Det här är en utbruten tråd från "Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?" -tråden. Vi har diskuterat lite om thienbafflar i befintliga spånsugar. När man söker på nätet hittar man en massa tips om hur man gör en Thien-separator med separatorhus och tunna och hela baletten. När det gäller att göra insatser till befintliga spånsugar har jag inte hittat speciellt mycket information. Jag rapporterade om mitt bygge i tråden som nämns ovan, och sedan har Ola C och jag diskuterat lite om utformningen i PM.
Ola:
Har precis rengjort mitt patronfilter för femtielfte gången och kom att tänka på din thien baffle.
Vad bestämmer längden på spiroröret, avstånd mellan plattorna, rör till nedre platta och diametrar på nedre plattan? Övre plattans diameter är ju ganska given av hyllan den ska landa på.
Jag såg dina mått i tråden där du lagt upp bilder men min spånsug har ju lite andra mått. Antar det finns nån sida där man knappar in lite spånsugsmått och får ut måtten man behöver men har inte hittat nån sådan.
Mattias:
Jag kollade nyss i filtret, och det fanns inga spånor i det. Nu har jag bara kört ca en säck spån i det sedan installationen, men av allt att döma fungerar det. Jag har bara spånsugen till hyveln, så jag vet inte hur den fungerar för finare damm från bandsåg och bordssåg.
Jag har inte sett någon räknesnurra på nätet, utan fick resonera själv. Spånsugen har ett intag på ø100 mm. Jag ville ha lägre lufthastighet i centralröret, så jag gick upp till ø125 mm. Jag ville ha röret så långt att luftströmmen inte skulle kunna ta genvägen direkt från inlopp till centralröret. Samtidigt inte så nära bottenplattan att strömmen skulle strypas. För att få samma area skulle ju avståndet bottenplatta-underkant centralrör vara 125/4=31,25 mm. Jag ville ta lite marginal för kanteffekten vid rörets undre kant, så jag chansade på 50 mm. Hyllan på bottenplattan ska vara 120°, och spalten 240°. Jag chansade på att göra spalten 35 mm bred, men senare såg jag att någon hade fått bra resultat med 30 mm på en liknande spånsug med, som min, med ø260 mm i topp och botten. Kanske blir det bättre så, vad vet jag. Bottenplattans hylla skall börja rakt under inloppet. Det syns på en av mina bilder. Det tog kanske drygt en timme att göra anordningen. Blir det inte bra är det ju ingen stor ansträngning att göra en ny. Är man riktigt förutseende passar man på att fräsa några extra plattor när man ändå har ställt in maskinen. Centralröret borde man kunna göra så långt att man kan justera hur långt ned man sticker det mot bottenplattan. Att det sticker ut uppåt borde inte spela någon roll. Om du väljer att laborera är jag väldigt intresserad av resultaten.
Ola:
Jag har sån där rensningsvev till filtret som faktiskt funkar ganska hyfsat, mitt problem är att patronfiltret sitter på en fläns där allt dammet landar. När jag byter spånsäck kan jag ha 15cm massiv "dammcylinder" som klättrat upp på insidan av filtret.
Var 20 år sedan jag läste 10p strömningslära men ditt resonemang låter vettigt. Har någon fråga till jag glömde förra meddelandet; är det viktigt att det är tätt mellan topp-platta och spånsugens inneryta? Ser ut som du kletat på nån vit tätning där?. Samma fråga gäller mellan rör och topp, bottens stora diameter antar jag inte behöver vara tät. Sista frågan är om 120/240 graders vinkeln ska refereras till inloppet på något vis.
Jag kommer nog inte labba så mycket med detta, mitt stora snickeriintresse omfattar allt utom spånsugsystem och jag kommer ha svårt att utvärdera labbandet (saknar ex flödesmätare).
Mattias:
Nedan är första inlägget i tråden:
Idag har jag byggt en Thienbaffel till min gamla spånsug. I originalutförande blir filtret fullt i spånor, så jag har försökt en mängd olika metoder att förbättra separationen. Självklart har jag inbillat mig att jag kan komma på en bättre lösning än den beprövade Thienbaffeln. Det har inte fungerat. Efter fem iterationer av egenpåhittade konstruktioner byggde jag som sagt en Thienbaffel som också har visat sig fungera som det var tänkt. På den tredje bilden ser man i filtret hur det blir när det inte fungerar som tänkt.
Ola:
Har precis rengjort mitt patronfilter för femtielfte gången och kom att tänka på din thien baffle.
Vad bestämmer längden på spiroröret, avstånd mellan plattorna, rör till nedre platta och diametrar på nedre plattan? Övre plattans diameter är ju ganska given av hyllan den ska landa på.
Jag såg dina mått i tråden där du lagt upp bilder men min spånsug har ju lite andra mått. Antar det finns nån sida där man knappar in lite spånsugsmått och får ut måtten man behöver men har inte hittat nån sådan.
