JanneJanne123
Är väl typ halva priset att vara med i ett tjänstemannafack jämfört med ett LO-fack?
 
  • Gilla
Poen och 5 till
  • Laddar…
Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är väl typ halva priset att vara med i ett tjänstemannafack jämfört med ett LO-fack?
Ja, har inte LO en procentsats som de drar rakt av? Vet inte om de har något tak. Ungefär som kyrkavgiften.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hörde på radion i morse att den fackliga anslutningsgraden är mycket högre för tjänstemän.
Och just nu var skillnaden större än någonsin.
Under pandemin var det många i LO-facken som sade upp sitt medlemskap för att de helt enkelt inte hade råd att vara fackanslutna längre.

Länk, om ni vill själv lyssna:
[länk]
Dra fram till 1:32:45, då inslaget börjar (som en del av ekonomiekot).

Just nu är organiseringsgraden 58% bland LO-yrken och 73% bland tjänstemän.
Och det förvånade mig, jag hade inte en aning om att det var på detta viset, jag trodde tjänstemän i högre utsträckning skippade att vara med i facket.
En stor del av förklaringen, utöver kostnaden, är väl att många "icke-arbeter"-fackföreningar även är intresseorganisationer för den egna yrkesgruppen och kunskapsområdet. Det är alltså inte bara en fråga om anställningsvillkor.
Det varierar stort mellan olika fackklubbar. Så det är svårt att jämföra rakt av. Försäkringsaspekten som @JanneJanne123 tog upp finns alltid, fast den är nog olika stor del av verksamheten för klubbarna och olika viktig för medlemmarna. Många ser det väl som något man får på köpet.

Anledningen att fler tjänsteman är fackmedlemmar tror jag beror på att anslutningsgraden inom LO har minskat. Inte att den ökat bland tjänstemän.

Tappet för LO är rimligen beroende på att det är betydligt färre arbetare som sympatiserar med Socialdemokraterna än för säg 50 år sedan. Det var enklare när medlemmarna i facket var medlemmar i partiet, och dessutom i stort sett nöjda med det. Nu är det säkert en hård nöt/avvägning för LO. Är regeringsmakten, partiet, medlemmarna eller den svenska modellen viktigast?

Tjänstemannafacken är intresseorganisationer för sina medlemmar. Men LO har fler intressen, som dessutom kan vara motstridiga. LO är dessutom alltid den starkaste parten och har stor makt. Ingen enkel sits alla gånger...
..funderar jag...
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Sossarna hade ju dock 35% i senaste opionsundersökningen. Överlägset störst alltså.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Sossarna hade ju dock 35% i senaste opionsundersökningen. Överlägset störst alltså.
Det är ju inte så att dom 35% endast utgörs av LO-medlemmar
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det är ju inte så att dom 35% endast utgörs av LO-medlemmar
Nä, det har du ju helt rätt i! tex jag, som är Unionen :)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hörde på radion i morse att den fackliga anslutningsgraden är mycket högre för tjänstemän.
Och just nu var skillnaden större än någonsin.
Under pandemin var det många i LO-facken som sade upp sitt medlemskap för att de helt enkelt inte hade råd att vara fackanslutna längre.

Länk, om ni vill själv lyssna:
[länk]
Dra fram till 1:32:45, då inslaget börjar (som en del av ekonomiekot).

Just nu är organiseringsgraden 58% bland LO-yrken och 73% bland tjänstemän.
Och det förvånade mig, jag hade inte en aning om att det var på detta viset, jag trodde tjänstemän i högre utsträckning skippade att vara med i facket.
Jag tror det finns många anledningar men en är säkert att inom LO-yrkena finns större andel med utländsk bakgrund i någon form och jag tror att det var lite mer tradition att gå med i facket i Sverige, det var iaf helt okontroversiellt och självklart när jag började arbeta en gång i tiden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
självklart när jag började arbeta en gång i tiden.
Vad olika erfarenheter det finns. För mig har det aldrig varit något självklart med att söka medlemskap i en fackförening.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad olika erfarenheter det finns. För mig har det aldrig varit något självklart med att söka medlemskap i en fackförening.
När jag började på Volvo personvagnar Torslanda 1978-08 var det liksom en del av processen att gå med i Metall avd 41...på den tiden fattade jag knappt att det var möjligt att inte vara med, internet fanns inte och det var liksom en regel att jobba på fabrik = vara med i facket 😮
 
  • Gilla
  • Wow
och en till och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
på den tiden fattade jag knappt att det var möjligt att inte vara med
Det är väl lite av den attityden från vissa fackrepresentanter, alltså att det nästan är ett tvång, som får mig att bli skeptisk, minst sagt.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl lite av den attityden från vissa fackrepresentanter, alltså att det nästan är ett tvång, som får mig att bli skeptisk, minst sagt.
Då var jag 22 år och naiv.

Jag har sedan dess (1993) som delägare startat och drivit flera företag med > 50 anställda i över 25 år utan att behöva ha med facket att göra och det fanns inget i våra anställningsavtal som var sämre än kollektivavtalet men mycket som var bättre.
Nu var ju det i en het branch, IT, så att ha bättre villkor var liksom nödvändigt.

