497 040 läst · 10 661 svar
497k läst
10,7k svar
Tesla och kollektivavtal
Musk verkar få igenom sin mega-lön på 500 miljarder.
https://www.svd.se/a/3M62o9/musks-jattelon-rostas-fram-trots-motstand
Sen vankas det strafftullar på elbilar från icke europeiska länder, läs Kina och Tesla dras med.
https://omni.se/tesla-raknar-med-hojda-priser-pa-model-3-efter-eu-tullar/a/bmzVje
Han ger sig knappast om svenska kollektivavtal.
https://www.svd.se/a/3M62o9/musks-jattelon-rostas-fram-trots-motstand
Sen vankas det strafftullar på elbilar från icke europeiska länder, läs Kina och Tesla dras med.
https://omni.se/tesla-raknar-med-hojda-priser-pa-model-3-efter-eu-tullar/a/bmzVje
Han ger sig knappast om svenska kollektivavtal.
Nej den texten handlar om kollektivavtal, inte det @Dilato skrev.john68 skrev:
Jag tror detta är fel. Alltså att det inte finns sådana tillfällen.D Dilato skrev:
Men att bevisa att något inte finns är ju väldigt svårt. Jag tänker inte försöka.
Lite OT kanske. Men vi räknade lite snabbt och grovt. Med de siffror vi läste då. ca 580miljarder kronor i lön. ca 5,8miljoner sålda Teslabilar. Det är ca 100000kr per såld bil till Musk. 😮P paralun skrev:
njau OT är det nog inte och visar att Musk får som han vill (nu ska man visst räkna aktieröster men bedömare jag läst så får han sin megalön)O skrev:
Sen det här med globala strafftullar på elbilar visar allvarets natur och Musk har nog sin linje helt klar för att klara av hotet.
Huruvida Elon Musk får 100.000 eller 500 miljarder i lön för sitt VD-uppdrag är för mig som konsument helt ointressant, det är en fråga för aktieägarna och dom godkände ju lönen.P paralun skrev:
Jag skulle inte säga att Tesla är en av dom mest drabbade tillverkarna när det kommer till strafftullar på produktion i Kina, storsäljaren Model Y tillverkas ju i Tyskland. I den frågan tror jag nog Polestar är lite mer nervöst då dom i dagsläget helt saknar europeisk tillverkning.
Jo men det min poäng är att Musk får som han vill.L Liljeros skrev:Huruvida Elon Musk får 100.000 eller 500 miljarder i lön för sitt VD-uppdrag är för mig som konsument helt ointressant, det är en fråga för aktieägarna och dom godkände ju lönen.
Jag skulle inte säga att Tesla är en av dom mest drabbade tillverkarna när det kommer till strafftullar på produktion i Kina, storsäljaren Model Y tillverkas ju i Tyskland. I den frågan tror jag nog Polestar är lite mer nervöst då dom i dagsläget helt saknar europeisk tillverkning.
Sen har väl Tesla i USA en ledningsgrupp som alla andra företag och den som nämner kollektivavtal är nog helt fel ute. "This is a bloody war" och mycket sannolikt så håller de amerikanska bilarbetarförbundet med om saken.
Göteborgs hamn är ett gammalt surdeg inom Transport (som har krävt rätten att skriva kollektivavtal med hamnens arbetsgivarorganisation) som var mer intresserad av att höja lastbilschaufförernas löner och förmåner och mindre av att stödja stuvarna.J jonaserik skrev:
Sedan hjälpte Hans Ericsons dumheter inte till - så hamnarbetarna bildade ett eget fackförbund.
Så delvis är det ett minne från bråken inom LO.
Helt rätt. Tänkte fel.O skrev:
Men då är det enklare att svara. Kollektivavtalet tecknas med ett förbund och inte en enskild medlem så man är fortfarande skyldig att förhandla om man inte vill avsluta kollektivavtalet.
Jo. Finns kollektivavtal är det en sak.
Men det här gällde väl när det inte fanns kollektivavtal och inte fanns någon anställd som var fackmedlem.
Men det här gällde väl när det inte fanns kollektivavtal och inte fanns någon anställd som var fackmedlem.
D Dilato skrev:
Om Musk hade en lön på 1 miljard istället för 580 miljarder skulle det finnas ett extra utrymme på 100000kr/bil att sänka priset till konsument eller erbjuda fri laddning, eller...L Liljeros skrev:
Lite hypotetiskt och mycket spekulativt, erkännes.
Större sannolikhet att pengarna gått till aktieägarna i form av utdelning.O skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 853 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 853 inlägg
Helt rätt, Musk får möjligheten att köpa aktier för upp till ~7 miljarder dollar som i så fall går rakt in i Teslas kassa. Att detta av media beskrivs som att han har fått någon form av monsterlön är ju att glida en hel del på sanningen. Lite oklart för mig varför media vill driva den vinkeln, men det ger väl klick antar jag.C cpalm skrev: