R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Var det inte en intensiv trÄd hÀr pÄ byggahus för nÄgot Är sedan dÀr de flesta ansÄg att man inte ens fick Äka och handla under tiden man hade ungarna pÄ förskolan? Jag gissar att Olof inte fick det memot.
Svenska avundsjukan i sitt esse😉😀
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Var det nÄgon som tidigare skrev att Tesla mÄste följa turordningsreglerna?
Det Àr ganska lÀtt att gÄ runt turordningsreglerna Àven för ett bolag med kollektivavtal.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Det Àr ganska lÀtt att gÄ runt turordningsreglerna Àven för ett bolag med kollektivavtal.
Har det inte hÀvdats i trÄden att det Àr bara bolag med kollektivavtal som kan gÄ runt turordningsreglerna efter förhandling med facket medan de utan mÄste följa dem?
 
D
R RejÀl skrev:
Svenska avundsjukan i sitt esse😉😀
Tycker du, jag tycker det handlar om rÀttvisa och varsamhet med skattepengar, om samhÀllet ska erbjuda barnpassning vid shopping och gymtrÀning tex, sÄ tycker jag att det ska upp pÄ bordet, debatteras och beslutas.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
R
D djac skrev:
Tycker du, jag tycker det handlar om rÀttvisa och varsamhet med skattepengar, om samhÀllet ska erbjuda barnpassning vid shopping och gymtrÀning tex, sÄ tycker jag att det ska upp pÄ bordet, debatteras och beslutas.
Detta Àr en sÄ liten och obetydlig fÄ som kan utnyttja detta, det finns flera hundra tusen som gÄr hemma pÄ A-kassa, sjukbidrag mm. som Àr fullt arbetsföra..
En del jobbar till o med svart medans dom fÄr bidrag..
Men som vanligt sÄ reagerar folk pÄ en skitsak som denna..
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
R RejÀl skrev:
Svenska avundsjukan i sitt esse😉😀
Jag Àr inte avundsjuk, jag lÀmnar ofta ungarna och Àr ledig, men det var inte sÄ mÄnga som höll med att det var okej, sÄ jag hade inte gÄtt ut i tidningen med det.
 
D
R RejÀl skrev:
Detta Àr en sÄ liten och obetydlig fÄ som kan utnyttja detta, det finns flera hundra tusen som gÄr hemma pÄ A-kassa, sjukbidrag mm. som Àr fullt arbetsföra..
En del jobbar till o med svart medans dom fÄr bidrag..
Men som vanligt sÄ reagerar folk pÄ en skitsak som denna..
Enda förklaringen till att du tror att det Àr sÄ Àr att du inte fÄr informationen, detta förekommer i mycket stor utstrÀckning och som skattebetalare har jag en Äsikt. PÄ skolan i nÀrheten ligger gymmet bredvid gymnastiksalen, förÀldrarna trÀnar pÄ gymmet och hÀmtar barnen efterÄt, man kan tom se de genom stora fönster.

För övrigt Àr det ett stort problem att förÀldrarna spenderar för lite tid med barnen, prata, lÀsa, göra lÀxor etc, sÄ förutom att de bidragsfuskar sÄ sponsrar jag dÄlig omvÄrdnad av barnen, som jag sen Äterigen fÄr betala för i insatser senare.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Har det inte hÀvdats i trÄden att det Àr bara bolag med kollektivavtal som kan gÄ runt turordningsreglerna efter förhandling med facket medan de utan mÄste följa dem?
Det Àr vad facken sjÀlva sÀger. Det var ett av unionens argument varför Spotify skulle ha haft kollektivavtal nÀr de gjorde nerdragningar. LAS tillÄter nÄgra undantag frÄn turordningsreglerna för smÄ företag, men utan KA Àr det strikt LAS som gÀller.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Har det inte hÀvdats i trÄden att det Àr bara bolag med kollektivavtal som kan gÄ runt turordningsreglerna efter förhandling med facket medan de utan mÄste följa dem?
Jag minns inte om nÄgot sÄdant har pÄstÄtts, men nog borde det vara lÀttare utan att ha en fackförening att tampas med?
Om det blir en tvist om uppsÀgningen sÄ kan den tvisten tas upp av arbetsdomstolen, men bara om det finns en fackförening inblandad. En privatperson som vill strida om saken mÄste börja med att stÀmma sin arbetsgivare i tingsrÀtten.
 
