D Dilato skrev:
Jag orkar inte leta, kan du peka ut var det står att man måste förhandla med facket om ingen anställd är medlem i något fack ( och i så fall vilket fackförbund)?
Tror att de syftar på paragraf 5 och 13 i MBL som nämner vissa tf där det kan vara aktuellt.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Tror att de syftar på paragraf 5 och 13 i MBL som nämner vissa tf där det kan vara aktuellt.
Nej den texten handlar om kollektivavtal, inte det @Dilato skrev.
D Dilato skrev:
man måste förhandla med facket om ingen anställd är medlem i något fack
Jag tror detta är fel. Alltså att det inte finns sådana tillfällen.
Men att bevisa att något inte finns är ju väldigt svårt. Jag tänker inte försöka.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P paralun skrev:
Musk verkar få igenom sin mega-lön på 500 miljarder.
[länk]

Sen vankas det strafftullar på elbilar från icke europeiska länder, läs Kina och Tesla dras med.
[länk]

Han ger sig knappast om svenska kollektivavtal.
Lite OT kanske. Men vi räknade lite snabbt och grovt. Med de siffror vi läste då. ca 580miljarder kronor i lön. ca 5,8miljoner sålda Teslabilar. Det är ca 100000kr per såld bil till Musk. 😮
 
  • Haha
  • Wow
djac och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Lite OT kanske. Men vi räknade lite snabbt och grovt. Med de siffror vi läste då. ca 580miljarder kronor i lön. ca 5,8miljoner sålda Teslabilar. Det är ca 100000kr per såld bil till Musk. 😮
njau OT är det nog inte och visar att Musk får som han vill (nu ska man visst räkna aktieröster men bedömare jag läst så får han sin megalön)

Sen det här med globala strafftullar på elbilar visar allvarets natur och Musk har nog sin linje helt klar för att klara av hotet.
 
P paralun skrev:
njau OT är det nog inte och visar att Musk får som han vill (nu ska man visst räkna aktieröster men bedömare jag läst så får han sin megalön)

Sen det här med globala strafftullar på elbilar visar allvarets natur och Musk har nog sin linje helt klar för att klara av hotet.
Huruvida Elon Musk får 100.000 eller 500 miljarder i lön för sitt VD-uppdrag är för mig som konsument helt ointressant, det är en fråga för aktieägarna och dom godkände ju lönen.

Jag skulle inte säga att Tesla är en av dom mest drabbade tillverkarna när det kommer till strafftullar på produktion i Kina, storsäljaren Model Y tillverkas ju i Tyskland. I den frågan tror jag nog Polestar är lite mer nervöst då dom i dagsläget helt saknar europeisk tillverkning.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Huruvida Elon Musk får 100.000 eller 500 miljarder i lön för sitt VD-uppdrag är för mig som konsument helt ointressant, det är en fråga för aktieägarna och dom godkände ju lönen.

Jag skulle inte säga att Tesla är en av dom mest drabbade tillverkarna när det kommer till strafftullar på produktion i Kina, storsäljaren Model Y tillverkas ju i Tyskland. I den frågan tror jag nog Polestar är lite mer nervöst då dom i dagsläget helt saknar europeisk tillverkning.
Jo men det min poäng är att Musk får som han vill.

Sen har väl Tesla i USA en ledningsgrupp som alla andra företag och den som nämner kollektivavtal är nog helt fel ute. "This is a bloody war" och mycket sannolikt så håller de amerikanska bilarbetarförbundet med om saken.
 
J jonaserik skrev:
Nej se bara vad som var i Göteborgs hamn. där ett fack sagt det är vi som ska ha KA och inte ni. Har inte grottat i detalj, men är en skism om vem som skulle ha KA. Mycket av maktfullmomlighetens sol lyser över en del fack
Göteborgs hamn är ett gammalt surdeg inom Transport (som har krävt rätten att skriva kollektivavtal med hamnens arbetsgivarorganisation) som var mer intresserad av att höja lastbilschaufförernas löner och förmåner och mindre av att stödja stuvarna.

Sedan hjälpte Hans Ericsons dumheter inte till - så hamnarbetarna bildade ett eget fackförbund.

Så delvis är det ett minne från bråken inom LO.
 
O O skrev:
Nej den texten handlar om kollektivavtal, inte det @Dilato skrev.

Jag tror detta är fel. Alltså att det inte finns sådana tillfällen.
Men att bevisa att något inte finns är ju väldigt svårt. Jag tänker inte försöka.
Helt rätt. Tänkte fel.
Men då är det enklare att svara. Kollektivavtalet tecknas med ett förbund och inte en enskild medlem så man är fortfarande skyldig att förhandla om man inte vill avsluta kollektivavtalet.
 
Jo. Finns kollektivavtal är det en sak.

Men det här gällde väl när det inte fanns kollektivavtal och inte fanns någon anställd som var fackmedlem.
D Dilato skrev:
Jag orkar inte leta, kan du peka ut var det står att man måste förhandla med facket om ingen anställd är medlem i något fack ( och i så fall vilket fackförbund)?
 
L Liljeros skrev:
Huruvida Elon Musk får 100.000 eller 500 miljarder i lön för sitt VD-uppdrag är för mig som konsument helt ointressant, det är en fråga för aktieägarna och dom godkände ju lönen.
Om Musk hade en lön på 1 miljard istället för 580 miljarder skulle det finnas ett extra utrymme på 100000kr/bil att sänka priset till konsument eller erbjuda fri laddning, eller...

Lite hypotetiskt och mycket spekulativt, erkännes.
 
O O skrev:
Om Musk hade en lön på 1 miljard istället för 580 miljarder skulle det finnas ett extra utrymme på 100000kr/bil att sänka priset till konsument eller erbjuda fri laddning, eller...

Lite hypotetiskt och mycket spekulativt, erkännes.
Större sannolikhet att pengarna gått till aktieägarna i form av utdelning.
 
C
K Kane skrev:
Större sannolikhet att pengarna gått till aktieägarna i form av utdelning.
Det handlar, om jag förstod det rätt, en option. Dvs. aktieägarnas och inte bolagets pengar.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det handlar, om jag förstod det rätt, en option. Dvs. aktieägarnas och inte bolagets pengar.
Så kan det vara, har inte sett upplägget.
 
JanneJanne123
C cpalm skrev:
Det handlar, om jag förstod det rätt, en option. Dvs. aktieägarnas och inte bolagets pengar.
Helt rätt, Musk får möjligheten att köpa aktier för upp till ~7 miljarder dollar som i så fall går rakt in i Teslas kassa. Att detta av media beskrivs som att han har fått någon form av monsterlön är ju att glida en hel del på sanningen. Lite oklart för mig varför media vill driva den vinkeln, men det ger väl klick antar jag.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.