BirgitS BirgitS skrev:
Har det inte hÀvdats i trÄden att det Àr bara bolag med kollektivavtal som kan gÄ runt turordningsreglerna efter förhandling med facket medan de utan mÄste följa dem?
Ja, det Ă€r korrekt.👌 Det har jag nog skrivit flera gĂ„nger😎

I princip Àr det sÄ att sist-in-först-ut alltid gÀller. Men det finns en del undantag, mer eller mindre speciella. I vissa fall, alltsÄ inte alltid, fÄr arbetsgivaren undanta 3 personer frÄn turordningen. Men generellt gÀller principen sist-in-först-ut. LAS §22 definierar detta.

Om det finns kollektivavtal Àr det fritt fram att avtala alternativa regler som ersÀtter de i LAS §22. LAS §2b definierar att ett kollektivavtal kan avtala om avvikelser frÄn innehÄllet i LAS §22 HÀr kommer avtalsturlistorna in istÀllet för sist-in-först-ut. AlltsÄ en överenskommelse mellan arbetsgivare och fack om en annan ordning. Denna möjlighet finns dÀrför inte pÄ en arbetsplats som saknar kollektivavtal.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det Àr ganska lÀtt att gÄ runt turordningsreglerna Àven för ett bolag med kollektivavtal.
Egentligen kan man se det tvĂ€rtom. Ordet "Ă€ven" gör pĂ„stĂ„endet en aning missvisande. Även om det ligger en hel del sanning i det.
  1. Det Àr lÀtt att kringgÄ LAS pÄ mÄnga omrÄden inklusive "turordningsreglerna" med kollektivavtal. Denna flexibilitet Àr en av huvudeffekterna av kollektivavtalen i "den svenska modellen"
  2. Utan kollektivavtal Àr det inte möjligt att kringgÄ. DÄ gÀller LAS turordningsregler "sist-in-först-ut". Inklusive nÄgra undantag inskrivna i LAS.
Piska och morot funkar alltid oavsett. AlltsÄ mobbning och generösa avgÄngsvederlag kan fÄ en anstÀlld att "frivilligt" sluta. Men det Àr en annan lite annan sak.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast om nettot Àr negativt idag och det justeras till neutralt, Àr det dÄ högre eller lÀgre.. spelar det nÄgon roll vilka etiketter som klistras pÄ ersÀttningen?

OM nu Tesla skulle, efter KA, hamna över avtal sÄ kliver de ju in i en stor klubb, skulle gissa att de flesta ligger just dÀr, över avtalet, som han nu ligger lite under.

ja, vi kan naturligtvis bara gissa och spekulera i om han skulle tjÀna eller förlora pÄ det, sÄ vi kan slÀppa det
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
JanneJanne123
O O skrev:
Ja, det Ă€r korrekt.👌 Det har jag nog skrivit flera gĂ„nger😎

I princip Àr det sÄ att sist-in-först-ut alltid gÀller. Men det finns en del undantag, mer eller mindre speciella. I vissa fall, alltsÄ inte alltid, fÄr arbetsgivaren undanta 3 personer frÄn turordningen. Men generellt gÀller principen sist-in-först-ut. LAS §22 definierar detta.

Om det finns kollektivavtal Àr det fritt fram att avtala alternativa regler som ersÀtter de i LAS §22. LAS §2b definierar att ett kollektivavtal kan avtala om avvikelser frÄn innehÄllet i LAS §22 HÀr kommer avtalsturlistorna in istÀllet för sist-in-först-ut. AlltsÄ en överenskommelse mellan arbetsgivare och fack om en annan ordning. Denna möjlighet finns dÀrför inte pÄ en arbetsplats som saknar kollektivavtal.
@BirgitS litar inte pĂ„ mig lĂ€ngre, sĂ„ tack för att Ă€ven du kan verifiera detta. Är helt enig i din beskrivning ovan.
 
P
O O skrev:
Utan kollektivavtal Àr det inte möjligt att kringgÄ. DÄ gÀller LAS turordningsregler "sist-in-först-ut". Inklusive nÄgra undantag inskrivna i LAS.
Det Àr dock svÄrt att göra nÄgot Ät att en arbetsgivare bryter mot LAS turordningsregler. Den anstÀllde mÄste stÀmma arbetsgivaren i tingsrÀtten till att börja med.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Det Àr dock svÄrt att göra nÄgot Ät att en arbetsgivare som bryter mot LAS turordningsregler. Den anstÀllde mÄste stÀmma arbetsgivaren i tingsrÀtten till att börja med.
O uttryckte vÀl det ganska bra, piska och morot, avtala bort rÀttigheter, den anstÀllde skÀms oftast efterÄt och orkar inte stÀmma stora bolaget, funkar i 99% av fallen.

Sverige Àr ett av de lÀttare lÀnderna i Europa att göra sig av med folk.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det Àr dock svÄrt att göra nÄgot Ät att en arbetsgivare bryter mot LAS turordningsregler. Den anstÀllde mÄste stÀmma arbetsgivaren i tingsrÀtten till att börja med.
SÄ Àr det ju.
DĂ€rför hĂ€nder det sĂ€llan att det gĂ„r till rĂ€tten. Men risken ur arbetsgivarens synvinkel Ă€r att den anstĂ€llde faktiskt gör just det. Och har stöd frĂ„n nĂ„got stort fackförbund med jurister och pengar. Men i praktiken brukar det finnas sĂ€tt att "komma överens" frivilligt eller ofrivilligt😁
 