Mattias:
Jag kollade nyss i filtret, och det fanns inga spånor i det. Nu har jag bara kört ca en säck spån i det sedan installationen, men av allt att döma fungerar det. Jag har bara spånsugen till hyveln, så jag vet inte hur den fungerar för finare damm från bandsåg och bordssåg.
Jag har inte sett någon räknesnurra på nätet, utan fick resonera själv. Spånsugen har ett intag på ø100 mm. Jag ville ha lägre lufthastighet i centralröret, så jag gick upp till ø125 mm. Jag ville ha röret så långt att luftströmmen inte skulle kunna ta genvägen direkt från inlopp till centralröret. Samtidigt inte så nära bottenplattan att strömmen skulle strypas. För att få samma area skulle ju avståndet bottenplatta-underkant centralrör vara 125/4=31,25 mm. Jag ville ta lite marginal för kanteffekten vid rörets undre kant, så jag chansade på 50 mm. Hyllan på bottenplattan ska vara 120°, och spalten 240°. Jag chansade på att göra spalten 35 mm bred, men senare såg jag att någon hade fått bra resultat med 30 mm på en liknande spånsug med, som min, med ø260 mm i topp och botten. Kanske blir det bättre så, vad vet jag. Bottenplattans hylla skall börja rakt under inloppet. Det syns på en av mina bilder. Det tog kanske drygt en timme att göra anordningen. Blir det inte bra är det ju ingen stor ansträngning att göra en ny. Är man riktigt förutseende passar man på att fräsa några extra plattor när man ändå har ställt in maskinen. Centralröret borde man kunna göra så långt att man kan justera hur långt ned man sticker det mot bottenplattan. Att det sticker ut uppåt borde inte spela någon roll. Om du väljer att laborera är jag väldigt intresserad av resultaten.
Ola:
Jag har sån där rensningsvev till filtret som faktiskt funkar ganska hyfsat, mitt problem är att patronfiltret sitter på en fläns där allt dammet landar. När jag byter spånsäck kan jag ha 15cm massiv "dammcylinder" som klättrat upp på insidan av filtret.
Var 20 år sedan jag läste 10p strömningslära men ditt resonemang låter vettigt. Har någon fråga till jag glömde förra meddelandet; är det viktigt att det är tätt mellan topp-platta och spånsugens inneryta? Ser ut som du kletat på nån vit tätning där?. Samma fråga gäller mellan rör och topp, bottens stora diameter antar jag inte behöver vara tät. Sista frågan är om 120/240 graders vinkeln ska refereras till inloppet på något vis.
Jag kommer nog inte labba så mycket med detta, mitt stora snickeriintresse omfattar allt utom spånsugsystem och jag kommer ha svårt att utvärdera labbandet (saknar ex flödesmätare).
Mattias:
Nedan är första inlägget i tråden:
Idag har jag byggt en Thienbaffel till min gamla spånsug. I originalutförande blir filtret fullt i spånor, så jag har försökt en mängd olika metoder att förbättra separationen. Självklart har jag inbillat mig att jag kan komma på en bättre lösning än den beprövade Thienbaffeln. Det har inte fungerat. Efter fem iterationer av egenpåhittade konstruktioner byggde jag som sagt en Thienbaffel som också har visat sig fungera som det var tänkt. På den tredje bilden ser man i filtret hur det blir när det inte fungerar som tänkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Hej Mattias!mattiasp skrev:Idag har jag byggt en Thienbaffel till min gamla spånsug. I originalutförande blir filtret fullt i spånor, så jag har försökt en mängd olika metoder att förbättra separationen. Självklart har jag inbillat mig att jag kan komma på en bättre lösning än den beprövade Thienbaffeln. Det har inte fungerat. Efter fem iterationer av egenpåhittade konstruktioner byggde jag som sagt en Thienbaffel som också har visat sig fungera som det var tänkt. På den tredje bilden ser man i filtret hur det blir när det inte fungerar som tänkt.
Detta vill jag veta mer om. Jag fick nyligen tag in gammal Scheppach spånsug som ser ut som din. Nu vet jag inte exakt vad min heter, den har inte ett sånt filter som du visar, men det kan vara möjligt att modifiera min också med en Thienbaffel som du gjort. Min sug har en tygpåse som filter, och som du säger så sätter det igen ganska snabbt.
Tacksam för svar!
Mvh.
P-O
Min hade också en filtsäck som filter. Värdelöst. Jag beställde mitt patronfilter från Poolewood.co.uk enligt nedan:
"Fine Filter Cartridge Ref: 75006000 £118.80"
Thienbaffeln verkar fungera riktigt bra. Jag har hyvlat mer med det nu, och det kommer inga spånor upp till filtret.
