7 477 läst · 45 svar
7k läst
45 svar
Thienbaffel i spånsug
Idag kom jag på en sak som nog spelar stor roll och som vi inte diskuterat riktigt. Avståndet i höjdled från mynningens nedre kant till rörets nedre kant, z2 i bilden nedan. Pilarna illustrerar spånorna. Z1 är mått från mynningens nederkant till bottenplattan. Om z2<0, dvs rörets nedre kant är ovanför mynningens nedre kant, måste det bli massor av läckage uppåt till filtret, eller? Det ser ut som ditt z1 är betydligt större än mitt och att du kanske har z2>0?
Jag vet inte riktigt mina mått, det här bara slog mig, ska kolla nogrannare imorron.
(Medveten att måttangivelsen för z inte anger + och minusriktning men mattias är smart o förstår nog ändå)
Edit. Läste igen din första beskrivning, att du ville ha röret långt för att undvika direktläckage. Men...har man litet mått från mynning till cylinderns nederkant (=nedersta nivå undre plattan kan vara på) kan det bli väldigt svårt/omöjligt att få till.
Jag vet inte riktigt mina mått, det här bara slog mig, ska kolla nogrannare imorron.
(Medveten att måttangivelsen för z inte anger + och minusriktning men mattias är smart o förstår nog ändå)
Edit. Läste igen din första beskrivning, att du ville ha röret långt för att undvika direktläckage. Men...har man litet mått från mynning till cylinderns nederkant (=nedersta nivå undre plattan kan vara på) kan det bli väldigt svårt/omöjligt att få till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ok, tror vi/du hittat mitt problem.
Jag har z1 20mm, med 50mm mellan rör o bottenplatta betyder det z2=-30
Och med min spånugskonstruktion kan det bli svårt att få ihop. Förlänger jag röret 20 och då har 30 ner till bottenplattan är jag fortfarande på -10 på z2. Denna förlängning kombinerat med en 5mm tjock bottenplatta (jag har 15 nu) i ex plexi skulle jag hamna på +5 vilket är samma som du.
Jag har z1 20mm, med 50mm mellan rör o bottenplatta betyder det z2=-30
Och med min spånugskonstruktion kan det bli svårt att få ihop. Förlänger jag röret 20 och då har 30 ner till bottenplattan är jag fortfarande på -10 på z2. Denna förlängning kombinerat med en 5mm tjock bottenplatta (jag har 15 nu) i ex plexi skulle jag hamna på +5 vilket är samma som du.
Skulle man kunna göra cyklonhuset lite högre genom att förlänga med en sarg nedåt kanske? Kanske med 1-2 mm tjock polykarbonat? (Makrolon/Lexan) Eller egentligen med vad som helst som är rimligt böjbart, tex. vanlig byggplåt.
Försök #1 gick inget vidare. Flyttade ner bottenplattan (verkade enklare än att göra en ny tunn variant), nu sitter den med bara 5mm överlapp i axiell riktning mot cylindern men det borde spela mindre roll att det måttet är litet. Röret förlängt så jag nu har 30mm mellan rör och undre platta och z2 +5mm. Det sprutar fortfarande upp spånor på fel sida.
Är din spånsug konstruerad så inloppet är riktat ner mot spånsäcken? Det känns som min skjuter in spånor mot rörets centrum och där är det ju bra sug...kollade på min plastcyklon och den riktar spånorna neråt och har ett z2 på ganska många cm.
Edit. Neråt borde spela mindre roll, långt ut mot mantelytan, tangentiellt, borde vara viktigare.
Är din spånsug konstruerad så inloppet är riktat ner mot spånsäcken? Det känns som min skjuter in spånor mot rörets centrum och där är det ju bra sug...kollade på min plastcyklon och den riktar spånorna neråt och har ett z2 på ganska många cm.
Edit. Neråt borde spela mindre roll, långt ut mot mantelytan, tangentiellt, borde vara viktigare.
Redigerat:
Försök #2 40mm mellan rör o bottenplatta, z2=-5. Faktiskt bättre än förra försöket men inte helt bra. Rör till bottenplatta verkar spela minst lika stor roll som z2.
En idé. Mitt filter sitter ju på en fläns, mellan fläns o filter är det tomrum. Det är där spånorna bygger upp. Se bild med o utan fläns. Spånor som åker upp i filtret trillar inte ner i spånsäcken utan landar på flänsen. Har du provkört din utan filter o sett att inga spånor virvlar upp på filtersidan? Om inte så gör inte det, det blir smådammigt i verkstan.
Jag ska göra ett försök nån dag att förlänga mantelytan så jag kan kopiera dina mått, funkar det inte då ger jag upp.
En idé. Mitt filter sitter ju på en fläns, mellan fläns o filter är det tomrum. Det är där spånorna bygger upp. Se bild med o utan fläns. Spånor som åker upp i filtret trillar inte ner i spånsäcken utan landar på flänsen. Har du provkört din utan filter o sett att inga spånor virvlar upp på filtersidan? Om inte så gör inte det, det blir smådammigt i verkstan.
Jag ska göra ett försök nån dag att förlänga mantelytan så jag kan kopiera dina mått, funkar det inte då ger jag upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, min luft kommer in tangentiellt. Om man tänker sig en partikel i luftströmmen som kommer in i cyklonhuset, så kommer den inte att träffa centralröret, ens om man föreställer sig det mest ofördelaktiga fallet. Något verkar lurt i hela konstruktionen. Dessutom kan våra olika resultat hänga samman med skillnader i lufthastigheter osv.
Nu har jag surfat runt lite och de flesta thien bafflar verkar ha ganska ordentligt -z2(!). Inte som jag trodde alltså. Ska prova det imorron. Kolla här ex https://youtu.be/3QCAOwSqrko
Efter att ha sett lite filmer är jag ännu mer övertygad att inloppet spelar väldigt stor roll.
Hur var det nu med någon som kan göra cfd-simuleringar?
Efter att ha sett lite filmer är jag ännu mer övertygad att inloppet spelar väldigt stor roll.
Hur var det nu med någon som kan göra cfd-simuleringar?
Jaha, bara att fortsätta då.
Lite bilder på hur min insida ser ut. Inloppet är brett, 120mm, och inre delen "överlappar röret". Men jag är tveksam till om det kommer spånor i innerkant. Ska prova att täcka över några cm inlopp ändå.
Jag har också en inre avsmalnande hylla, bred vid inloppet och sen smalare och smalare. Denna hylla gör att baffelns drop slot inte hamnar i trummans ytterkant. Jag tror detta kan spela stor roll.
Ska också prova att rotera baffeln lite medurs. Som det är nu slutar hyllan och drop sloten på samma ställe. Om spånorna vandrar på hyllan krockar de med början av baffelns 120 grader stora diameter där hyllan slutar o de borde ramla ner i säcken.
Lite bilder på hur min insida ser ut. Inloppet är brett, 120mm, och inre delen "överlappar röret". Men jag är tveksam till om det kommer spånor i innerkant. Ska prova att täcka över några cm inlopp ändå.
Jag har också en inre avsmalnande hylla, bred vid inloppet och sen smalare och smalare. Denna hylla gör att baffelns drop slot inte hamnar i trummans ytterkant. Jag tror detta kan spela stor roll.
Ska också prova att rotera baffeln lite medurs. Som det är nu slutar hyllan och drop sloten på samma ställe. Om spånorna vandrar på hyllan krockar de med början av baffelns 120 grader stora diameter där hyllan slutar o de borde ramla ner i säcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder