P pmd skrev:
Jag får ta och prova lite på grusgångar och garageuppfart. Sämre än ättika kan det knappast vara.
Grön fri är mycket giftigt för vattenlevande organismer, så man ska inte låta det komma ut i naturen!
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Om grönfri är en katjonisk tensid så går det inte bra mot såpa (anjonisk tensid) då de är antagonister mot varandra och den som det är mest av vinner - ungefär..

Det är ungefär som att blanda schampo med hårbalsam eller tvättmedel med sköljmedel...

att byta från den ena till den andra (såpa mot grönfritt tex.) eller tvärt om kan ge sämre verkan än tänkt, i alla fall första året om inte ytorna är ordentligt urtvättade och har väldigt lite rester kvar i ytan, som efter vinters blötläggning under lång tid typ

katjoniska tensider kan vara rätt giftiga så var försiktig med detta under hantering och tvätta er skyndsamt om ni får stänk på huden på er.

såpa och tvål har låg giftighet och man kan i princip äta (i små mängder) då en del av ingående fetter är något som kroppen kan ta upp som näring (nu har jag dock inte koll på hur bra tallolja skulle vara som 'näringsämne' - det är ju använda fettet som bestämmer om det är något kroppen kan använda eller är giftig).
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Ett tralldäck sprayat med Grön Fri. Kommer att tvättas i kommande vecka med Jape Trä-rent.
Tralldäck behandlat med Grön Fri före tvätt, träplankor med synlig smuts och algbeläggningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
P
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Grön fri är mycket giftigt för vattenlevande organismer, så man ska inte låta det komma ut i naturen!
Jag planerar inte att hälla ut det i naturen. Jag vill prova det på en grusgång här hemma för att se om det fungerar för att ta död på ogräs.

Grön-fri kan knappast vara lika farligt för vattenlevande organismer som glyfosat för då skulle det ju vara förbjudet …
 
P pmd skrev:
Jag planerar inte att hälla ut det i naturen. Jag vill prova det på en grusgång här hemma för att se om det fungerar för att ta död på ogräs.

Grön-fri kan knappast vara lika farligt för vattenlevande organismer som glyfosat för då skulle det ju vara förbjudet …
Bensaltensid fläckar blad men dödar inte växten och är fullkomligt meningslöst att använda för ogräsbekämpning.
 
P pmd skrev:
Jag planerar inte att hälla ut det i naturen. Jag vill prova det på en grusgång här hemma för att se om det fungerar för att ta död på ogräs.

Grön-fri kan knappast vara lika farligt för vattenlevande organismer som glyfosat för då skulle det ju vara förbjudet …
Du har tydligen inte tittat i MSDS för grön-fri produkten - där är det skadligt för vattenlevande organismer och med långtidseffekter och det behövs bara 0.03 ml/l (0.03 ppm) av aktiva ämnet alkyldimetylbenzylammoniumklorid för att 50% (LD50) avdödande av vattenlevande hinnkräftor (Dapnia Magna) inom 48 timmar...

Då lösningen är ca 10% alkyldimetylbenzylammoniumklorid så räcker 1 kryddmått av lösningen från dunken för att förgifta över 3 m³ vatten i nivå för LD50 för vattenhinnkräftorna

för fisk (gambusia affinis) är det 0.96 ml/l för alkyldimetylbenzylammoniumklorid medans för såpa (efter mycket letande) så anges 80 mg/l för kaliförtvålad tallfettsyra. För de flesta MSDS för såpa så anges inte fara alls för själva såpan utan det som listas är den mindre än 0.5% kvarvarande kaliumhydroxiden i blandningen

alkyldimetylbenzylammoniumklorid är en kvartär ammonium kat-jontensid och som man ser ovan är många gånger giftigare än tex. såpa.

man får tänka på att även det som duschas ut på grusgång i trädgården är 'att hälla ut i naturen' och delar av det kan transporteras vidare med dagvattnet från tomten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gangstersmed och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är inget problem med katjoniska tensider. De binder alla negativt laddade ytor och naturen består av dem så det är inte mobila i naturen. Och sen bryts de ned.

