Jonas Persson Jonas Persson skrev:
30 kvm² gräsmatta innebär att du slipper ett annat problem, långt där borta ligger poolen. Däremellan är gräsmattan som behöver klippas imorgon.
Vi hade gigantisk gräsmatta i förra huset. Tog två timmar att klippa det. När vi köpte såg gräsmattan bedrövlig ut så jag gödslade med stroller combi. Holy hell vad jag ångrade mig. Det blev fint men fick klippa minst två gånger i veckan.
 
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Mer tankar om läckaget. Slangen går rakt ut från poolväggen och utsätter därför plaströret i väggen för stora krafter, speciellt om någon hänger, slår till eller drar i den blå kopplingen eller slangen.

Är du helt säker på att röret inte är spräckt bara en bit in i väggen på utsidan? Vad händer om du försiktigt trycker på den blå kopplingen i alla riktningar samtidigt som pumpen går, ökar läckaget i någon riktning?

Tänker på resonemanget om att övriga skador borde resultera i att vattnet rinner ut i poolen och inte tillbaks genom väggen. Åter till mitt resonemang om tryck, hur skapas ett så stort tryck att vattnet kan rinna på utsidan av röret genom betongen till utsidan? Detta förutsatt att det verkligen rinner vatten och inte bara fuktar väggen.

Occam's razor; det mest troliga orsaken till felet är nog felet...

Går inte att göra nåt som tydligt ger mer läckage. Hålla för inloppen, trycka på den blå kopplingen etc...

Angående spricka i röret så kan jag inte säga att det inte är sprucket. Har haft loss den blå kopplingen och lyst in i röret. Har också i brist på bättre förslag sprayat invändigt med svets sprickindikerings-spray utan att hitta nån spricka.
 
Katarsis Katarsis skrev:
Vi hade gigantisk gräsmatta i förra huset. Tog två timmar att klippa det. När vi köpte såg gräsmattan bedrövlig ut så jag gödslade med stroller combi. Holy hell vad jag ångrade mig. Det blev fint men fick klippa minst två gånger i veckan.
Gjort samma tabbe nu med dock har vi en gräsplätt på ca 500 så tar mig ca 35 min och då även grästrimmern runt alla kanter.
Men de blir snyggt så kommer nog fortsätta att köra gödning för att se om jag kan få bukt på all mossa vi har =)

Kul projekt att följa. Lite sugen på pool med men känns som vi har för liten tomt med bra placering för en pool. Får vara glad att farsgubben har en så vi kan åka dit ^^
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Vi hade gigantisk gräsmatta i förra huset. Tog två timmar att klippa det. När vi köpte såg gräsmattan bedrövlig ut så jag gödslade med stroller combi. Holy hell vad jag ångrade mig. Det blev fint men fick klippa minst två gånger i veckan.
Tack för varningen. Har vuxit upp och insett att det finns viktigare saker i livet än en perfekt gräsmatta.

Skulle vara olyckligt om jag ramlade dit igen. :p

Har insett att det är ganska kul med olika sorters blommor och svampar på gräsmattan.

Just nu finns det öar med mandelblom och tusenskönor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
M Mlindahl skrev:
Gjort samma tabbe nu med dock har vi en gräsplätt på ca 500 så tar mig ca 35 min och då även grästrimmern runt alla kanter.
Men de blir snyggt så kommer nog fortsätta att köra gödning för att se om jag kan få bukt på all mossa vi har =)

Kul projekt att följa. Lite sugen på pool med men känns som vi har för liten tomt med bra placering för en pool. Får vara glad att farsgubben har en så vi kan åka dit ^^
F fsn skrev:
Går inte att göra nåt som tydligt ger mer läckage. Hålla för inloppen, trycka på den blå kopplingen etc...

Angående spricka i röret så kan jag inte säga att det inte är sprucket. Har haft loss den blå kopplingen och lyst in i röret. Har också i brist på bättre förslag sprayat invändigt med svets sprickindikerings-spray utan att hitta nån spricka.
Får inte ihop det;

Det läcker oavsett om pumpen går eller inte
Det läcker mer om pumpen går
Det läcker INTE ännu mer om pumpen går och utloppen pluggas??!!?

Läcker det mer eller mindre om pumpen går och du plockar bort inloppsmunstyckena som när du vinterstänger? Kör med raka rör så att säga.
 
Redigerat:
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Får inte ihop det;

Det läcker oavsett om pumpen går eller inte
Det läcker mer om pumpen går
Det läcker INTE ännu mer om pumpen går och utloppen pluggas??!!?

