N
Har två lite äldre maskiner. Bägge av märket Husqvarna. En med tråd och en där man kan skifta mellan kraftigare tråd och klinga. Båda två utmärkta och pålitliga. Husqvarna kan detta det märks. Bägge drivs av bensin och jag använder akrylatbensin precis som till gräsklipparen.
 
Saknade en 230V-variant i testet. De är lättare och kraftfullare än de batteridrivna, har inte begränsningen i drifttid och framför allt behöver man inte slänga och köpa nytt när batteriet blivit gammalt och trött och producenten bytt batterisystem. För de allra flesta trädgårdar är ledningslängden inte ett problem. Sist men inte minst är metallerna i batterierna en ändlig resurs som bör användas där de gör bäst nytta, och det är förmodligen inte i verktyg och redskap som i huvudsak används nära eluttag.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
F Folke Danske skrev:
Saknade en 230V-variant i testet. De är lättare och kraftfullare än de batteridrivna, har inte begränsningen i drifttid och framför allt behöver man inte slänga och köpa nytt när batteriet blivit gammalt och trött och producenten bytt batterisystem. För de allra flesta trädgårdar är ledningslängden inte ett problem. Sist men inte minst är metallerna i batterierna en ändlig resurs som bör användas där de gör bäst nytta, och det är förmodligen inte i verktyg och redskap som i huvudsak används nära eluttag.
Nåja, batterierna går nuförtiden att återvinna. Och som du säger är driftstiden inte ett problem, man är ändå klar när batteriet är tomt. Fördelen med batteri mot sladd är exakt samma som för skruvdragaren, sticksågen etc. Lägre tröskel till användning och sjukt smidigt
 
Redigerat:
  • Gilla
Mekaniker och 2 till
  • Laddar…
F
F Folke Danske skrev:
Saknade en 230V-variant i testet. De är lättare och kraftfullare än de batteridrivna, har inte begränsningen i drifttid och framför allt behöver man inte slänga och köpa nytt när batteriet blivit gammalt och trött och producenten bytt batterisystem. För de allra flesta trädgårdar är ledningslängden inte ett problem. Sist men inte minst är metallerna i batterierna en ändlig resurs som bör användas där de gör bäst nytta, och det är förmodligen inte i verktyg och redskap som i huvudsak används nära eluttag.
Har en sladdoperarad häcksax. Fyfan vilken Darwin award idé! Den har orsakat minst 10 lösta jordfelsbrytare och att förlängningssladden blivit reducerad till en stump. Först trodde jag att det var jag som var obegåvad men det är ett mycket vanligt problem.
 
  • Wow
  • Haha
TCG och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har en sladdoperarad häcksax. Fyfan vilken Darwin award idé! Den har orsakat minst 10 lösta jordfelsbrytare och att förlängningssladden blivit reducerad till en stump. Först trodde jag att det var jag som var obegåvad men det är ett mycket vanligt problem.
Hmmm. Har aldrig hänt mig iaf;) (Rundklipper årligen 6 björkar, 4 buskar och 2 sälgar utan olyckor trots balansakt på stegar....)
 
  • Gilla
Kungen_283746
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nåja, batterierna går nuförtiden att återvinna. Och som du säger är driftstiden inte ett problem, man är ändå klar när batteriet är tomt. Fördelen med batteri mot sladd är exakt samma som för skruvdragaren, sticksågen etc. Lägre tröskel till användning och sjukt smidigt
Kan du utveckla det där med att återvinna Litiumbatterier? Det finns veterligen ingen fungerande återvinning ännu på ett tag, alla batterier som samlas in läggs på hög idag. Det finns i teri och laboratorie metoder, men inget som fungerar eller använd i praktiken. Eller har du nyare uppgifter?
 
Jepp, det jobbas och forskas intensivt i detta, det är en våt dröm för alla i branchen. Sedan skall det bli ekonomiskt försvarbart också bara... Men som det står i artikeln: In the the future... Det är inte samma sak som numera eller idag...)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Cheesen
Synd att det inte fanns med nån trimmer med sele. Om man har dåliga axlar så kör man ogärna maskin utan sådan.
 
Helt ok test, men jag saknar också maskinerna som kommer från verktygstillverkarna, i just detta forum är dom ju högintressant med batterier som passar verktygsparken också. Val, tillgång och nytta av batterierna blir ju helt annorlunda i de fallen om man har mer maskiner, eller står i valet att införskaffa/välja maskinpark. Köpte själv en Makita DUR365, med riktig sele (som jag från början köpts till stor bensinröjare) och "riktigt" handtag är den en ergonomisk dröm att köra.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag köpte Stiga av två anledningar. Billig och kraftfull. Trots att det bara är tråd så tar den pekfingergrova tistlar. Brukar röja en meter ängsmark utanför staketet såväl som vanligt gräs på tomten. Stiga klarar både och. Fruktansvärt oergonomisk men det tar bara 15 min att röja allting så det är inga problem för en frisk och stark person.
 
köpte häromdagen husqvarnan tillsammans med häcksax på kampanj för total 3500 kr. var först lite skeptisk till batteritiden och misstänkte att jag skulle få köpa till ett större batteri, men tog ena häcken på 40 meter, ca 2,5 meter hög samt grästrimmande utmed kanter, altan, träd med mera, allt detta på en laddning, batteri bli10... tomten är förvisso bara på 1000 kvm men ändå och batteriet var inte slut... Är nöjd med produkterna och kul att läsa bäst-i-test såhär efteråt så kan inte annat än att instämma :)
 
F Folke Danske skrev:
Saknade en 230V-variant i testet. De är lättare och kraftfullare än de batteridrivna, har inte begränsningen i drifttid och framför allt behöver man inte slänga och köpa nytt när batteriet blivit gammalt och trött och producenten bytt batterisystem. För de allra flesta trädgårdar är ledningslängden inte ett problem. Sist men inte minst är metallerna i batterierna en ändlig resurs som bör användas där de gör bäst nytta, och det är förmodligen inte i verktyg och redskap som i huvudsak används nära eluttag.
Fast, jag är sjukt nöjd med min Ryobi One+. Inte för att den är bäst, mest ergonomisk eller låter minst, utan för att den är så lätt att plocka fram och köra med att det faktiskt blir av att jag trimmar kanterna. Till skillnad mot när jag haft trimmers med sladd.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
När ni deklarerar batterikapacitet så bör ni deklarera den i Wh i ställer. Ah blir missvisande när det är olika spänning på batterierna.
 
  • Gilla
pve och 1 till
  • Laddar…
S StefanP skrev:
köpte häromdagen husqvarnan tillsammans med häcksax på kampanj för total 3500 kr. var först lite skeptisk till batteritiden och misstänkte att jag skulle få köpa till ett större batteri, men tog ena häcken på 40 meter, ca 2,5 meter hög samt grästrimmande utmed kanter, altan, träd med mera, allt detta på en laddning, batteri bli10... tomten är förvisso bara på 1000 kvm men ändå och batteriet var inte slut... Är nöjd med produkterna och kul att läsa bäst-i-test såhär efteråt så kan inte annat än att instämma :)
Det är onekligen lite lockande att frångå Stihl-principen, men ett tag till ska jag stå emot...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.