12 425 läst · 69 svar
12k läst
69 svar
Test dammsugare – vi utser bästa dammsugaren
Dock lyckas de uppenbarligen inte så bra tyvärr. Jag har iallafall inte råkat på någon miljödammsugare som står sig i jämförelse med en bra dammsugare med "biffig" motor.klaskarlsson skrev:
I Ironside skrev:
Nu har jag en Robotdammsugare som dammsuger dagligen men har även en gammal Bosch Free'e som är 700W och det är då inga problem med nå sugkapacitet på den.C cpalm skrev:
Är det central eller grovdammsugare ni kräver, vad ör det ni behöver suga upp så kraftigt vid vanlig städning? 😄
Grovdammsugaren inte minst, men även vid vanlig dammsugning är det dramatisk skillnad på en 900W och en 1600W. Det är helt enkelt en mycket smidigare process, inte minst när man skall dammsuga upp gruskorn, mattor, hörn och sånt.T TheGame skrev:
Känner inte igen det som ett problem.C cpalm skrev:
Ni kanske dammsuger "För sällan" 😅
Var på Elgiganten i ett annat ärende och passade på att testa en Bosch Serie 4 dammsugare. Utan munstycket sög den riktigt bra, men när munstycket sattes på blev det tydligt att luften var mycket koncentrerad. Golvmunstycket saknade spår som möjliggör att suga upp smuts runt kanten av munstycket. Utan att göra en djupare analys verkar detta innebära att golvmunstycket har en fokuserad sugförmåga, som kräver att det placeras precis över smutsen för att fånga upp den.
På våra Miele-dammsugare är munstyckena utformade med flera kanaler, vilket gör att de ofta suger upp smuts även utanför munstyckets sidor. Tanken är att snabba upp dammsugningen och slippa köra munstycket över exakt hela ytan. Nackdelen är dock att detta kräver betydligt mer sugkraft.
Jag har inte gjort några omfattande tester och uttalar mig inte om vad som är bäst, men det finns tydliga skillnader som kan påverka både sugkapaciteten och tiden det tar att dammsuga.
Vår robot dammsugare har en mycket låg sugeffekt för att spara på batteriet, här krävs det rutoeradnde borst som mer eller mindre borstar upp smutsen in i uppsugen. Det fungerar men är såklart dåligt för vissa typer av mattor och är egentligen inte jätte effektivt om man jämför med en manuell dammsugare med bra munstycke och bra sugkraft.
För övrigt är dammsugning generellt en uppgift med låg komplexitet, de flesta kan göra det utan att behöva fundera på "tekniken". Om en dammsugare kräver en särskild teknik för att få upp smutsen är den antagligen felkonstruerad.
På våra Miele-dammsugare är munstyckena utformade med flera kanaler, vilket gör att de ofta suger upp smuts även utanför munstyckets sidor. Tanken är att snabba upp dammsugningen och slippa köra munstycket över exakt hela ytan. Nackdelen är dock att detta kräver betydligt mer sugkraft.
Jag har inte gjort några omfattande tester och uttalar mig inte om vad som är bäst, men det finns tydliga skillnader som kan påverka både sugkapaciteten och tiden det tar att dammsuga.
Vår robot dammsugare har en mycket låg sugeffekt för att spara på batteriet, här krävs det rutoeradnde borst som mer eller mindre borstar upp smutsen in i uppsugen. Det fungerar men är såklart dåligt för vissa typer av mattor och är egentligen inte jätte effektivt om man jämför med en manuell dammsugare med bra munstycke och bra sugkraft.
För övrigt är dammsugning generellt en uppgift med låg komplexitet, de flesta kan göra det utan att behöva fundera på "tekniken". Om en dammsugare kräver en särskild teknik för att få upp smutsen är den antagligen felkonstruerad.
Liknande trådar
-
Test robotdammsugare - bästa robotdammsugaren 2024
Artikelkommentarer -
Avslutad: Vi tävlar ut 5 dammsugare från testet!
Tävling -
Intima bilder postade i sociala medier på testare av robotdammsugare
Artikelkommentarer -
Test skaftdammsugare - bästa skaftdammsugare - bäst i test
Artikelkommentarer -
Test grovdammsugare
Artikelkommentarer