Men häll dem inte i akvariet hemma eller i dammen i trädgården.
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
P
H hapazard skrev:
Bensaltensid fläckar blad men dödar inte växten och är fullkomligt meningslöst att använda för ogräsbekämpning.
Tack för det! Då är det knappast någon idé att prova, alltså?
 
P pmd skrev:
Tack för det! Då är det knappast någon idé att prova, alltså?
Nej, har använt flödigt när jag behandlat hus och målning, och visst skadar det växterna men inte tillnärmelsevis som ogräsättika.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
GreenYoda
Q Qjanto skrev:
Tack för ett väl utfört test och bra tajming för publicering 👍
Inte för mig, jag hade redan helt i onödan gått och köpt dyr Västerbottensåpa till ingen nytta alls 😂. Så går det när man blir förförd av någon influencer som tvättar altan. 😆🤓
Ahja, rent blev det iaf.
 
GreenYoda GreenYoda skrev:
Inte för mig, jag hade redan helt i onödan gått och köpt dyr Västerbottensåpa till ingen nytta alls 😂. Så går det när man blir förförd av någon influencer som tvättar altan. 😆🤓
Ahja, rent blev det iaf.
Bara man blir nöjd med resultatet har inte någon hundralapp "hit eller dit" någon större betydelse.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bara man blir nöjd med resultatet har inte någon hundralapp "hit eller dit" någon större betydelse.
håller med. jag bara protesterar mot att säljare påstår saker om dyrare såpor. Som kund ska man tolka det att det finns bättre och sämre. Det enda skillnad ligger i utspädningen och det justerar man genom att späda den billigare såpa med mindre vatten. Man kan hämta såpan i närbutiken och få samma resultat, påstår jag :)
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har också undrat över det här med fetthalt i olika såpor och hade tänkt ta med uppgifter om det, men det verkar vara höljt i dunkel. Tror inte tillverkarna själva vet hur mycket fett den innehåller.

Mailade t ex till Västerbottensåpa som säger att deras såpa är överfettad:

"Byggahus.se håller på att testa olika typer av såpa för trallrengöring. Jag ska skriva om er Västerbottensåpa som ni säger är överfettad. Vad betyder det att den är överfettad? Har ni uppgifter om fetthalt i såpan? Hur får ni den att bli överfettad?

Fick till svar:

"Hej! Så roligt att du hör av dig till oss ang såpor. Det är så att alla såpor och äkta tvålar baseras på någon sorts fett eller en blandning av olika fetter. Såpa kemiskt sett ett fettsyresalt och har en kemisk struktur som gör att den både är fet och vattenlöslig. Hur mycket fett som blir kvar efter förtvålningen beror på vilken typ av fett man använder. Olika fetter ger olika överfettning. Linoljesåpa och Västerbottenssåpa(raps) är överfettade såpor."
Låt oss hoppas att de som tillverkar såpan har lite mer kemikunskaper än kundtjänstpersonalen! Förtroendeingivande är det inte!
 
F
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Grön fri är mycket giftigt för vattenlevande organismer, så man ska inte låta det komma ut i naturen!
Mina grannar brukar bespruta sin stenlagda uppfart med grön fri några gånger om året. Känns ju sådär.
 
F Fideliox skrev:
Mina grannar brukar bespruta sin stenlagda uppfart med grön fri några gånger om året. Känns ju sådär.
De borde nöja sig med 1 ggr. per säsong - det som sipprar ned i jorden under plattorna är nog det mindre problemet - utan det som sköljs av regn och hamnar i den inte alls lika välrenade dagvattnet och annan kommunal dränering vid sidan av själva avloppet och ganska snabbt hamnar i någon sjö...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.