12 635 läst · 53 svar
13k läst
53 svar
Test: Älvsbyhus visningshus – styrkor, svagheter och detta ska du vara vaksam på
Så mycket skillnad behöver det verkligen inte vara på nytt eller gammalt hus.M Mikaelzii skrev:japp vi har ett höner från 2017, i energiförbrukning (värme/vatten) så förbrukar vi knappt 30 kvm per kvm.
Alltså en bra bit under Älvsbyhus prognos.
Har en årsförbrukning på 10500-11500 med 160 kvm hus och 40 kvm garage med frostfritt.
Även en pool på 8000 liter och en bubbelpool på 1500 liter.
2 barn.
skulle aldrig köpa ett hus äldre än 2015 idag när man ser vilka enorma energi skillnader det är på husen.
Vi bor i ett sekelskifteshus från 1920 i Småland på 230m² med tunna tunna ytterväggar och gamla fönster. Vi köpte ny jordvärmepump förra året, och med tre barn och en fru som är glad i varmvatten gjorde vi av med 13000kwh förra året och det är inkl hushållsel
där jag bor så lämnar tesla bilarna på ”bilhallen”.Rkarlsson skrev:
Man får nycklarna kastade på en så får man gå ut och leta på parkeringen.
Har det snöat så ligger det en dm snö på bilen tex…
Älvsbyhus-Hjältevad har sedan länge isolerad krypgrund med undertryck som inte ska behövas avfuktas, utom i extremfall varmt-fuktigt väder, någon som vet i praktiken ?Appendix skrev:
Redigerat:
Varmt fuktigt väder... Ja det är det ju 11 månader om året vid många kustområden i Sverige... I Lappland är det väl bara 5 månader om året som har varmt fuktigt väder, där kanske det funkar. Med varmt fuktigt väder menas väl varmare än marken...M Mikael Karlsson4999 skrev:
Synliga spikskallar är i detta fallet inget fel. Älvsbyhus använder en spik med lite kullrigt huvud till fönster- och dörrfoder (inte till golv- eller taklist). Jag hade inte velat se denna spik begravd i mina dörrfoder. Sen måste man inte gilla valet av spik, men något slarv i montering handlar det inte om, iaf inte vad gäller spikning av foder.
Tror faktiskt inte fönsterfodret ute är sågat kort vid fönsterbläcket. Så ser alla mina fönster ut. Hellre att det ser ut så än att ändträet ligger dikt an bläcket och suger upp vatten. Sen kanske det inte är så fint
Tror faktiskt inte fönsterfodret ute är sågat kort vid fönsterbläcket. Så ser alla mina fönster ut. Hellre att det ser ut så än att ändträet ligger dikt an bläcket och suger upp vatten. Sen kanske det inte är så fint
Redigerat:
Du får fråga någon med nyare Älvsby-Hjältevadhus i området om dom har något problem med isolergrunden. Här en "åsikt" https://www.husgrunder.com/fraga-micke/betongplatta-vs-isolergrund/.Cheesen skrev:
Cheesen skrev:
Vi har ett Älvsbyhus från 2017 med denna grund.
Sitter en avfuktare i grunden som blivit väldigt diskuterad på Facebook forum pga elförbrukning när elpriset var högt.
vi fick våran utbytt men den nya drog lika mycket el den också så vi har den timer styrd istället.
Energiförbrukning gick ner ca 2000 kwh på ett år pga det och fuktvärdena i grunden är lika bra ändå
Fodren är ju fasade och målade i änden. De är alltså gjorda för att sättas utan gering. Anledningen torde vara att det går snabbare att montera.V ViktorHg skrev:
Lister ska ju självfallet geras.
V ViktorHg skrev:
Är du säker på att Älvsbyhus suttit dom listerna?
Ser inte ut så i mitt garage…