Läcker det mer eller mindre om pumpen går och du plockar bort inloppsmunstyckena som när du vinterstänger? Kör med raka rör så att säga.
Det går inte att avgöra om det läcker mer. Det kan mycket väl vara så att det läcker mer.
 
Jonas Persson
F fsn skrev:
Det går inte att avgöra om det läcker mer. Det kan mycket väl vara så att det läcker mer.
Kommer tyvärr inte på något mer.

Du får leva med det. Sätt ett uppsamlingskärl under läckan och pumpa tillbaks vattnet. :geek:
 
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Kommer tyvärr inte på något mer.

Du får leva med det. Sätt ett uppsamlingskärl under läckan och pumpa tillbaks vattnet. :geek:
lite svårt då det rinner mellan EPS och betong eller tom i betongen. Då är det mycket bättre att antingen fixa det, jag är rätt säker på att det är den ingängade delen som läcker. Eller om jag inte har lust att pumpa ut 8-10 kubik just nu så bara montera in en ventil på det inloppet och köra på ett inlopp i år. Kommer att köpa två ventiler för att individuellt stänga respektive inlopp ändå.
 
Kranbilschaffören släppte så klart ett jättelass precis på inloppen när jag inte var där. Trots att jag tryckte på att jag ville skyffla in där.

Har grävt fram den nu och kollat kopplingarna. Alla ser bra ut utom en som vickar.

Jag vet inte om det är för att slangen är lös och flexibel eller om limningen är paj.

Hur mycket tåler en sån limskarv? Jag ruggade ytan, tvättade och limmade ymnigt.

Hoppas ni kan se på filmen hur det rör sig.
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Kranbilschaffören släppte så klart ett jättelass precis på inloppen när jag inte var där. Trots att jag tryckte på att jag ville skyffla in där.

Har grävt fram den nu och kollat kopplingarna. Alla ser bra ut utom en som vickar.

Jag vet inte om det är för att slangen är lös och flexibel eller om limningen är paj.

Hur mycket tåler en sån limskarv? Jag ruggade ytan, tvättade och limmade ymnigt.

Hoppas ni kan se på filmen hur det rör sig.
Limmet smälter ihop plastdelarna så de ska absolut inte röra sig om limmet verkat.

Kommer inte ihåg, men jag har ett svagt minne av att jag limmat om någon del då jag blev tvungen att ändra på konfigurationen när jag bytte pool. Kopplingen är tjock och stark, slangen mer vek. Har ett svagt minne av att jag fick loss slangen, slipade lite i kopplingen och kunde därefter limma dit en annan slang.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
F fsn skrev:
lite svårt då det rinner mellan EPS och betong eller tom i betongen. Då är det mycket bättre att antingen fixa det, jag är rätt säker på att det är den ingängade delen som läcker. Eller om jag inte har lust att pumpa ut 8-10 kubik just nu så bara montera in en ventil på det inloppet och köra på ett inlopp i år. Kommer att köpa två ventiler för att individuellt stänga respektive inlopp ändå.

Vad sägs om att du tar en Smartstore förvaringslåda och klipper ena gaveln på, och sedan lägger över inloppet och sedan dammsuger upp allt vatten innanför. Då har du en torrdocka för ett packningsbyte.....

Skulle iaf vara kul att se om det funkar att torrlägga.
 
Katarsis Katarsis skrev:
Kranbilschaffören släppte så klart ett jättelass precis på inloppen när jag inte var där. Trots att jag tryckte på att jag ville skyffla in där.

Har grävt fram den nu och kollat kopplingarna. Alla ser bra ut utom en som vickar.

Jag vet inte om det är för att slangen är lös och flexibel eller om limningen är paj.

Hur mycket tåler en sån limskarv? Jag ruggade ytan, tvättade och limmade ymnigt.

Hoppas ni kan se på filmen hur det rör sig.
rör det sig verkligen? Skulle förvåna mig om det lossnar för en skopa sand.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
rör det sig verkligen? Skulle förvåna mig om det lossnar för en skopa sand.
Det såg ut så men det är antagligen bara slangen som böjer sig.
 
Ja det var vad jag tänkte också när jag såg filmen. Lossnar det av en skopa sand har du klantat till limningen och får göra om det ändå....:) jag tror det är lugnt.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Dagens verk.
 
  • Nygrävd grund för gångstig med vattenpass och spade vid en trädgårdsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.