12 704 läst · 69 svar
13k läst
69 svar
Test dammsugare – vi utser bästa dammsugaren
Köpte en Electrolux UltraOne Quattro runt 2015. Den j-veln gick sönder minst en gång i halvåret. Plasten var alldeles för bräcklig och sprack hela tiden, spröd som spettekaka. Aldrig mer Electrolux.
Har en Bosch Series 6 i ett hus av husen sedan 3 år tillbaka. Den håller ihop, men suger lite klent som alla dammsugare tvingas göra nu efter de nya korkade reglerna.
Har också en Siemens dynapower XXL 2400W med +20 år på nacken. Den ser ut som en sliten sköka, men suger som en monster. Har varit den tidigare stora villans dammsugare, sedan förpassats och överlevt som grovdammsugare i kallgaraget ett antal år. Nu har den hamnat i lillstugan på nya stället. Fullkomligt outslitlig och fullkomligt pålitlig och ser man inte upp så hamnar soffan i dammsugarpåsen. Om jag någonsin ska gifta om mig så ligger den dammsugare förbannat bra till!
Har en Bosch Series 6 i ett hus av husen sedan 3 år tillbaka. Den håller ihop, men suger lite klent som alla dammsugare tvingas göra nu efter de nya korkade reglerna.
Har också en Siemens dynapower XXL 2400W med +20 år på nacken. Den ser ut som en sliten sköka, men suger som en monster. Har varit den tidigare stora villans dammsugare, sedan förpassats och överlevt som grovdammsugare i kallgaraget ett antal år. Nu har den hamnat i lillstugan på nya stället. Fullkomligt outslitlig och fullkomligt pålitlig och ser man inte upp så hamnar soffan i dammsugarpåsen. Om jag någonsin ska gifta om mig så ligger den dammsugare förbannat bra till!
Ja, EU anser att 900 watt ska räcka för vanligt städ men än så länge har iallafall inte jag testat någon dammsugare som presterar som våra gamla 1600 watt dammsugare och då ska man tillägga att man oftast inte kör de på fullt läge. Man kanske skulle ta o mäta hur många watt som dras i det läge vi kör 99% av tiden, tänk om det är under 1000 watt . Isåfall har Miele gjort ett riktigt dåligt munstycke till deras 890 watt maskiner för där händer det ofta att det ligger kvar grus efter 1 och till och med 2 turer. På denna maskinen kör vi såklart allt på MAX vilket dånar men annars är det mer effektivt att sopa.Dracula skrev:EU har strypt effekten i vår hemelektronik, och framförallt på dammsugare, vilket märks då ingen av de testade överstiger 1000 watt. Min gamla dammsugare hemma ligger på 2200 watt. Jag kör aldrig på max dock, eftersom munstycket då sugs fast för hårt i golvet och det låter för mycket. Men tar man bort munstycket o vill suga rent i svåråtkomliga springor, kanske i bilen, då är det bra med lite mer kraft.
Undra om inte EU tänkte lite fel här, som du säger kör man vanligen inte sin 1600-2200 watt maskin på fullt ös för då blir det ett träningspass som heter duga! Däremot behöver man de där extra watten lite då och då, framförallt i utrymme som man inte kommer åt.
Att många dammsugare på marknaden inte presterade vad man förväntade sig från 1600 watt kan ju i grunden inte vara ett problem? Folk borde förr eller senare inse att watten är viktig men designen är viktigare.
Upplever inte det problemet, låter roboten gå varje dag. Hemmets möbler är också mer eller mindre anpassade för robotdammsugning. Har dock inga djur (eller ska man räkna barn som djur? 😂)I Ironside skrev:
Men det klart det finns vissa skrymslen som roboten inte kan då behöver man dammsugare. Men det blir ju inte lika noga att man måste ha den bästa
Ja, nu mäter man sugeffekt, förr uppgav man motoreffekt.M Markarbetaren skrev:
Då var det så enkelt att en med högre motoreffekt sög mer.
