Fulkemisten
Man måste ju verkligen inte tvätta för att få den ren. Man tvättar ju inte gräsmattan. Men min trall utomhus blir skitig då det blåser in smuts och man går på den osv. Trall inomhus kanske även den behöver dammsugas?
 
P
A AndersS skrev:
Men tvättar gör du väl och då blir den ev. såpbehandlad samtidigt. Höll på att göra en "rundpall" i helgen på stugans trädäck där det fanns algpåväxt och var blött.
Som jag skrev i inlägg #54 så tvättade jag inte trallen på sex år sen den var ny. Den största skillnaden när jag hade tvättat den var utseendet. Så värst mycket mindre hal blev den inte, men det växer förvisso inte så mycket alger på den. När trallen är torr har den aldrig varit hal. Vintertid kan den förstås vara lite halkig, men då brukar vi inte använda uteplatsen.
 
P pmd skrev:
Som jag skrev i inlägg #54 så tvättade jag inte trallen på sex år sen den var ny. Den största skillnaden när jag hade tvättat den var utseendet. Så värst mycket mindre hal blev den inte, men det växer förvisso inte så mycket alger på den. När trallen är torr har den aldrig varit hal. Vintertid kan den förstås vara lite halkig, men då brukar vi inte använda uteplatsen.
Då har du inte de problemen med påväxt, har man det måste den göras ren.
 
Fulkemisten
Uppriktigt nyfiken? Blir inte er trall smutsig av att man går på den och är där och hänger hela sommaren och äter och dricker där och spiller och ställer sig och planterar växter där samt av naturliga årsdidsvariationer med våta löv och kvistar samt att fåglar lämnar spillning och sånt efter sig och damm från gatsopning eller grusvägarar osv?

Helt bortsett ytbehandling. Behöver den inte tvättas?
 
  • Gilla
mellansorken
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Uppriktigt nyfiken? Blir inte er trall smutsig av att man går på den och är där och hänger hela sommaren och äter och dricker där och spiller och ställer sig och planterar växter där samt av naturliga årsdidsvariationer med våta löv och kvistar samt att fåglar lämnar spillning och sånt efter sig och damm från gatsopning eller grusvägarar osv?

Helt bortsett ytbehandling. Behöver den inte tvättas?
Jo, jag tvättar och det känns rätt skönt med en ren trall.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
P
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Uppriktigt nyfiken? Blir inte er trall smutsig av att man går på den och är där och hänger hela sommaren och äter och dricker där och spiller och ställer sig och planterar växter där samt av naturliga årsdidsvariationer med våta löv och kvistar samt att fåglar lämnar spillning och sånt efter sig och damm från gatsopning eller grusvägarar osv?

Helt bortsett ytbehandling. Behöver den inte tvättas?
Jag brukade sopa trallen höst och vår, men inte tvätta den de första sex åren. Sen tvättade jag den med linoljesåpa. I år ska jag inte tvätta den och sen får vi se hur lång tid det tar innan jag tycker att den ser för ful ut igen.
 
Det bästa är att inte ha någon altan! :)
Slipper man både skura och fundera över val av såpa!
 
Nej det bästa är att ha en altan och behandla den med bentaltentensid (ex grön fri) tar bara en halvtimme per år. Skura och såpa gör bara losers som inte begriper bättre.

Grannfrun såpar och skurar men min altan är finare än hennes trotts att jag lägger mycket mindre tid på den.
 
P
Fungerar Grön-fri även mot ogräs?
 
P pmd skrev:
Fungerar Grön-fri även mot ogräs?
Något lär det på verka enligt Jape,s anvisning.
  1. Täck blommor och växter i närheten för att undvika skador.
 
D Diamant skrev:
Skura och såpa gör bara losers som inte begriper bättre.

Grannfrun såpar och skurar men min altan är finare än hennes trotts att jag lägger mycket mindre tid på den.
Och våra tralldäck är finare än ditt för vi använder både Grön Fri och såp-skurning.😎
 
A AndersS skrev:
Och våra tralldäck är finare än ditt för vi använder både Grön Fri och såp-skurning.😎
Kombinationen Grön Fri med aktiv ingrediens bensaltensid och såpa är tyvärr inte så bra eftersom såpan minskar effekten av bensaltesiden.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Har inte funderat på det då det blivit rent och håller sig fint en säsong.
Men i år går jag helt på Jape som test.
Först Grön Fri, sedan Trä Rent och avslutar deras Redo blekmedel.
 
P
A AndersS skrev:
Något lär det på verka enligt Jape,s anvisning.
  1. Täck blommor och växter i närheten för att undvika skador.
Jag får ta och prova lite på grusgångar och garageuppfart. Sämre än ättika kan det knappast vara.
 
Okej ni har övertygat mig om att inte köra olja. Har ju fått den infon tidigare om att man ska olja in.

Men jag är all for simplicity :)

Ska kolla upp detta med såpa istället.

Ena trädäcket är som nytt fortfarande ca 2 år gammalt och ett nytt på 80m2 ska byggas nu i slutet av april.

Båda är klassiskt impregnerat trall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.