Det finns inget naturligt behov av facket om företaget är som våra var, mer som en familj som strävar mot ett gemensamt mål och delar på resultatet när det går bra, är sparsamma och icke slösaktiga.

Det är därför det i dag fortfarande finns anställda som varit med från start och inte har någon avsikt att sluta.

Inta alla företag är onda utsugare.

Jag själv har sålt alla mina aktier och gått i pension för flera år sedan och lever fortfarande sparsamt men hyffsat men är långt ifrån rik.

Jag är stolt över att ha skapat något som i dag är som nedan även om jag inte längre är delaktig i utvecklingen
 
  • Skärmbild från en mobiltelefon som visar nyckeltal för ett företag, inklusive antal anställda (71), nettoomsättning per anställd (5068 tkr) och rörelseresultat (21 837 tkr).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Peter787 och 8 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns inget naturligt behov av facket om företaget är som våra var, mer som en familj som strävar mot ett gemensamt mål och delar på resultatet när det går bra, är sparsamma och icke slösaktiga.
👍
På samma sätt finns det större företag där alla jobbar mot samma mål på samma sätt. Men där antalet anställda är för många för att vara som en familj. Då kan facket vara en bra parallell organisation för att kanalisera kunskap inom företaget.

"Förhandlingsrätt" och "rätt till information" i MBL är utmärkta hjälpmedel för att nå dessa gemensamma mål. De som har kollektivavtal har säkert god koll på det och rutiner för genomförandet.

Men även företag utan kollektivavtal kan vara skyldigt att informera och förhandla med facket enligt MBL.

Så visst ett visst företag kanske inte har något behov av facket. Men det finns ändå lagstadgade skyldigheter att informera och förhandla med facket under vissa omständigheter.
Lag (1982:80) om anställningsskydd LAS
Lag (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet MBL
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
👍
På samma sätt finns det större företag där alla jobbar mot samma mål på samma sätt. Men där antalet anställda är för många för att vara som en familj. Då kan facket vara en bra parallell organisation för att kanalisera kunskap inom företaget.

"Förhandlingsrätt" och "rätt till information" i MBL är utmärkta hjälpmedel för att nå dessa gemensamma mål. De som har kollektivavtal har säkert god koll på det och rutiner för genomförandet.

Men även företag utan kollektivavtal kan vara skyldigt att informera och förhandla med facket enligt MBL.

Så visst ett visst företag kanske inte har något behov av facket. Men det finns ändå lagstadgade skyldigheter att informera och förhandla med facket under vissa omständigheter.
Lag (1982:80) om anställningsskydd LAS
Lag (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet MBL
Jag orkar inte leta, kan du peka ut var det står att man måste förhandla med facket om ingen anställd är medlem i något fack ( och i så fall vilket fackförbund)?
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag orkar inte leta, kan du peka ut var det står att man måste förhandla med facket om ingen anställd är medlem i något fack ( och i så fall vilket fackförbund)?
Jag orkar inte leta heller.😕
Det du skriver är ditt egna påstående. Det är inget jag har skrivet. Jag är inte ens säker på att det är korrekt. Så jag kan inte hjälpa dig. Sorry.

Men en sak kan jag svara på: Det är rimligen samma för alla (vanliga, stora svenska) fackförbund. Inga särbehandlas.

Juridiken är inte alltid så enkel. Det finns många lagar och regler man måste följa.
Vill man veta får man nog skaffa sig kunskap om dessa själv. Samt prejudikat, om man vill vara säker. Eller konsultera en jurist. Det är lätt att missa något om man inte har grundkunskaper. Alla fackförbund och arbetsgivarorganisationer har utbildningar i sådant här.
 
I ironhead skrev:
skulle vara lite intressant att veta hur han har resonerat i artiklen i DN gällande:

"Tesla gav Olof en bra lön, högre ersättning vid föräldraledighet än kollektivavtalet, olika bonusar samt möjlighet att köpa aktier billigare i företaget. Trots det räknade Olof ut att han förlorade 20 000 kronor om året på att företaget inte hade ett kollektivavtal. Bland annat för att Tesla betalar in mindre tjänstepension och att arbetstiden är längre.

har han bara räknat att han skall få 20.000 mer om tesla får KA? dvs ha kakan kvar samtidigt som han äter den, för risken är väll stor att andra förmåner dras in ,tex bonusar och aktier, om tesla istället får lägga pengar på arbetstidsförkrtning och tjänstepension?

så det blir +-0
Jag tolkar det som att han vill byta ut förmånen att få köpa Tesla aktier till rabatterat pris mot högre pension, samt få vara ledig på våra svenska klämdagar så som många andra anställda får vara pga ”arbetstidsförkortning”.

Han är väl en negativ typ som inte vill satsa sina egna pengar på att köpa Tesla aktier?
Kommer Tesla fortsätta ta marknadsandelar och växa i all evighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.