Nu när alla nästan har samma motoreffekt jämför man med sugeffekt.
Runt 2015 köpte min fd fru en "Bäst i test" dammsugare. Den sög bra på golvet med munstycket, men var värdelös om man bara använde slangen/röret i jämförelse med min 1800 wattare.
Administrator
· Skåne
· 7 922 inlägg
Electrolux kontaktade mig nu på morgonen och meddelade att man lämnar 2 års garanti, något vi inte har kunnat hitta utskrivet någonstans hos dem. Det enda vi hittade var detta:
https://www.electrolux.se/support/s...order/vad-har-jag-for-garanti-pa-min-produkt/
https://www.electroluxshop.se/garanti/
Men artikeln är uppdaterad under rubriken "Hur mycket är garantin på den dammsugare värd?" samt under testet av Electrolux med att även de ger två års garanti. De har sagt att de ska uppdatera informationen på sin hemsida.
https://www.electrolux.se/support/s...order/vad-har-jag-for-garanti-pa-min-produkt/
https://www.electroluxshop.se/garanti/
Men artikeln är uppdaterad under rubriken "Hur mycket är garantin på den dammsugare värd?" samt under testet av Electrolux med att även de ger två års garanti. De har sagt att de ska uppdatera informationen på sin hemsida.
Redigerat:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Har en electrolux. Den suger...
Tyvärr inte på rätt sätt. Dålig sugkraft och riktigt skitkvalitet på plasten. Alla munstycken, allt som kan gå sönder går sönder.
Hade ett kylskåp av det märket tidigare också. Samma sak med gångjärn, handtag som gick sönder, kompressor som gick i ett etc.
Aldrig nånsin mera det märket.
Tyvärr inte på rätt sätt. Dålig sugkraft och riktigt skitkvalitet på plasten. Alla munstycken, allt som kan gå sönder går sönder.
Hade ett kylskåp av det märket tidigare också. Samma sak med gångjärn, handtag som gick sönder, kompressor som gick i ett etc.
Aldrig nånsin mera det märket.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Med reservation för att jag bara köpt en dammsugare efter införandet av den där EU-regeln så häpnar jag över vilka priser man verkar få betala för en sketen dammsugare idag. Hemma har jag en 20 år gammal lågprismaskin från Hugin tror jag. Den är gammal som gatan och kantstött och sprucken lite här och var men satan vad den suger. Har bara behövt byta golvmunstycke på den en gång men annars så har det hänt med bra hela tiden.
Jag gjorde också misstaget att köpa en Electroluxdammsugare till landet härom året. Skräp rakt igenom och dessutom med något jävla specialrör så ingen av mina munstycken jag samlat på mig passar utan man får klara sig med skitmunstyckena som Electrolux skickade med.
Men uppenbarligen ska man köpa dammsugare utanför EU. Undrar om smuggeldammsugare kan vara något för Kurdiska Röven att addera till sin verksamhet?
Jag gjorde också misstaget att köpa en Electroluxdammsugare till landet härom året. Skräp rakt igenom och dessutom med något jävla specialrör så ingen av mina munstycken jag samlat på mig passar utan man får klara sig med skitmunstyckena som Electrolux skickade med.
Men uppenbarligen ska man köpa dammsugare utanför EU. Undrar om smuggeldammsugare kan vara något för Kurdiska Röven att addera till sin verksamhet?
Nej, Norge är det enda land som är lika bra på att implementera EU-direktiv som vi så det är nog tyvärr kört. Dessutom tvivlar jag på att dammsugartillverkarna skulle bry sig om att erbjuda specialmodeller i ett pytteland som Norge.TRJBerg skrev:
https://www.tu.no/artikler/industri...rmotoren-strupet-hvor-mye-har-det-a-si/275978
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
Norge är inte med i EU edit: fast det ävar ju poängen.. haha nyvakenzarkov skrev:
Har en Miele (2000W) (snart 15 år) som jag misshandlade lite då jag sög upp för mycket fint byggdamm.Till slut "exploderade" den lät det som, men det var nog mest hepafiltret som blev täppt, med en ljudlig bang.
