T
plaggis plaggis skrev:
Så här gjorde jag med Kärcher och är supernöjd

5 dl vatten
Några droppar Yes diskmedel
Halv kapsyl Ättika
Tack, hoppar kärcher. Men skall köra med bladningen.

mexitegel mexitegel skrev:
Jag köpte proffsfönsterputsargrejjor i våras och det går som en dans med dem. Det är bara det att jag gillar maskiner väldigt mycket..... :oops:
Med proffsgrejer går det väldigt smidigt utan maskin.
Beställer själv från http://www.skvissen.se/ till hyfsat billiga priser. Kör med Unger's grejer och är väldigt nöjd.
Skulle ta en otrolig tid att putsa fönster med en maskin som jag måste vänta x antal timmar för att ladda innan jag kan fortsätta!

Åsa Lund
mexitegel mexitegel skrev:
Jag köpte proffsfönsterputsargrejjor i våras och det går som en dans med dem. Det är bara det att jag gillar maskiner väldigt mycket..... :oops:
Ettore då eller?

N nissenhj skrev:
Med proffsgrejer går det väldigt smidigt utan maskin.
Som jag förstår det är en av fördelarna med en "maskin" att den tar hand om/suger upp smutsvattnet,
så det inte rinner ner över fönsterbåge, -karm och vägg.
Med en vanlig gummiskrapa måste man väl torka upp under glaset hela tiden?
Särskilt inomhus med ömtåliga väggar verkar det ju vara en fördel.

N nissenhj skrev:
Skulle ta en otrolig tid att putsa fönster med en maskin som jag måste vänta x antal timmar för att ladda innan jag kan fortsätta!
Laddar gör man väl på natten, när tvättjobbet är slut?
Det är klart att om man skall tvätta fönster hela dagarna kanske batterierna är lite för små.

Köpte en nilfisk för ngt år sen - har försökt ett par ggr - men det blir mycket ränder efter den.
Är mycket lättare med en vanlig fönsterskrapa och en duk att eftertorka blecket emd tycker jag :/

/K

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Som jag förstår det är en av fördelarna med en "maskin" att den tar hand om/suger upp smutsvattnet,
så det inte rinner ner över fönsterbåge, -karm och vägg.
Med en vanlig gummiskrapa måste man väl torka upp under glaset hela tiden?
Särskilt inomhus med ömtåliga väggar verkar det ju vara en fördel.

Laddar gör man väl på natten, när tvättjobbet är slut?
Det är klart att om man skall tvätta fönster hela dagarna kanske batterierna är lite för små.
En microfiberduk av bra kvalité så torkar man upp det som rinner ner. Lätt som en plätt!
Ladda på natten? Så jag skall ta flera dagar på mig för att putsa fönsterna? Något som tar 2-3 timmar idag.

N nissenhj skrev:
Ladda på natten? Så jag skall ta flera dagar på mig för att putsa fönsterna? Något som tar 2-3 timmar idag.
Men "maskinen" som suger upp vattnet använder du ju bara 30 sekunder per fönstersida.
På t.ex. 20 minuters gångtid blir det ju 40 fönster.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Har proffsen slutat använda vanliga skrapor? Utan batteri.
Har redaktionen kollat vad fönsterputsare själva använder?
Och frågat varför? Jag blir uppriktigt nyfiken.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
U
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men "maskinen" som suger upp vattnet använder du ju bara 30 sekunder per fönstersida.
På t.ex. 20 minuters gångtid blir det ju 40 fönster.
Den modell jag har Kärcher, håller batteritiden mer än 20 minuter, minst 30 min.

• Gilla
Ymer
  • Laddar…
Ulla-Karin skrev:
Den modell jag har Kärcher, håller batteritiden mer än 20 minuter, minst 30 min.
Men du kan arbeta mer än en halvtimme om dagen, eller hur?

Åsa Lund
De proffs jag pratat med använder Ettore. Utan tank och batteri

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
De proffs jag pratat med använder Ettore. Utan tank och batteri
Tack för tipset! Det var konstruktivt

B billy_baver skrev:
Har proffsen slutat använda vanliga skrapor? Utan batteri.
Har redaktionen kollat vad fönsterputsare själva använder?
Och frågat varför? Jag blir uppriktigt nyfiken.
Proffsen har väl inte riktigt samma problem med fönsterbrädor och grejer nedanför fönstren?

Det är ju det som är problemet i ett vanligt hem, smutsvattnet som rinner ner på fönsterbräda och golv och kanske t.o.m. lämnar fläckar på tapeten.

Visst kan man lägga en trasa nedanför fönstret som suger upp det som rinner ner, men det är ju betydligt smidigare just om man slipper det.

Jag tyckte batteridriven skrapa var skitfånigt, men så gick sambon och köpte en och jag kunde ju inte låta bli att testa. Och då insåg jag hur smidigt det är.

Så ni som är negativa till en batteridriven skrapa kanske skulle testa själva innan ni börjar kasta ur er fördomar om dem?

N Nerre skrev:
Proffsen har väl inte riktigt samma problem med fönsterbrädor och grejer nedanför fönstren?

Det är ju det som är problemet i ett vanligt hem, smutsvattnet som rinner ner på fönsterbräda och golv och kanske t.o.m. lämnar fläckar på tapeten.
Det finns proffs i "vanliga hem" också. Troligen inte alls särskilt fördomsfulla. :)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
Jag tycker att hälften av smidigheten är att man slipper få vatten rinnande ner på fönsterbrädor, golv osv när man tvättar fönster på insidan eller vänder ut och på fönster för att tvätta utsidan. Står jag på utsidan och tvättar, inget problem. Andra hälften av smidigheten är att man har sprayflaska och minimopp i ett enda verktyg och får en hand ledig. Det hade man ju förmodligen kunna köpa separat. Så jag håller inte med artikeln om sprayflaskan inte är viktig.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.