BirgitS
D Dilato skrev:
Ta SVD Näringsliv (som borde veta bättre) som exempel: dom säger i klickbait-rubriken:

Tesla vill godkänna Elon Musks jättelön​

men i texten skriver dom

Elbilstillverkaren Tesla ber ägarna att återigen godkänna det gigantiska ersättningspaket

eftersom reportern vet att det inte är lön, men rubriksättaren skiter i fakta.
Det kommer direkt från TT så SVD är inte inblandade.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag är inte Svensson 😉
Men jantemedia läser du tydligen. 🤔
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Det kommer direkt från TT så SVD är inte inblandade.
Någon form av ansvar har väl ändå SvD här med tanke på att man har valt att publicera texten?
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Men jantemedia läser du tydligen. 🤔
Ja, det också. Försöker läsa så mycket jag kan för att få olika vinklar på nyheter.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kommer direkt från TT så SVD är inte inblandade.
Ok, så det är TT som satt rubriken?
Jag har förgäves försökt hitta originalartikeln..
 
R
Ja tror inte att det är så enkelt som det påstås, detta kommer att granskas om han får sina optioner och då får vi se hur det Amerikanska skatteväsendet ser det..
 
R Rejäl skrev:
Ja tror inte att det är så enkelt som det påstås, detta kommer att granskas om han får sina optioner och då får vi se hur det Amerikanska skatteväsendet ser det..
Jo hur det än är så får han en megaersättning i någon form och har aktieägarnas stöd.
Sen var det här med strafftullar från EU på gång i flera månader men är en stor utmaning för Tesla.
 
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]
Just SVD tycks ha kortat ner rubriken något.
Jag tänkte mer på Bloombergs artikel som översatts ( av TT?)
 
P paralun skrev:
Jo sen finns det fler högprofilerade "blaskor"(ironi) med nyheter om Musk.

[länk]
Tack!
Så " Elon Musk’s record pay deal" blev "Elon Musks jättelön" 😮
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Tack!
Så " Elon Musk’s record pay deal" blev "Elon Musks jättelön" 😮
Svenskar tror ju att de kan engelska bättre än de kan egentligen så när löneutbetalning heter "pay check" måste ju "pay" i ett sånt sammanhang betyda "lön". :D
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 1 till
  • Laddar…
M
D Dilato skrev:
Tack!
Så " Elon Musk’s record pay deal" blev "Elon Musks jättelön" 😮
Det är inte lönt att läsa svensk mainstream media, kvaliteten på rapporteringen är fullständigt undermålig, märkliga vinklingar, rena missförstånd och underlåtenhet att rapportera är vardag. Sedan väver man in det hela i ett tjockt täcke av otrolig självgodhet som gör det hela än mer patetiskt.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
M mnils skrev:
Det är inte lönt att läsa svensk mainstream media, kvaliteten på rapporteringen är fullständigt undermålig, märkliga vinklingar, rena missförstånd och underlåtenhet att rapportera är vardag. Sedan väver man in det hela i ett tjockt täcke av otrolig självgodhet som gör det hela än mer patetiskt.
Så vilka artiklar ska jag läsa för att få högkvalitativ information om Musks ersättningspaket?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
OK. Nu har jag läst och tror jag begriper. EM får som enda ersättning optioner. Dessa optioner ger honom rätt att köpa aktier till ett förutbestämt pris i framtiden. Priset var dagspriset vid avtalets ingående. Avtalet har X år på nacken. Och nu kan optionerna användas. Dvs EM kan köpa aktierna till det avtalade priset.

Om Tesla hade gått dåligt och kursen för Tesla aktierna varit oförändrad eller sjunkit skulle EMs ersättning (optionerna) vara helt värdelös. Det hade varit billigare att köpa aktier på börsen än med optionerna.

Eftersom Tesla tvärtom gått mycket bra har aktiekursen ökat jättemycket. EMs avtal och optioner ger honom rätt att köpa aktier till ett mycket kraftigt rabatterat pris. Optionerna har blivit värda mycket pengar.

Bottom line: EM kan nu göra en förtjänst på 56mdr$. För att Tesla har gått så väldigt bra och tjänat väldigt mycket pengar. Teslas styrelse och aktieägare tycker detta är ett bra upplägg och har därför godkänt det.
EM får ersättning värd 56mdr$ för sin insats.

Det kan man kalla vad man vill, använda vilket ord man vill. Jag tycker talesätten "att få lön för mödan" och "det har lönat sig" att jobba för Tesla passar utmärkt. Det beskriver exakt vad det handlar om.

Så kalla det gärna lön om ni vill, jag tror alla begriper exakt varför EM får pengarna helt oavsett vad man kallar det. Men en bättre beskrivning i en rubrik än "lön" har jag svårt att komma på nu.

"Ersättningspaket" är väl extremt otydligt. Är det ett paket flingor? Eller vad innehåller det? Lön, kanske?
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.