13 326 läst · 33 svar
13k läst
33 svar
Test airfryer - bästa luftfritösen
Rätt värdelös pryl. Köpte en av de större varianterna men ändå går det knappt att laga mat till fler än 2 pers. Så fort det blir mycket mat som ska i korgen så blir det bara ojämnt tillagat. T.ex Pommes är det bara de som ligger på ytan som blir krispiga och resten blir degiga.
En stor klump att förvara är det dessutom. Vi kan förvara vår i källare/matkällare men bor man liten i lägenhet bör man verkligen överväga om det är värt att offra mycket av förvaringen för att husera den där klumpen.
En bra varmluftsugn gör jobbet betydligt bättre
En stor klump att förvara är det dessutom. Vi kan förvara vår i källare/matkällare men bor man liten i lägenhet bör man verkligen överväga om det är värt att offra mycket av förvaringen för att husera den där klumpen.
En bra varmluftsugn gör jobbet betydligt bättre
Kör en Philips XXL, den är suverän. Frysta pommes blir kanon i den. Kör man med färska råvaror så går det åt lite fett på ändå, så det blir aldrig helt fettfritt om det ska bli bra, vilket dom marknadsförs som. Allt som är frityrsmet på direkt ur Icas frysdisk tar den utan problem, typ fiskpinnar, chicken nuggets osv. Göra toast till 2 pers är också helt suveränt att slippa dra igång ugnen eller köra i våffeljärnet. Begränsningen är väl att man inte kan göra till så många samtidigt. Ett kilo pommes är inga problem, men göra fiskpinnar till 4 pers är inte att tänka på. Men eftersom det aldrig är mer än 2 i mitt hushåll som äter fiskpinnar (barnen) så är det inga pronblem! Blir man sugen på fika så bara släng in 4 muffinsformar med smet, klart på 5 minuter. Guld.
Är airfriers nutidens svar på riskokare? Ge det några år så kommer alla sälja av de på loppisar sen.
Vi får iallafall alltid perfekt resultat av pommes i ugnen, ska ju ligga jämt fördelat och inte i en klump.
Ställer mig skeptisk tills motsatsens bevisas
Vi får iallafall alltid perfekt resultat av pommes i ugnen, ska ju ligga jämt fördelat och inte i en klump.
Ställer mig skeptisk tills motsatsens bevisas
riskokare är ju episkt bra. Jag anvämder min minst en gång i veckan. Perfekt när man gör matlådor. Perfekt ris varje gång .B BäverBerra skrev:
airfryern använder jag mer än ugnen.
Det handlar väl om att man inte ska ha nåni hushållet som ställer undan saker för att det ska va ljust och fint. Är nått bortstoppat i en låda glömms det lätt
Blev sugen på en airfryer i julklapp till hushållet. Men det verkar ju vara teflon eller annat non-stick-klägg i alla. Försöker att använda rostfritt eller gjutjärn i köket, för att slippa slänga och köpa nytt hela tiden. Och miljö och sånt där. Severin har keramisk beläggning, men det har begränsad hållbarhet även det.
Finns det någon vetting airfryer med t.ex rostrfritt i korgen? Har hittat några som är mer av modell mindre ugn, rätt otympliga. Kanske bättre att spara till en ny spis med varmluftsugn?
Finns det någon vetting airfryer med t.ex rostrfritt i korgen? Har hittat några som är mer av modell mindre ugn, rätt otympliga. Kanske bättre att spara till en ny spis med varmluftsugn?
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 428 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 428 inlägg
Vi har kört en philips airfryer i 4 år nu ganska regelbundet (ca 1-2 ggr veckan) utan problem och den är fortfarande i mycket bra skick (teflon).
Men det ska nämnas att den gör sig bäst för 2 portioner, allt över det blir sämre (ej en XXL version). Men lever man i tvåsamhet eller själv så känns det som ett solklart köp, om man gillar sina pommes/nuggets/osv spröda och/eller kör annat i ugnen. Har man en modern/bra ugn och det inte krockar med annat i matlagningen så kan det självklart vara svårt att motivera ett köp, då varmluftsugn ger hyffsat liknande resultat.
Men det ska nämnas att den gör sig bäst för 2 portioner, allt över det blir sämre (ej en XXL version). Men lever man i tvåsamhet eller själv så känns det som ett solklart köp, om man gillar sina pommes/nuggets/osv spröda och/eller kör annat i ugnen. Har man en modern/bra ugn och det inte krockar med annat i matlagningen så kan det självklart vara svårt att motivera ett köp, då varmluftsugn ger hyffsat liknande resultat.
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 428 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 428 inlägg
Ingen olja, bara häll i maten i korgen och vrid på vredet, och sedan ta ut och skaka om efter halva tiden. Man tar bara ur korgen/baljan och diskar enkelt för hand, då det blir lite fettrester från maten som droppar ner. Vi gör rent den ganska sällan, men vi kör också till 90% enbart pommes, så då känns det ok att inte rengöra så ofta.putte22 skrev:
Aha det är så enkelt. Kan ju bli årets egna julklapp då. Trodde det va som förr masa olja o gegg.boschkenta skrev:Ingen olja, bara häll i maten i korgen och vrid på vredet, och sedan ta ut och skaka om efter halva tiden. Man tar bara ur korgen/baljan och diskar enkelt för hand, då det blir lite fettrester från maten som droppar ner. Vi gör rent den ganska sällan, men vi kör också till 90% enbart pommes, så då känns det ok att inte rengöra så ofta.
Nuggets misstänker jag blir riktigt bra,, men någon som testat med typ panerad torskpannetter?
Panerad fisk funkar finfint. 10-12 vanliga fiskpinnar går i, färdiga på ett kick utan stekstänk. Kör även Findus fish&chips med bra resultat.