Måtten på baffeln: övre ø260 mm med hål ø125 mm centrerat. Undre ø260 mm i 120 grader och ø190 mm i 240 grader. Avstånd övre överkant till undre underkant 222 mm. Spirorör ø125 mm total längd 161 mm. Jag använde furuplyfa t=11 mm.
Thienbaffeln verkar fungera riktigt bra. Jag har hyvlat mer med det nu, och det kommer inga spånor upp till filtret.
Måtten på baffeln: övre ø260 mm med hål ø125 mm centrerat. Undre ø260 mm i 120 grader och ø190 mm i 240 grader. Avstånd övre överkant till undre underkant 222 mm. Spirorör ø125 mm total längd 161 mm. Jag använde furuplyfa t=11 mm.
Tack för den! Jag ska genast kolla om det funkar för mej. Och nu tar jag semester från jobbet i två veckor, då får jag tid att snickra lite.mattiasp skrev:Min hade också en filtsäck som filter. Värdelöst. Jag beställde mitt patronfilter från Poolewood.co.uk enligt nedan:
mattiasp skrev:Idag har jag byggt en Thienbaffel till min gamla spånsug. I originalutförande blir filtret fullt i spånor, så jag har försökt en mängd olika metoder att förbättra separationen. Självklart har jag inbillat mig att jag kan komma på en bättre lösning än den beprövade Thienbaffeln. Det har inte fungerat. Efter fem iterationer av egenpåhittade konstruktioner byggde jag som sagt en Thienbaffel som också har visat sig fungera som det var tänkt. På den tredje bilden ser man i filtret hur det blir när det inte fungerar som tänkt.
Hej mathiasp. Det var ju en suverän lösning. Jag har en liknande sug. Jag är så evinnerligt trött på säcken (det sk filtret) och funderar på att köpa ett filter som du har. Min undran är nu hur fastsättningen av filtret ser ut. Min öppning ser ut som nedan. Är den lika din och hur har du satt fast filtret innan du fixade Thienbaffeln?
Mvh
/Thomas
[media]
Betr. Spånsugen: Min Scheppach är 14 år äldre än din, så den ser en aning annorlunda ut. Patronfiltret står för sig självt och sitter fast med ett spännband med excenterspänne. Metallpinnarna på din maskin kan således tas bort. Jag beställde två nya spännen då tidigare ägare hade bytt dem mot enklare nylonspännband. Det blir påtagligt bättre flås i spånsugen efter uppgraderingen, vilket är bra då spånsugen egentligen är lite för liten och klen. Jag har dock ont om plats, så en större och kraftigare sug är inget jag vill ha i nuläget. Min sugslang är så kort som möjligt, vilket är ca 1,5 meter, och jag köpte Felders dyraste som är så slät som möjligt på insidan för minsta möjliga motstånd. Du har Thienbaffelns mått i inlägg #1771.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Listat ut varför min spånsug tappat suget sen jag hyvlade reglar.
Den där Thien baffeln jag satte i hade totalt chokat igen. Filtret ser ut som xxxxxl popcornskålen på en amerikansk biograf. Jösses. :x...
Nåt funkar inte som det ska. Hyvlade tjockare än vanligt per tag på reglarna och det verkar som de långa spånorna inte hittat ner genom baffeln. Spånor från andra träslag syns inte till i varken filter eller baffel.
Filtertömning
Den där Thien baffeln jag satte i hade totalt chokat igen. Filtret ser ut som xxxxxl popcornskålen på en amerikansk biograf. Jösses. :x...
Nåt funkar inte som det ska. Hyvlade tjockare än vanligt per tag på reglarna och det verkar som de långa spånorna inte hittat ner genom baffeln. Spånor från andra träslag syns inte till i varken filter eller baffel.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Filtertömning
Logga in
Skapa konto
Det där var ju inte bra. Min baffel fungerar utmärkt. Kanske beror det på att mina spånor aldrig blir större än 13 mm på längden och något fåtal mm på bredden? Spiralkuttern kan inte göra större spånor än så.
Nu har jag också testat med hyvling av regelvirke. Jag har inte öppnat spånsugen på rätt länge, men så här ser det ut i min baffel och filter:Ola C skrev:Listat ut varför min spånsug tappat suget sen jag hyvlade reglar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja det såg ju bra ut. Jag tror jag har fler problem än spånlängden, hyvlade en hel spånsäck ask igår, korta spånor men dom letar sig ändå upp på fel sida. Det sätter igen i kanalen mellan inner- och ytterdiameter, tror jag ska prova att minska innerdiametern så det blir lite bredare spalt.
Logga in
Skapa konto
Min baffel ser ut som din. Det som lurar dig är att mitt patronfilter sitter på en L-formad fläns (den svarta delen) som är betydligt större i diameter än vad cyklonhuset är. Antagligen ett trix för att kunna sälja samma filter till spånsugar av olika diameter. Så, du kan tänka bort svarta delen, det är tajt mellan baffeltoppen o cyklonhuset.