P Pappa1986 skrev:
Ok. Denna delen är en utbyggnad och på själva vinden så är det endast isolering på golvet så då är det ok att det ventileras upp på vinden?
Men nere vid takfoten så så sätter man ju en bräda men då sätter man inte den ändan upp? lämna 25mm som en läkt eller?

Edit= ju mer man läser om ventilerad takfot, ju mer konfundersam blir man. Vilket är rätt egentligen?
Luften kommer ju upp på vinden och då blir det ju kallt där uppe.... hmmm det va svårt detta
Precis, desto mer man läser om ämnet desto mer förvirrad man blir:). Verkar som att de som bör veta inte heller vet vad som är klokast. Men eftersom din isolering på vinden ligger på 'golvet' bör det redan vara kalt på vinden. Finns det risk för att kall luft blåser in i isoleringen då bör du sätte för med någon vindskydd. Springan vid takets anslutning mot ytterväggen bör förses med insektsnät.
Om man ser på hur råsponten ser ut verkar det som att misfärgningarna är pga fukt som fanns i råsponten vid monteringen. Hade det varit pga fuktläckage då hade det normalt sett inte varit sådana tydliga angrepp per bräda. Fläckarna hade då täckt flera brädor och inte slutat vid kantarna.
Luftspalten slutar med lufttät förbindelse mot väggen. Om väggen har luftspalt ser du till att den får förbindelse med takets luftspalt. Bygger man med vindduk då bygger man egentligen ett lufttät tält med träskal ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Precis, desto mer man läser om ämnet desto mer förvirrad man blir:). Verkar som att de som bör veta inte heller vet vad som är klokast. Men eftersom din isolering på vinden ligger på 'golvet' bör det redan vara kalt på vinden. Finns det risk för att kall luft blåser in i isoleringen då bör du sätte för med någon vindskydd. Springan vid takets anslutning mot ytterväggen bör förses med insektsnät.
Om man ser på hur råsponten ser ut verkar det som att misfärgningarna är pga fukt som fanns i råsponten vid monteringen. Hade det varit pga fuktläckage då hade det normalt sett inte varit sådana tydliga angrepp per bräda. Fläckarna hade då täckt flera brädor och inte slutat vid kantarna.
Luftspalten slutar med lufttät förbindelse mot väggen. Om väggen har luftspalt ser du till att den får förbindelse med takets luftspalt. Bygger man med vindduk då bygger man egentligen ett lufttät tält med träskal ;)
Taxk för svar :D
Ok. Med andra ord så sätter jag vindpapp mellan varje takstol mot vinden så att det inte kommer upp kalluft där?
Väggen kommer ju också ha luftspalt men är det då meningen att luftspalten går med ytterväggen, byggs ihop med ytterväggen och sen sätter man ytterliggare 1 nivå med gles för att kunna fästa panelen i?
 
Om du skisar upp hur konstruktionen ser ut så är det lättare att förklara.
Men grundtanken är att fukt skall kunna ventileras ut, därför får man tänka igenom hela flödesvägen. Där det är kallvind räcker det oftast med ventiler på gavlarna.
 
P Pappa1986 skrev:
Taxk för svar :D
Ok. Med andra ord så sätter jag vindpapp mellan varje takstol mot vinden så att det inte kommer upp kalluft där?
Väggen kommer ju också ha luftspalt men är det då meningen att luftspalten går med ytterväggen, byggs ihop med ytterväggen och sen sätter man ytterliggare 1 nivå med gles för att kunna fästa panelen i?
Jag förstår tyvärr inte vad du menar med ytterligare 1 nivå med gles.
Vindduken eller annan form av vindtätning är till för att förhindra att det blåser kyla in i isoleringen. Utöver det kan även tryckskillnader suga in kyla och fukt i konstruktionen så det är viktigt att vara noggrant.
 
