BirgitS
J jonaserik skrev:
Det gäller att framföra det som är bra för facket, men hur många som gått ur eller straffats ur facket talas det inte om. Är det någon som vet det, är iaf inte något som IF talar eller skriver om. Negativa nyheter hålls det tyst om.
Det har förekommit någon ungefärlig uppgift på hur många som inte längre fick vara med i facket därför att de inte strejkade, och då från facket förstås. Ganska säker på att det skrevs om det i tråden i vintras eller så. Det var ju inte heller så svårt att räkna när drygt hälften av mekanikerna var med i facket men bara typ en tredjedel strejkade från början.
 
I ironhead skrev:
anställda oavsett vem som är skyldig till vad.



givetvis skulle missnöjet bli stort bland dom anställda som inte strejkar, det är ju därför dom flesta arbetarna verkar nöjda med att ha det som det är, och inte vill ha kollektivavtal, just för att undvika "kollektiv bestraffning" som du säger

att Tesla skulle behålla alla nuvaranda förmåner OCH bara lägga till förmånerna med KA håller jag som helt osanolikt

är uppriktigt förvånad att många i tråden inte håller med mig faktiskt :D
Som jag skrev det är mycket möjligt dom gör så.

Det som jag tror kan få dom att inte göra så är att om dom vill hålla sin anställda nöjda och att få dom att stanna kvar.
 
P
N Niq skrev:
Vad kan man göra som en vanlig arbetare om man inte är med i ett fackförbund om man blir uppsagd på felaktiga grunder?
Det går väl att driva frågan civilrättsligt men hur många har resurser att göra det mot ett stort företag?
Systemet bygger på att alla är medlemmar i en godkänd fackförening.
 
P pmd skrev:
Systemet bygger på att alla är medlemmar i en godkänd fackförening.
Vem bestämmer vad som är en "godkänd" fackförening?
 
  • Gilla
och en till
  • Laddar…
JanneJanne123
N Niq skrev:
Vad kan man göra som en vanlig arbetare om man inte är med i ett fackförbund om man blir uppsagd på felaktiga grunder?
Det går väl att driva frågan civilrättsligt men hur många har resurser att göra det mot ett stort företag?
Man hamnar ju inte i den här typen av tvist särdeles ofta och om man sparar pengarna som ett fackligt medlemskap kostar till att istället hyra in en kompetent jurist har man några kronor att spendera.

Personligen hade jag dock varit rejält ointresserad av att med juridik klamra mig fast hos en arbetsgivare som inte vill ha mig där, men ni fackanslutna verkar göra vad som helst för pengar.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vad kan man göra som en vanlig arbetare om man inte är med i ett fackförbund om man blir uppsagd på felaktiga grunder?
Det har varit upp några gånger. Man väljer själv vad man vill göra. Enklat och antagligen smartast är väl att inte lägga energi på att göra något. Dvs bara sluta.

Karriärmöjligheterna både arbets- och löne-mässigt lär vara minimala om man lyckas klamra sig kvar mot sin arbetsgivares vilja.
-----
hm hm 2a på bollen😁
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Vem bestämmer vad som är en "godkänd" fackförening?
Jag vet inte riktigt, men jag lutar åt att det verkar vara arbetsgivaren på en arbetsplats som väljer vilket fackförbund den vill teckna kollektivavtal med.

Det skulle också kunna vara så att en stor central fackförening övertalar arbetsgivaren (eventuellt via en central arbetsgivarorganisation) om vilken fackförening som ska vara kollektivavtalspart.

Helt fri konkurrens om kollektivavtal tycks dock inte råda.
 
P pmd skrev:
Jag vet inte riktigt, men jag lutar åt att det verkar vara arbetsgivaren på en arbetsplats som väljer vilket fackförbund den vill teckna kollektivavtal med.

Det skulle också kunna vara så att en stor central fackförening övertalar arbetsgivaren (eventuellt via en central arbetsgivarorganisation) om vilken fackförening som ska vara kollektivavtalspart.

Helt fri konkurrens om kollektivavtal tycks dock inte råda.
Nej se bara vad som var i Göteborgs hamn. där ett fack sagt det är vi som ska ha KA och inte ni. Har inte grottat i detalj, men är en skism om vem som skulle ha KA. Mycket av maktfullmomlighetens sol lyser över en del fack
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Inom bygg så spelar det ingen roll vilket hängavtal företaget väljer, kollerktivavtalet som ska följas är densamma oavsett..
 
R
P Pin skrev:
Som med Klarna, slöt med annat förbund
[länk]
Klarna slöt sig med det hängavtalet som företaget angränsar mot helt korrekt..
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Man hamnar ju inte i den här typen av tvist särdeles ofta och om man sparar pengarna som ett fackligt medlemskap kostar till att istället hyra in en kompetent jurist har man några kronor att spendera.

Personligen hade jag dock varit rejält ointresserad av att med juridik klamra mig fast hos en arbetsgivare som inte vill ha mig där, men ni fackanslutna verkar göra vad som helst för pengar.
Nej det gör man ju inte. Dom flesta som blir uppsagda på felaktiga grunder brukar väl begära att få en summa som motsvarar lön för tiden som skulle varit uppsägningstid?

Är nog väldigt få som vill stanna kvar när något sådant händer.

Men det innebär ju att du som icke fackansluten har ett sämre skydd. Men det är ju en avvägning man får göra när man väljer att vara fackansluten eller inte.
 
M
N Niq skrev:
Vad kan man göra som en vanlig arbetare om man inte är med i ett fackförbund om man blir uppsagd på felaktiga grunder?
Det går väl att driva frågan civilrättsligt men hur många har resurser att göra det mot ett stort företag?
Det verkar vara rätt godtyckligt om facket tycker det är intressant att göra något även när medlemmar råkar ut för slika saker. Och går det till tinget och facket vinner så får företaget böta till facket, inte till den som blivit av med jobbet...
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
N Niq skrev:
Nej det gör man ju inte. Dom flesta som blir uppsagda på felaktiga grunder brukar väl begära att få en summa som motsvarar lön för tiden som skulle varit uppsägningstid?

Är nog väldigt få som vill stanna kvar när något sådant händer.

Men det innebär ju att du som icke fackansluten har ett sämre skydd. Men det är ju en avvägning man får göra när man väljer att vara fackansluten eller inte.
Man får se det som en slags försäkring och göra en värdering hur sannolikt man tror att det uppstår en dylik situation och vad det i så fall är värt att betala för att ha ett potentiellt skydd mot detta.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag hörde på radion i morse att den fackliga anslutningsgraden är mycket högre för tjänstemän.
Och just nu var skillnaden större än någonsin.
Under pandemin var det många i LO-facken som sade upp sitt medlemskap för att de helt enkelt inte hade råd att vara fackanslutna längre.

Länk, om ni vill själv lyssna:
https://sverigesradio.se/p1morgon
Dra fram till 1:32:45, då inslaget börjar (som en del av ekonomiekot).

Just nu är organiseringsgraden 58% bland LO-yrken och 73% bland tjänstemän.
Och det förvånade mig, jag hade inte en aning om att det var på detta viset, jag trodde tjänstemän i högre utsträckning skippade att vara med i facket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.