Den fungerar än, men lever numera sitt liv i garaget. Det som är bra med den är att hjulen kan snurra fritt, de rullar lätt och man slipper dra dammsugaren efter sig. Tillbehören, t.ex. borstmunstycket som man kan ställa i allt från 0-90 graders vinkel. Sladdvindan fungerar till hela sladden utan att man behöver hjälpa till. Och så suger den självklart också bra. Det känns som om den kommer att leva ett tag till.
Jag har haft två Elektrolux. Den ena gav jag bort, mycket beroende på det idiotiska handtaget som testvinnaren också har. Den hade inga elektroniska reglage där men vinkeln på handtaget var totalt opraktiskt plus att den sög tjuvluft (visslade) i vissa rörelser. Och så den "ovala" formen på röret som gör att bara Elektrolux tillbehör passar om man inte använder en adapter emellan. Dammsugaren får man dra efter sig.
Det blir inga fler Elektrolux-dammsugare så länge de inte bättrar sig på ett flertal punkter.
Jag funderar lite på de effekt-målen. Det finns ju en risk att det tar längre tid att dammsuga med de nya EU--reglerna och då är ju nyttan mer eller mindre borta.
Den fungerar än, men lever numera sitt liv i garaget. Det som är bra med den är att hjulen kan snurra fritt, de rullar lätt och man slipper dra dammsugaren efter sig. Tillbehören, t.ex. borstmunstycket som man kan ställa i allt från 0-90 graders vinkel. Sladdvindan fungerar till hela sladden utan att man behöver hjälpa till. Och så suger den självklart också bra. Det känns som om den kommer att leva ett tag till.
Jag har haft två Elektrolux. Den ena gav jag bort, mycket beroende på det idiotiska handtaget som testvinnaren också har. Den hade inga elektroniska reglage där men vinkeln på handtaget var totalt opraktiskt plus att den sög tjuvluft (visslade) i vissa rörelser. Och så den "ovala" formen på röret som gör att bara Elektrolux tillbehör passar om man inte använder en adapter emellan. Dammsugaren får man dra efter sig.
Det blir inga fler Elektrolux-dammsugare så länge de inte bättrar sig på ett flertal punkter.
Jag funderar lite på de effekt-målen. Det finns ju en risk att det tar längre tid att dammsuga med de nya EU--reglerna och då är ju nyttan mer eller mindre borta.
Administrator
· Skåne
· 7 922 inlägg
Då har alla resultat efter 6 månaders långtidstest av damsugarna kommit in. Jag har lagt till medlemmarnas omdöme under varje dammsugares egen rubrik, samt lagt deras betyg på en egen rad i tabellöversikten. https://www.byggahus.se/test-dammsugare-vi-utser-basta-dammsugaren
De som långtidstestade var:
Electrolux - @fsn
Miele - @para
Bosch - @Violina
Philips - @EddieHansson
Nilfisk - @prunila
De som långtidstestade var:
Electrolux - @fsn
Miele - @para
Bosch - @Violina
Philips - @EddieHansson
Nilfisk - @prunila
Intressant, långtidstestet kan ge en bild av hur de håller i längden men det som är lurigt här är att dessa omdömen inte går att jämföra mellan dammsugarna. Främst eftersom personen som satte betyget X inte testat övriga dammsugare, då hade betyget mycket väl kunnat bli ett annat.
Tittar man bara på tabellen så får man uppfattningen att dammsugare X är "bäst" enligt panelen i testet men det är egentligen bara 1 persons åsikt från panelen.
Oavsett, kul initiativ!
Tittar man bara på tabellen så får man uppfattningen att dammsugare X är "bäst" enligt panelen i testet men det är egentligen bara 1 persons åsikt från panelen.
Oavsett, kul initiativ!