Gick fort för oss att få dränerat när vi gjorde det vid ett tidigare hus. Allt beror nog på vilka som gör det, vilka material som ska användas och om husets befintliga dränering/skydd ger försvårade/tidskrävande åtgärder..

Dessutom kan det vara problematiskt med trappor ned till källaren, uteplatser, vidbyggda garage och "farstukvistar" (allt som "sticker ut" från huset.. som inte nödvändigtvis delar plattan..)

Hur mycket det förstör, beror också på dem som gör det.. vad ni kommit överrens om och vilka maskiner de har/använder. Oavsett hur man vrider och vänder på det så ska de ju gräva upp runt huset - det är ju hela poängen :)

Vi valde platonmatta själva, ingen isolering eller liknande. Fick rådet att inte återfylla med för mycket grus mot huset igen - så all jord återanvändes (blev inga kvarvarande högar). De hade en ganska stor grävare, men den nådde ganska långt och orsakade bara "en vägs" skador.. precis bredvid där de grävde upp.

Vi valde att försöka komma in under källartrappan så gott vi kunde och så lades platonmattan runt den och jordkällaren som fanns i anknytning till trapp och hus (isolerade och la dränering över jordkällaren också). Uteplatsen revs helt... och där råkades en dräneringsbrunn bli avgrävd (nedsänkt/gömd i sand). Farstukvisten hakade vi helt sonika loss från huset och den flyttades ut 10 meter medan vi dränerade.. sedan satte vi tillbaka den (var inte det lättaste, men ja.. det funkade och det blev dränerat under).

Garagesidan gick inte att göra något åt, en verkade inte vara några problem där heller tack och lov.

De som gjorde jobbet fixade lite "broar" här och var när det behövdes, så vi kunde ta oss ut och in ur huset medan vi hade 2 m hål.. (jag gick inte ut/över! haha).

För att vara på säkra sidan valdes det att göra halva huset åt gången. Och de skrapade bort allt gammalt.. asfalt (?) på huset för hand innan de gjorde iordning väggen och fixade nya dräneringen..

Rekommenderar alla till att även passa på att byta ut annat därnere när man ändå har uppgrävt, vi bytte dagvattenrör.. samt kontrollerade alla ev brunnar osv. Hade vi haft gamla avloppsrör - ja då hade vi nog tagit dem på en gång också!

Gick iaf väldigt smidigt.. var klart på ett par veckor iaf.

De lade tillbaka all jord och planade ut allmänt (hade inga rabatter just där de varit och åkt/grävt). Uteplatsen fick vi bygga en ny sedan (men ville vänta lite så marken hann sätta sig lite. Tack vare att vi ändå skulle bygga en större uteplats än innan, så behövde vi inte så mer gräs. Gräsmattan under jorden kom upp direkt efter jordhögarna var borta.

Sedan får man i många fall räkna med att beställa hem ett lass grus/jord året därpå när jorden satt sig efter regn och snö (sjunker ju ihop lite när den blir kompakt igen..

I samband med det gruslasset fick vi passa på at försöka snygga till skuggsidan av gräsmattan (framsidan av huset). Den tog sig inte lika fint (där vi behövde komplettera med grus också..) men med lite mer fin jord och ett par nävar gräsfrö för skuggiga områden!).. så tog det sig tillslut.

Intressant lärdom att dränera, har inga problem att göra om det på något annat hus om det behöver :)

Vi betalade runt 75' har jag för mig :cool:
(17 x 8 m ungefär + vidbyggt garage)

• Gilla
Wicke666
  • Laddar…
L L-E skrev:
Bitumen EPS platonmatta räknat från vägg till mark
Strök du bitumen på källarmuren satte sedan EPS och utanpå detta satte du platonmatta?

Hur tänkte du där?

B byggarätt skrev:
Strök du bitumen på källarmuren satte sedan EPS och utanpå detta satte du platonmatta?

Hur tänkte du där?
Rätt!?
Har motiverat hur jag har resonerat i andra inlägg i detta forum.

Redigerat:
Ok hur använder du källaren och hur ser isoleringen ut under källargolvet?

Mig veterligen finns på ingen isolering under golvet (Huset byggt 1970) och huruvida det skulle ha ngn betydelse i sammanhanget är mig oklart då jag har radiatorer på väggen. Används som tillflykt för sömn då vi har sommar som 2018, tvättstuga samt förvaring.

Ok ingen boendeyta i källaren alltså...
Torktumlar ni tvätten?

B byggarätt skrev:
Ok ingen boendeyta i källaren alltså...
Torktumlar ni tvätten?
Hmm tror att jag tror att jag måste "take the fitfth"

• Gilla
Ackmyren
  • Laddar…
Torktumlare har inget med det att göra heller. All fukt som genereras inomhus går luftburet ut genom ventilation.

• Gilla
KarlstadPeter och 1 till
  • Laddar…
Rena rama "Perry Mason" dramat här i tråden, väntar med spänning på slutrepliken som får hela juryn att flämta till. :D

Avser naturligvis inte largab det enda jag kan anklaga honom för är att han möjligen förstörde somligs uplägg för att få mig att säga ngt som skulle få mig att omedvetet erkänna mina brott ;-)

Forumet får ursäkta mitt raljerande.

Redigerat:
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
L L-E skrev:
Rena rama "Perry Mason" dramat här i tråden, väntar med spänning på slutrepliken som får hela juryn att flämta till. :D

Avser naturligvis inte largab det enda jag kan anklaga honom för är att han möjligen förstörde somligs uplägg för att få mig att säga ngt som skulle få mig att omedvetet erkänna mina brott ;-)

Forumet får ursäkta mitt raljerande.
Funderar fortfarande över vad ni eg pratar om .. :thinking:
(Mellan raderna, så att säga)

Snigla Snigla skrev:
Funderar fortfarande över vad ni eg pratar om .. :thinking:
(Mellan raderna, så att säga)
Se #17, #19 och #21

L L-E skrev:
Se #17, #19 och #21
Jag vet, jag har läst dem flera ggr.. men jag missar nog själva ”problemet” :thinking:
Lite trög tror jag bestämt :cool:

N nitram_h skrev:
Ännu en sak som kan påverka tid och pris är hur källaren är gjord.

Detta fick vi veta när vi började ta in offerter.

En entreprenör vi hade på plats tog två skoptag med grävaren, fyllde igen direkt och sa att han inte kunde ta på sig jobbet.

Vår källare är utgrävd efter huset blev byggt och ytterväggarna står upp pallade på staplade stenar med källarväggen murad innanför.

Vilket tydligen medför stor risk för att hela väggen rasar ner vid vanligt dräneringsarbete.
Det går att dränera, men kräver helt andra metoder. En nödlösning kan vara att dränera marken en bit utanför istället. Då minskar man risken för fuktinträngning.

JanneJanne123
Lovade ju en efterbild också:
Grovåterställd trädgård med ojämnt markarbete, gräsmatta saknas med utsikt mot hus och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gräsmattan är grovåterställd och ska sätta sig lite till våren, sedan lite gräsfrö så blir det som nytt (hoppas jag).

• Gilla
Pir79 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Lovade ju en efterbild också:
[bild]
Gräsmattan är grovåterställd och ska sätta sig lite till våren, sedan lite gräsfrö så blir det som nytt (hoppas jag).
Wow.. Det var inga bara tre meter runtom..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.