Här kommer två bilder:

Vy inuti en brun rörsektion med skyddande gul plastfilm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy inuti brunnsrör med maskeringstejp och skylt märkt "Schiedel".
Skapa konto

Nu kom jag på en sak. Roterar ditt fläkthjul åt rätt håll? Se pilen på bild 2.

• Gilla
Jan271
  • Laddar…
Hmm, du har också en hylla. Då borde inte den vara boven i dramat. Ja, mitt hjul roterar som ditt. Hur brett är ditt inlopp? Mätt i kordans riktning ellet vad man ska säga.

Pinnarna på väg bort, hade knäckt av två på min sista bild.

Jag hinner inte springa ut och ta isär alltihopa igen. Det får bli i morgon. Testa utan de förhatliga pinnarna så länge. Min har som jag kanske nämnt tidigare en trefasmotor märkt 0,37 kW, dvs 1/2 hästkraft. Vad den tar i verkligheten vet jag inte, men det går ju att mäta. Tyvärr har jag stulit båda CEE-donen från min mätadapter när jag behövde göra en förlängningskabel. Vidare är den märkt med 1000 m^3/h och 120 mm vattenpelare.

Äh, skruva inte isär den igen, trodde du hade det i huvudet. Jag tror inte inloppsbredden är avgörande. Du ska inte slita ont för att min baffel inte fungerar.

Min är på 750w och 1000m3/h.

I helgen blir det test utan pinnar, roterad bottenplatta och kanske övertäckt inlopp. Sen åker skiten till soptippen :)

Nä jag har inte gett upp:)

Jag jobbade faktiskt lite med det i helgen, tog bort inloppspinnarna, täckte över lite av inloppet och roterade bottenplattan. Sedan kom en målning av nybyggd badrumsmöbel emellan och då ville jag inte damma i verkstan så jag har inte provkört systemet.

Skummade igenom filmerna lite snabbt. Min övertäckning av inlopp motsvarar väggen vid röda pilen men det är lite mer abrupt vägg, finns inget att bygga snygg övergång mot.

Hand ritar koncentriska cirklar med penna på papper, videospelskontroller på skärmen, ritningsinstruktioner.
Skapa konto

Hej Mattias och Ola!

Vad händer med detta problem? Har ni löst det? Ser fram emot lösningen.

//P-O

Min har inte blivit nämnvärt bättre av senaste modifieringarna. Det letar sig fortfarande upp spånor på fel sida.

Ska prova att bredda gapet där spånorna ska ramla ner men det är mest för att den inte ska korka igen när jag hyvlar reglar.

Min fungerar fortfarande förträffligt.

mattiasp mattiasp skrev:
Måtten på baffeln: övre ø260 mm med hål ø125 mm centrerat. Undre ø260 mm i 120 grader och ø190 mm i 240 grader. Avstånd övre överkant till undre underkant 222 mm. Spirorör ø125 mm total längd 161 mm. Jag använde furuplyfa t=11 mm.
Tog mej äntligen tid och fixade en Thien-baffel till min gamla Sheppach. Har inte testat den än, ska göra det i morron. Tätningsmassan måste få härda först.

Hemmagjord Thien-baffel tillverkad av trämaterial och orange rör, ouppvärmd.
Skapa konto

//P-O

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Det ska bli spännande att få höra hur den presterar!

pools pools skrev:
Tog mej äntligen tid och fixade en Thien-baffel till min gamla Sheppach. Har inte testat den än, ska göra det i morron. Tätningsmassan måste få härda först.

//P-O
Den funkar perfekt. Jag har inte kollat hur mycket damm som kommer upp i filtret men spånen faller då ner som dom ska. Istället för 125 mm spirorör använde jag 100 mm avloppsrör, samma sorts rör som jag byggt spånsugsystemet med. Det gick bra det också! :)
Tyvärr funkade det inte att ladda upp videon jag gjorde. :confused:

//P-O

pools pools skrev:
Den funkar perfekt. Jag har inte kollat hur mycket damm som kommer upp i filtret men spånen faller då ner som dom ska. Istället för 125 mm spirorör använde jag 100 mm avloppsrör, samma sorts rör som jag byggt spånsugsystemet med. Det gick bra det också! :)
Tyvärr funkade det inte att ladda upp videon jag gjorde. :confused:

//P-O[/QUOTE
Testar att ladda upp videon igen.

[video]

• Gilla
mattiasp och 2 till
  • Laddar…
Idag blev dagen jag tog tag i att bygga in en thien baffle i min spånsug

Fäste bottenplattan direkt i plåten med 3 skruvar för att slippa pinnar mitt i luftflödet.

Topplocket (i akrylplast för enkel inspektion och för att jag hade en bit i lagom storlek över) sattes fast med åldersbeständig tejp då det kändes helt orimligt att få till en tajt passform innuti cylindern. Den är så långt från en cirkel man kan komma!

Röret (110mm) sitter för närvarande med friktionspassning så att jag enkelt kan justera hur djupt det gå nedanför inblåset, enligt tidigare inlägg verkar detta vara ett mått man vill kunna justera.

Körde ett test utan filtersäcken och vad jag kan se så är det bara de finaste partiklarna som kommer upp ur röret, inga spån.

Thien baffle installerad i spånsug med bottenplatta, akryltopp och rör i en verkstadsinställning.
Skapa konto
Inbyggd thien baffle i en spånsug med en OSB-bottenplatta skruvad i cylindern och en akrylplast som topplock.
Skapa konto
DIY Thien baffle monterad i en spånsug med akrylplastlock, utan filtersäck och träbotten fästad med skruvar.
Skapa konto
Thien baffle monterad i en spånsug med bottenplatta och genomskinligt topplock vid ett byggprojekt.
Skapa konto

/Ivar

• Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.