P
O O skrev:
SÄ Àr det ju.
DĂ€rför hĂ€nder det sĂ€llan att det gĂ„r till rĂ€tten. Men risken ur arbetsgivarens synvinkel Ă€r att den anstĂ€llde faktiskt gör just det. Och har stöd frĂ„n nĂ„got stort fackförbund med jurister och pengar. Men i praktiken brukar det finnas sĂ€tt att "komma överens" frivilligt eller ofrivilligt😁
Om den anstÀllde Àr medlem i ett stort fackförbund finns troligen ocksÄ ett kollektivavtal. DÄ har den anstÀllde Ànnu mindre att sÀga till om, eftersom arbetsgivaren och fackförbundet förhandlat om avsteg frÄn LAS turordningsregler.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Att sparka nÄgon pÄ dagen gÄr inte att göra i Sverige förutom om personen i frÄga Àr provanstÀlld. Eller gÄr Àr vÀl inte rÀtt ord, det kan man göra, men det Àr olagligt och leder till rÀttsliga konsekvenser. Det man brukar göra med personal man vill bli av med Àr att erbjuda ett utköpspaket som Àr frivilligt att gÄ med pÄ.

Vi vet för lite om omstÀndigheterna som beskrivs i artikeln, men att fÄ det till att det blir USA bara för att man inte har kollektivavtal Àr inte sant.
Vad kan man göra som en vanlig arbetare om man inte Àr med i ett fackförbund om man blir uppsagd pÄ felaktiga grunder?
Det gÄr vÀl att driva frÄgan civilrÀttsligt men hur mÄnga har resurser att göra det mot ett stort företag?
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
I ironhead skrev:
jo, jag lÀste precis vad som stog, och det var ju inte sÄ att det bara var lönen som lÄg lite högre, utan Olof nÀmnde ju Àven bonusar, bÀttre betald förÀldra ledighet och aktier (lÀs artikeln igen om du rÄkade missa det)

man behöver nog ingen jÀttestor kristallkula för att komma pÄ tanken att risken borde vara rÀtt stor att
dessa förmÄner dras in, om nya förmÄner förs in via kollektivavtal tycker jag

Telsa kan ju naturligtvis erbjuda, bra lön, bonusar, aktier, bÀttre betald förÀldra ledighet OCH arbetstidförkortning samt tjÀnstepension, men tror du verkligen att dom kommer göra det?

tesla har ju valt sin egen vÀg och valt att motivera sina medarbetare med "bra lön, högre ersÀttning vid förÀldraledighet Àn kollektivavtalet, olika bonusar samt möjlighet att köpa aktier billigare i företaget." (enligt Olof)

tvingas dom nu bort frÄn den vÀgen av IF metall och istÀllet tvingas vÀlja den "svenska modellen" , sÄ tror iaf jag (och min kristallkula) att dessa förmÄner kommer försvinna
Det Àr mycket möjligt Tesla skulle vÀlja att göra sÄ. Men jag tror att missnöjet skulle bli ganska stort bland dom anstÀllda sÀrskilt dom som inte strejkar skulle ju kÀnna sig straffade för nÄgonting som dom inte gjort.

Tesla skulle dÄ ocksÄ bevisa att dom Àr en arbetsgivare som inte drar sig för att kollektivt bestraffa alla anstÀllda oavsett vem som Àr skyldig till vad.
 
N Niq skrev:
Det Àr mycket möjligt Tesla skulle vÀlja att göra sÄ. Men jag tror att missnöjet skulle bli ganska stort bland dom anstÀllda sÀrskilt dom som inte strejkar skulle ju kÀnna sig straffade för nÄgonting som dom inte gjort.

Tesla skulle dÄ ocksÄ bevisa att dom Àr en arbetsgivare som inte drar sig för att kollektivt bestraffa alla
anstÀllda oavsett vem som Àr skyldig till vad.

N Niq skrev:
Det Àr mycket möjligt Tesla skulle vÀlja att göra sÄ. Men jag tror att missnöjet skulle bli ganska stort bland dom anstÀllda sÀrskilt dom som inte strejkar skulle ju kÀnna sig straffade för nÄgonting som dom inte gjort.

Tesla skulle dÄ ocksÄ bevisa att dom Àr en arbetsgivare som inte drar sig för att kollektivt bestraffa alla anstÀllda oavsett vem som Àr skyldig till vad.
givetvis skulle missnöjet bli stort bland dom anstÀllda som inte strejkar, det Àr ju dÀrför dom flesta arbetarna verkar nöjda med att ha det som det Àr, och inte vill ha kollektivavtal, just för att undvika "kollektiv bestraffning" som du sÀger

att Tesla skulle behÄlla alla nuvaranda förmÄner OCH bara lÀgga till förmÄnerna med KA hÄller jag som helt osanolikt

Àr uppriktigt förvÄnad att mÄnga i trÄden inte hÄller med mig faktiskt :D
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O och en till skrev:
Börjar det vÀga över till fackets fördel? NÄgra personer till har anslutit till strejken:

FrÄn artikeln: Minst sju nya personer har anslutit till Teslastrejken de senaste mÄnaderna, enligt IF Metalls ombudsmÀn.

[lÀnk]
Det gĂ€ller att framföra det som Ă€r bra för facket, men hur mĂ„nga som gĂ„tt ur eller straffats ur facket talas det inte om. Är det nĂ„gon som vet det, Ă€r iaf inte nĂ„got som IF talar eller skriver om. Negativa nyheter hĂ„lls det tyst om.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O och en till skrev:
Börjar det vÀga över till fackets fördel? NÄgra personer till har anslutit till strejken:

FrÄn artikeln: Minst sju nya personer har anslutit till Teslastrejken de senaste mÄnaderna, enligt IF Metalls ombudsmÀn.

[lÀnk]
Och nÄgra försvann, de som bytt jobb.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.