JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Helt rätt, Musk får möjligheten att köpa aktier för upp till ~7 miljarder dollar som i så fall går rakt in i Teslas kassa. Att detta av media beskrivs som att han har fått någon form av monsterlön är ju att glida en hel del på sanningen. Lite oklart för mig varför media vill driva den vinkeln, men det ger väl klick antar jag.
Jag har ju gått på det kan man säga. För jag har inte kollat upp ett dyft bara gått på media och forum info. Vinklat hit och dit kan man ju räkna med.

Men om det är en option att köpa aktier med rabatt på 56Miljarder$, eller om EM får sina pengar "i handen" är väl inte så väldigt stor skillnad. Värdet EM får av Tesla är det samma oavsett om man räknar det i antal börsnoterade aktier eller i USD.
Även om det naturligtvis finns skillnader på aktier och USD.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Helt rätt, Musk får möjligheten att köpa aktier för upp till ~7 miljarder dollar som i så fall går rakt in i Teslas kassa. Att detta av media beskrivs som att han har fått någon form av monsterlön är ju att glida en hel del på sanningen. Lite oklart för mig varför media vill driva den vinkeln, men det ger väl klick antar jag.
Även investerare uttrycker sig som att Musk får ersättning:
Many investors contend that Mr. Musk has deserved every penny.
https://www.nytimes.com/interactive/2024/06/14/business/tesla-shareholder-vote-results.html

Om det inte anses vara en ersättning så hade väl inte domstolen i Delaware förbjudit styrelsen att bestämma om det med anledningen att styrelsen inte satte aktieägarna främst.

Tesla Club Sweden skriver så här:
Elon Musk förtjänade därmed sin utdelning i aktieobligationer som kunde omsättas till aktier efter fem år.
https://teslaclubsweden.se/aktieagarna-har-bekraftat-elons-bonustrappa/

Vilket jag tolkar som att han får optioner och optionerna har förstås ett värde (de går att sälja genast) som framgår här: https://se.investing.com/equities/tesla-motors-options
Paketet med aktieoptioner är i dagsläget värderat till runt 46 miljarder dollar, enligt Wall Street Journal.
https://www.placera.se/placera/tele...ja-till-musks-jattelika-ersattningspaket.html

Inte jobbar Musk gratis om det var någon som trodde det.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Även investerare uttrycker sig som att Musk får ersättning:

[länk]

Om det inte anses vara en ersättning så hade väl inte domstolen i Delaware förbjudit styrelsen att bestämma om det med anledningen att styrelsen inte satte aktieägarna främst.

Tesla Club Sweden skriver så här:

[länk]

Vilket jag tolkar som att han får optioner och optionerna har förstås ett värde (de går att sälja genast) som framgår här: [länk]

[länk]

Inte jobbar Musk gratis om det var någon som trodde det.
Ja det är klart att optionerna har ett värde, precis som optionerna alltid (inte alltid, det beror såklart på aktiekursen) har. Han har möjligheten att sälja aktierna han han köper för det förhandlade priset till rådande marknadsvärde på börsen som alla andra aktieägare. Det som har hänt är att han har fått möjlighet att köpa aktier till ett förutbestämt pris, det är så optioner fungerar. Tack vare Teslas nuvarande aktiekurs är hans optioner värda mycket pengar om han väljer att sälja aktierna som han först måste köpa för 7 miljarder dollar.

Ingen jobbar gratis säger du, ja det beror ju såklart på hur man ser det, men just Elon Musk lyfter 0$ i lön från Tesla, men han har istället detta optionsprogram. Det jag värjer mig mot är att man i svensk jantemedia hävdar att han får massor av pengar i lön och just det är helt enkelt inte sant. Lön är något annat.

Sedan kan man diskutera och moralisera huruvida han är värd detta förmånliga optionsprogram, men Telsas aktieägare har röstat igenom det hela och då antar jag att de anser att det är en bra affär för företaget.

Oavsett hur mycket pengar Musk får eller inte får så anser jag fortfarande att det varesig gör till eller från i frågan om IF Metall ska tvinga Tesla att ha ett kollektivavtal.
 
  • Gilla
Zevv och 7 till
  • Laddar…
JanneJanne123
O O skrev:
Jag har ju gått på det kan man säga. För jag har inte kollat upp ett dyft bara gått på media och forum info. Vinklat hit och dit kan man ju räkna med.

