gör så.. då har du en kass hjulmotor eller kasst mainkort kostar 1000-2000 att laga pm så ser vi

Hej!

Orkar inte scanna igenom alla 88 sidor efter svar så ursäkta om det behandlats förr! Köpte en av de sista s510 som Veikko levererade. Har funkat riktigt bra förutom att den vill lägga iväg ibland o klippa hos grannen men det är halka som är den stora boven samt att den inte själv känner igen att den är utanför.

Körde den hela förra säsongen och det gick väl skapligt. Har haft problem med att den fastnar någonstans ibland och dör, dvs blir helt svart. Omstart och putta in den i laddstationen så går det igen. Nu i år när jag skulle köra igång den så har den haft lite hyss för sig. Den startar inte kniven utan kör med klippen avstängd. När jag styr den med fjärr så har jag hört den klicka till. Nu verkar det felet ha lagat sig självt för nu har den funkat ett tag.

Det jag nu har problem med är att den inte laddar. Den står i laddstationen och laddar men sen slutar den vid 25V ungefär. Den backar ej ut utan står kvar som om den ska ladda men laddarens levererar inte ström. Om jag botar om den kan den starta och ladda för att sen sluta efter ett litet tag. Displayen visar på laddning. Jag ska plocka isär den för o se om det är kontakterna som bråkar men tänkte höra om någon haft samma problem. Nytt batteri?

Mvh
Tony
Linköping

grymmeoffe skrev:
Jag kör med den från september tycker den går kanon..
Om jag inte minns fel så med mjukvaran från 201411 så får man med funktionen att klipparen går in och laddar sig 2timmar innan schemalagd tid. Den funktionen finns inte i 201409 mjukvaran och den funktionen saknar jag.

Så du har möjligtvis inte provat att uppgradera till 201411? eller om någon annan kör den mjukvaran och klipparen fungerar felfritt?

Tony Bruzell skrev:
Hej!

Orkar inte scanna igenom alla 88 sidor efter svar så ursäkta om det behandlats förr! Köpte en av de sista s510 som Veikko levererade. Har funkat riktigt bra förutom att den vill lägga iväg ibland o klippa hos grannen men det är halka som är den stora boven samt att den inte själv känner igen att den är utanför.

Körde den hela förra säsongen och det gick väl skapligt. Har haft problem med att den fastnar någonstans ibland och dör, dvs blir helt svart. Omstart och putta in den i laddstationen så går det igen. Nu i år när jag skulle köra igång den så har den haft lite hyss för sig. Den startar inte kniven utan kör med klippen avstängd. När jag styr den med fjärr så har jag hört den klicka till. Nu verkar det felet ha lagat sig självt för nu har den funkat ett tag.

Det jag nu har problem med är att den inte laddar. Den står i laddstationen och laddar men sen slutar den vid 25V ungefär. Den backar ej ut utan står kvar som om den ska ladda men laddarens levererar inte ström. Om jag botar om den kan den starta och ladda för att sen sluta efter ett litet tag. Displayen visar på laddning. Jag ska plocka isär den för o se om det är kontakterna som bråkar men tänkte höra om någon haft samma problem. Nytt batteri?

Mvh
Tony
Linköping
Lagade den. En kabel hade lossnat från ena laddpinnen. Nu laddar den som den ska iallafall nu.

• Gilla
jermal och 1 till
  • Laddar…
Hojj
Någon som har några erfarenheter av att kortet i laddstationen blir varmt?
Har visserligen en S520 med 2015 kort, vilken kräver en ström i slingan på 1,2 V.
Och det känns lite högt, men har jag lägre så rymmer den då och då.
När basstationens kort blir varmt tappar den signalen och roboten flippar ur på ett eller annat sätt. Provat att köra med kortet löst för att bli av med värmen bättre och då fungerar klipparen felfritt. Men vissa komponenter blir riktigt heta.
Någon som vet nått om detta?

verkar vara lite oklart vilken setup man ska ha.
det bästa är display med 6polig kontakt på. svarta breda bakhjul EJ pigg hjul. Dom gråa framhjulen. lagom med vikt i hålutrymmet jämte handtaget. och september 2014 mjukvaran

Min tianchen har funkat ganska bra i två år, lite skruvar och hjul som lossnat, men inget jag inte fixat själv,
Idag blev tianchen helt svart, öppnade då upp den ( har aldrig gjort det innan)
Märkte då att power kabeln lossnat, satt dit den igen och skruvade ihop maskinen, och
Den gick igång som den brukar,

Men då dök ett annat problem upp, höjdjusteringen funkade ej som den skulle, höjdjusterings ratten
Gick bara att dra ett kvarts varv, sen tog det emot, verkar som den kuggar över eller något,
Öppnade upp den igen och det sitter ett litet bleck mot själva skruvkolven, det verkar som att jag
Gjort något fel med blecket, kommer ej ihåg hur det satt från början eller hur långt ner på kolven det ska sitta ?
Hjälp !!

blecket sitter bara mot spåren i "trumman".
om du kollar insidan av överdelen samt hur överdelen av trumman ser ut så ser du att den måste hamna i rätt läge för att man ska kunna justera höjden hela vägen

Tack för svaret,
höll på mycket i går kväll, men ska kolla så att blecket hamnat rätt och att trumman sitter rätt.

Hej, löste sig med höjdinställningen,
Nu har det kommit ett nytt Problem, maskinen backar mest och beter sig allmänt konstigt
Kan det vara mjukvaran i maskinen eller något annat som gått sönder ? En liten video på hur han beter sig[video]https://youtu.be/-1UAIhHR450[/video]

Verkar bara som han vill backa när man kör igång han

Hej, fått problem med min klippare. Klippmotorn startar inte längre.

Det började med att jag hörde ett skramlande ljud när jag startade klipparen. Visade sig att det var skruven som höll klippmotorn fast i underredet som hade lossat.

Monterade isär gräsklipparen för att se hur konstruktionen såg ut,för att säkerställa att det inte fanns ytterligare skruvar som hade lossat. Men såg att klippmotorn endast sitter fast direkt i underredet.

Såg att klippmotorn bara hade varit fastskruvad med en skruv, fanns 4 skruvhål. Fäste då fast den med alla skruvar och satte tillbaks klipptallriken.

När jag startar gräsklipparen så startar inte klippmotorn. Vid några tillfällen har den varnat att spänningen till klippmotorn är för hög. I annat fall så försöker den köra utmed kanten och piper samtidigt.

Vad kan felet vara? Det går att snurra på knivarna utan att jag märker något extra motstånd.

Väldigt tacksam för svar och förslag!

ett tips är att kolla reläet på mainkortet.. lossa batteri kabeln från mainkort ett och sätt den direkt mot klippmotorkortet funkar det inte då så är det klippmotorkortet eller motorn.. för att utesluta motorn får man koppla direkt ström på den snurrar den inte då är det motorn.. ingen fingrar under klipparen !!!

F
Nån som är intresserad av beg klippare? Farsgubben köpte nytt och jag hakar på så det finns två begagnade S510. Har en del extra kort, grova hjul mm till den. Bla nytt displaykort aldrig monterat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.