JanneJanne123
P pmd skrev:
Det Àr ganska lÀtt att gÄ runt turordningsreglerna Àven för ett bolag med kollektivavtal.
Ja det Àr poÀngen med ett kollektivavtal att det ska vara lÀtt, dÄ blir det en förhandling mellan facket och arbetsgivaren.
 
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Att sparka nÄgon pÄ dagen gÄr inte att göra i Sverige förutom om personen i frÄga Àr provanstÀlld. Eller gÄr Àr vÀl inte rÀtt ord, det kan man göra, men det Àr olagligt och leder till rÀttsliga konsekvenser. Det man brukar göra med personal man vill bli av med Àr att erbjuda ett utköpspaket som Àr frivilligt att gÄ med pÄ.

Vi vet för lite om omstÀndigheterna som beskrivs i artikeln, men att fÄ det till att det blir USA bara för att man inte har kollektivavtal Àr inte sant.
Jag har sjÀlv varit pÄ arbetsgivarsidan i sÄna hÀr situationer, rÀtt lÀtt att lösa ut anstÀllda, speciellt om du fÄngar de pÄ rÀtt tidpunkt med rÀtt resurser. De skriver pÄ i de situationerna, sÄ Àr saken biff.
 
P
D djac skrev:
Tycker du, jag tycker det handlar om rÀttvisa och varsamhet med skattepengar, om samhÀllet ska erbjuda barnpassning vid shopping och gymtrÀning tex, sÄ tycker jag att det ska upp pÄ bordet, debatteras och beslutas.
Förskola Àr vÀl mer Àn barnpassning? De som arbetar dÀr kallas ju för pedagoger.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Förskola Àr vÀl mer Àn barnpassning? De som arbetar dÀr kallas ju för pedagoger.
Absolut men jag valde uttrycket ifrÄn sammanhanget, om man vill shoppa eller trÀna pÄ gym (exempel Helge), sÄ Àr det just barnpassning jag tÀnker att man söker. Inte att man mÄste shoppa sÄ att barnet fÄr lite extra bildning pÄ förskolan :)
 
R
D djac skrev:
Enda förklaringen till att du tror att det Àr sÄ Àr att du inte fÄr informationen, detta förekommer i mycket stor utstrÀckning och som skattebetalare har jag en Äsikt. PÄ skolan i nÀrheten ligger gymmet bredvid gymnastiksalen, förÀldrarna trÀnar pÄ gymmet och hÀmtar barnen efterÄt, man kan tom se de genom stora fönster.

För övrigt Àr det ett stort problem att förÀldrarna spenderar för lite tid med barnen, prata, lÀsa, göra lÀxor etc, sÄ förutom att de bidragsfuskar sÄ sponsrar jag dÄlig omvÄrdnad av barnen, som jag sen Äterigen fÄr betala för i insatser senare.
Det finns studier som sÀger att barn som inte har varit pÄ dagis utan haft förÀldrar som har tagit hand om dom Àr efter i utvecklingen..
Barn tar inte skada av att vara pÄ dagis 5-9tim mÄndag-fredag oavsett vad förÀldrarna gör under den tiden..
 
JanneJanne123
D djac skrev:
Jag har sjÀlv varit pÄ arbetsgivarsidan i sÄna hÀr situationer, rÀtt lÀtt att lösa ut anstÀllda, speciellt om du fÄngar de pÄ rÀtt tidpunkt med rÀtt resurser. De skriver pÄ i de situationerna, sÄ Àr saken biff.
Absolut Àr det sÄ, jag har ocksÄ köpt ut folk, men dÄ rör det sig om en deal med X antal mÄnader betalt, inte nÄgot amerikanskt avsked eskorterad ut av vakter.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.