräva över. Snabbt och effektivt men undrar om man inte behöver dräneringsrör nu för tiden.
Det beror ju helt på vad man vill uppnå med dräneringen och hur förutsättningarna ser ut.
Jag lade aldrig ner dräneringsrör under min grund. Där finns bara kapillärt transporterad fukt och det tar inga dräneringsrör.
Sen har jag ingenstans att avleda vattnet. Det skulle krävas grävning flera hundra meter genom byn för att nå en lägre punkt.
Stenkista är inget alternativ för om grundvattnet stiger till grundens nivå så är ju också stenkistan full. Stenkistan kommer mata grunden med vatten istället för tvärt om. På grund av att marken i sig är dränerande så behöver källarväggen bara skyddas mot fukt, inte fritt vatten.
Jag lade aldrig ner dräneringsrör under min grund. Där finns bara kapillärt transporterad fukt och det tar inga dräneringsrör.
Sen har jag ingenstans att avleda vattnet. Det skulle krävas grävning flera hundra meter genom byn för att nå en lägre punkt.
Stenkista är inget alternativ för om grundvattnet stiger till grundens nivå så är ju också stenkistan full. Stenkistan kommer mata grunden med vatten istället för tvärt om. På grund av att marken i sig är dränerande så behöver källarväggen bara skyddas mot fukt, inte fritt vatten.
Ja det är ett specialfall när fastigheter står på ”torr” mark och bara behöver isolering av källare och transportera bort kondensfuktB Bjober skrev:Det beror ju helt på vad man vill uppnå med dräneringen och hur förutsättningarna ser ut.
Resten av mänskligheten behöver dräneringsrör och diffusionsöppen isolering samt tex platonmatta för skydd mot även stående vatten
Vid ev översvämning kan annat behövas
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Förresten, borde väl återkoppla här hur det ser ut ett år senare:
I stort sett tillbaka där vi var innan kaoset. Grusgången har tillkommit, var några stegplattor utlagt tidigare och grässådden närmst i bild gjorde vi nyligen efter att ha jämnat ut marken lite, så den är egentligen inte dräneringens fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I stort sett tillbaka där vi var innan kaoset. Grusgången har tillkommit, var några stegplattor utlagt tidigare och grässådden närmst i bild gjorde vi nyligen efter att ha jämnat ut marken lite, så den är egentligen inte dräneringens fel.