@J Vos @Johannes Carlsson

Kan inte skissa så kör verkliga bilder istället :crysmile:

På första bilden så är det takstolarna som går in ovanför köket. Här ligger det endast isolering på golvet och inget i taket. De har även satt isolering mellan takstolarna. Köket är en utbyggnad från huset så det är en byggnad för sig kan man säga och har inget med den vanliga vinden att göra
Takstolar med isolering på köksutbyggnad, viss isolering mellan takbjälkar, ingen isolering i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra bilden är takstolarna ut till glaspartiet eller på främre bärlinan. Detta ska rivas och byggas upp helt nytt med 3 fönster istället.
Hoppas ni får lite bättre grepp om hur jag menar? :D
Takstolar ovan kök med isolering på golvet, inget i taket, vid glasparti och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nu förstår jag mig på hur luftspalten ska vara, delvis.
Taket och den delen mot ytterväggen förstår jag. Bara jag som har varit trög men nu fattar jag :p

Men den delen där takstolarna går in mot köket, ska man gå in med luftspalten så den går in i utrymmet över köket?
Där är ju enbart isolering i golvet (eller kökets tak om man tänker så)


Edit: Jag tror jag gör såhär, kom gärna med invändningar.
Jag går in med luftspalten en bit in där takstolarna går in. Sen får jag kolla efter lite då och då så att det inte blir några skador i utrymmet.
 
Redigerat:
Jag skulle gärna släppa ut luften i överkant på utbyggnadens tak istället för in i kallvinden men det beror lite på hur anslutningen ser ut. Det får ju inte regna in

Enkel ritning av ett hus med utbyggnad och pilar som visar luftflöde genom taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss som visar hur luft släpps ut från tak med olika anslutningar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
@Johannes Carlsson Förstår hur du menar, men i kallvinden kommer det inte kunna komma för där kommer kattvinden innan där luften stanna.
Bifogar en bild, ursäkta min dåliga förklaring :crysmile:

Handritad skiss som förklarar isolering och luftflöde kring en kattvind och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Pappa1986 skrev:
Nu förstår jag mig på hur luftspalten ska vara, delvis.
Taket och den delen mot ytterväggen förstår jag. Bara jag som har varit trög men nu fattar jag :p

Men den delen där takstolarna går in mot köket, ska man gå in med luftspalten så den går in i utrymmet över köket?
Där är ju enbart isolering i golvet (eller kökets tak om man tänker så)


Edit: Jag tror jag gör såhär, kom gärna med invändningar.
Jag går in med luftspalten en bit in där takstolarna går in. Sen får jag kolla efter lite då och då så att det inte blir några skador i utrymmet.
Det blir bra såsom du tänker nu!
 
J J Vos skrev:
Det blir bra såsom du tänker nu!
Lysande då kör vi på det :=)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Hej svejs. Mitt i all renovering så rök givetvis infiltrationspumpen.

Är det enkelt att byta och vart köper man detta? Har googlat lite men blir inte klokare så frågar här istället.
Här är en bild på hur det ser ut.
Brutet infiltrationsrör med pump i en betongbrunn, synligt slitage och vattensamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Bild på en trasig infiltrationspump i brunn, synligt vatten och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Misstänker att min förr eller senare kommer ryka så har googlat på detta men det verkar som om man bara vill sälja kompletta pumpbrunnar (på runt 20.000)

om man köper enbart pumpen som reserdel verkar det gå på 8-9000 men det är ingen som verkar kunna svara hur det fungerar att eftermpntera en sån :)
 
Jonas Persson
Ser ut att vara en Grundfos.

Ta tag i handtaget och dra rakt upp så borde du få loss pumpen.

En bild på en ren pump.

Grundfos-pump nedsänkt i vatten med elsladdar runt, redo att dras upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Appendix Ja det va hela hus i helvete vad dyrt detta va....

@Jonas Persson
Tackar, en sån är det :)
Har inte vågat dra den rakt upp men då får jag göra det bara :=)

Problemet som hände va att det blev fullt där i brunnen och jordfelsbrytaren slog till. Dem kom och tömde allt och nu skulle jag försöka felsöka. Det sitter en elkontakt inne i brunnen och den har ju varit i en massa vatten/skit mm så den fungera ju inte, så jag tog en förlängningssladd och kopplade in i en annan kontakt men den funkade inte heller. Kan det vara så att man kan behöva byta ut stickkontakten från själva pumpen??
Eller går det felsöka pumpen på nåt annat vis?
Tack på förhand
 
Jonas Persson
Tittar du på min bild ser man att det är en koppling. Antar att den är byggd så att man inte ska behöva dyka ner i skiten, så det borde bara vara att dra rakt upp.

Spola därefter ren pumpen och studera hur den är byggd. Har du en separat flottör som på min bild eller är den inbyggd?

Mät på stickkontakten om det blir kontakt när du ändrar läge på flottören. Pröva även med skarvsladden.

Koppling och flottör i brunnen, röd pil och linje visar delar som diskuterats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.