Ä Äpplesnö skrev:
Fan brödrost för 1500 penningar +.
Det är jävligt överprisat för väldigt mogen teknik.
Bra vitvaror kostar. En ankarsrum assistent kostar runt 5k och den har sett likadant ut i över 50 år
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bra vitvaror kostar. En ankarsrum assistent kostar runt 5k och den har sett likadant ut i över 50 år

Du kanske betalar för kvalite mellan 99-499. Sen betalar du för marknadsföringen. En brödrost är väl en fruktansvärt enkel produkt som inte modifierats nämnvärt sedan den uppfanns, lika så dropp-kaffebryggaren, lite glas och krom gör 1000kr på priset, kommer ändå finnas någon plast detalj som ger sig efter 5-10 år.

Jag kunde betala en extra slant om den rostade skivorna på 1 minut och kunde rosta 4:a i stöten dock!
 
Ä Äpplesnö skrev:
Du kanske betalar för kvalite mellan 99-499. Sen betalar du för marknadsföringen. En brödrost är väl en fruktansvärt enkel produkt som inte modifierats nämnvärt sedan den uppfanns, lika så dropp-kaffebryggaren, lite glas och krom gör 1000kr på priset, kommer ändå finnas någon plast detalj som ger sig efter 5-10 år.

Jag kunde betala en extra slant om den rostade skivorna på 1 minut och kunde rosta 4:a i stöten dock!
När det gäller brödrost har du nog rätt. Men jag skulle nog höja det lite. Tror absolut man kan få lite praktiskt förbättring ur en rost som kostar 1500.
 
Här hemma är det bara kidsen som rostar. Och de äter brödet utan smör eller pålägg, och lämnar typ hälften.

Två barn som sitter och äter framför datorn, halvätna rostade brödskivor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Jättefranskan och 2 till
  • Laddar…
En brödrost vill man ha, hur är man med i tävlingen ?
 
Ä Äpplesnö skrev:
Fan brödrost för 1500 penningar +.
Det är jävligt överprisat för väldigt mogen teknik.
Är du fattig?

Skämt åsido, det handlar väl om hur du värdesätter ditt rostade bröd. Ungarna vill ha smörstekt bröd men frugan som rostar bröd varje dag vill använda en klassisk brödrost. Vår gamla gick sönder nyligen och då köpte jag en Dualit. Kostade ju visserligen 2500:- men om man använder en sak varenda dag kan man ju kosta på sig att köpa en kvalitetsapparat. Nu går jag iofs igång lite på att det fortfarande går att hitta såpass enkla saker tillverkade i Västeuropa (tyvärr ej i Sverige) så det vägde förstås in ganska mycket. Sen finns det ju reservdelar till den med så förhoppningsvis ska den väl leva länge och om den går sönder så kan man ju laga den. Miljövänligt eller något.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Jo, är osäker på åldern, men jag tror att den är från 30-talet pga att den enbart har stämpeln Helios och inte Elektro Helios. Den har varit i släkten hela tiden.
Har bytt sladd men övrigt är den orörd. Används relativt ofta och får ingen särbehandling pga sin ålder.

[bild]
Har en likadan fast nyare som vi använder flitigt. Så mycket att den för nån månad sen sprakade till och spiralen gick hädan. Vet inte riktigt vad som hände.......Men jag har en tre fyra lika till så de ska väl räcka ett tag. Perfekta brödrostar och de rostar ju iallafall brödet. De moderna värmer dem bara typ. Man vänder brödet när det borjar ryka bara.
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Här hemma är det bara kidsen som rostar. Och de äter brödet utan smör eller pålägg, och lämnar typ hälften.

[bild]
Hade mina ungar gjort så så hade jag sagt till dem på skarpen.......Ska de äta bröd så ska de äta upp det också och inte bara leka med det.
 
S Stefan1972 skrev:
Hade mina ungar gjort så så hade jag sagt till dem på skarpen.......Ska de äta bröd så ska de äta upp det också och inte bara leka med det.
Familjen går upp före mig på helger (och vardagar). Jag har lite mer pli på barnen än sambon så att säga :D
 
Vi har precis en sån Kitchen Aid-brödrost. Det är den enda Kitchen Aid-produkt (vi har flera) som jag verkligen inte kan rekommendera.

Den automatiska mekaniken krånglar något ofantligt. Ofta stannar bröden nere trots att rostningen är klar. En lätt örfil på sidan av maskinen brukar fixa det, men inte alltid. Det är också väldigt vanligt att bröd fastnar. Dessutom har flera delar i den böjts och ibland måste man dit med en tång och justera (tror detta kommer fungera ett väldigt begränsat antal gånger dock).
 
osiris osiris skrev:
Vi har precis en sån Kitchen Aid-brödrost. Det är den enda Kitchen Aid-produkt (vi har flera) som jag verkligen inte kan rekommendera.

Den automatiska mekaniken krånglar något ofantligt. Ofta stannar bröden nere trots att rostningen är klar. En lätt örfil på sidan av maskinen brukar fixa det, men inte alltid. Det är också väldigt vanligt att bröd fastnar. Dessutom har flera delar i den böjts och ibland måste man dit med en tång och justera (tror detta kommer fungera ett väldigt begränsat antal gånger dock).
Vilken kan du då rekomendera? Tex deras assistent är ju sämre än motsvarande från Ankarsrum. Jag har fått känslan de lägger mer krut på marknadsföring och formgivning än funktion.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vilken kan du då rekomendera? Tex deras assistent är ju sämre än motsvarande från Ankarsrum. Jag har fått känslan de lägger mer krut på marknadsföring och formgivning än funktion.
Assistenten har inte gjort annat än bra ifrån sig hos oss. Även mixern och vattenkokaren.
 
Bästa brödrosten är en kolgrill, lägg brödet på gallret en stund,och det slår alla elbrödrostar i smak och krispighet. Men det är ju bara utomhus det funkar. Men jäklar vad bra det blir!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Känner att youtubern Technology connections test av en uråldrig helt fantastisk brödrost behöver länkas här. Började forska i att köpa en sådan, men verkar helt omöjligt att hitta för 230V :(

 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.