Men om det är en option att köpa aktier med rabatt på 56Miljarder$, eller om EM får sina pengar "i handen" är väl inte så väldigt stor skillnad. Värdet EM får av Tesla är det samma oavsett om man räknar det i antal börsnoterade aktier eller i USD.
Även om det naturligtvis finns skillnader på aktier och USD.
Den stora skillnaden är väl vem som betalar, men det går ju såklart också att diskutera. Nu kommer det ju bli ”marknaden” som betalar mellanskillnaden mellan det Musk betalar Tesla och vad han skulle få om han sålde aktierna, men det går ju alltid att argumentera att Tesla hade kunnat göra en nyemission och sälja till ordinarie marknadspris.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja det är klart att optionerna har ett värde, precis som optionerna alltid (inte alltid, det beror såklart på aktiekursen) har. Han har möjligheten att sälja aktierna han han köper för det förhandlade priset till rådande marknadsvärde på börsen som alla andra aktieägare. Det som har hänt är att han har fått möjlighet att köpa aktier till ett förutbestämt pris, det är så optioner fungerar. Tack vare Teslas nuvarande aktiekurs är hans optioner värda mycket pengar om han väljer att sälja aktierna som han först måste köpa för 7 miljarder dollar.
Han kan också välja att sälja optionerna och få pengar i handen.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det jag värjer mig mot är att man i svensk jantemedia hävdar att han får massor av pengar i lön och just det är helt enkelt inte sant. Lön är något annat.
Jag vet inte vad du läser för media men om vi ska ta en tidning som Aftonbladet, inte direkt känd för att alltid hålla sig helt till sanningen utan för att ha mycket click-bait, så skriver de om ersättning och inte lön: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4Bz2yq/godkanner-enorma-ersattningen-till-musk
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Han kan också välja att sälja optionerna och få pengar i handen.

Jag vet inte vad du läser för media men om vi ska ta en tidning som Aftonbladet, inte direkt känd för att alltid hålla sig helt till sanningen utan för att ha mycket click-bait, så skriver de om ersättning och inte lön: [länk]
Tidningsartikel om Elon Musks lön med rubriken "Elon Musks monsterlön väcker äckel runt Tesla" av Jonna Sima på Aftonbladet ledarsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Möjligt att jag läser dåligt, men nog står det lön där? 🤔
 
  • Haha
  • Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker slutklämmen i artikeln jag länkade till var rätt bra:
"The package was essentially Musk’s bet on himself. He was betting he could get Tesla stock to rise from a valuation of $60 billion to at least $650 billion, a 983% rise, while making it profitable over ten years.
It’s safe to say Musk won."


För man ska ju också tänka på att Musk även hade kunnat tjänat noll och intet.
Om Tesla inte lyckats med det de gjort (det är enligt min mening fel att ge all kredd till Elon för detta, utan det är ju hela företaget som lyckats, men Musk kan ju förstås haft en hel del med detta resultat att göra)

Dessutom har ju alla aktieägare tjänat på detta, de hade ev tjänat mycket mindre med en annan VD, det är omöjligt att veta, men också värt att tänka på.
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Möjligt att jag läser dåligt, men nog står det lön där? 🤔
Ja det stämmer men oavsett om du får aktier eller pengar som ersättning så ses det som lön..
 
JanneJanne123
R Rejäl skrev:
Ja det stämmer men oavsett om du får aktier eller pengar som ersättning så ses det som lön..
Nej det gör det inte.
 
  • Gilla
  • Wow
och en till och 4 till
  • Laddar…
R
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
JanneJanne123
R Rejäl skrev:
Aktier brukar man räkna som tantiem, och beskattas som inkomst av tjänst..
Men du kanske inte håller med?

[länk]
Optioner är inte aktier. Optioner är ett löfte om att få köpa aktier till ett förutbestämt pris.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
R Rejäl skrev:
Ja det stämmer men oavsett om du får aktier eller pengar som ersättning så ses det som lön..
Jag ger dig dock rätt på punkten att om Elon hade fått aktier hade det varit en annan femma, men det har han inte fått.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Aktier brukar man räkna som tantiem, och beskattas som inkomst av tjänst..
Men du kanske inte håller med?

[länk]
Beskattas optionsprogram som lön i the US of A?
 
R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag ger dig dock rätt på punkten att om Elon hade fått aktier hade det varit en annan femma, men det har han inte fått.
Ok då pudlar jag om det stämmer som du säger att han inte får dessa aktier..

Har inte läst så någa utan bara snabbt och då uppfattade jag att han skulle få..
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.