K KPL skrev:
Tack för tips. Hittat ett motstånd (varistor?) som brunnit i elementen, ska gå att byta. Den blå. Mer finelektronik i de andra grejerna så det blir nog svårare.
[bild]

Tillbaks till orsaken. Bor långt ut på landet så visst kan strömmen svaja. Vedklyven har något överspänningsskydd (tror jag? Se bild). Verkar däremot som nollan inte är inkopplad? Blå kabel nedre höger i bild.
[bild]

Strömförsörjningen till klyven det ut att vara inkopplad direkt på de tre 16amp huvudsäkringarna i elskåpet. Är det rätt eller ska det sitta något emellan? Handsken syns under skåpet.
[bild]
Ser inte så bra ut i mätarskåpet inte fackmannamässigt utfört enligt lag ska uttaget sitta 1700 mm över mark och vara avsäkrad med en egen gruppsäkring abbonemanget ska kunna höjas utan att det påverkar uttaget ska du göra om det så åker du på krav på jfbr. för uttaget en modul kapsling med jfbr och tre automater på sidan om skåpet och flytt av uttaget 2 till 3 tim. arbete och du har en skyddad installation jag ser det högst angeläget när jag ser liknande installationer
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K KPL skrev:
Ja det är YD, det är när klyven går i botten/bordet och jag glömmer dra upp handtaget som säkringen går. Alltså vid överbelastning, inte uppstart.

Borde inte motorskyddet slå ifrån nu när den står på 6.5a? Ska jag justera det?

[bild]
Motor skyddet ska stå på motorns märkström vid y/d start motorns märkspänning reduceras när den startar upp i
Y/ läget så det är nog rätt
 
K KPL skrev:
Såhär ser det ut. Tack alla för engagemanget! /Friskt kopplat hälften brunnet..

[bild][bild]
Ser nu att det det där funkar inte för dig motorskydd ska va 16 A du bör ha 20 A huvudsäkring det är det minsta beroende på övrig belastning som ligger på
 
Vad får dig att tro att CEEuttaget inte är avsäkrat i skåpet?
E elveteran skrev:
Ser inte så bra ut i mätarskåpet inte fackmannamässigt utfört enligt lag ska uttaget sitta 1700 mm över mark och vara avsäkrad med en egen gruppsäkring abbonemanget ska kunna höjas utan att det påverkar uttaget ska du göra om det så åker du på krav på jfbr. för uttaget en modul kapsling med jfbr och tre automater på sidan om skåpet och flytt av uttaget 2 till 3 tim. arbete och du har en skyddad installation jag ser det högst angeläget när jag ser liknande installationer
Uttaget är högst troligt avsäkrat med dom gruppsäkringar som sitter i skåpet, vad skulle dom annars säkra av? Stigaren sitter säkert på plinten under plåten och jag tror inte man byggt om skåpet så att plinten skyddas av gruppsäkringarna utan den skyddas endast av mätarsäkringarna.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
E elveteran skrev:
Ser nu att det det där funkar inte för dig motorskydd ska va 16 A du bör ha 20 A huvudsäkring det är det minsta beroende på övrig belastning som ligger på
Om du tittar lite noggrannare på bilderna i inlägg #28 så ser du att motorskyddet är inkopplat endast mot lindningarnas ena ände. I D-läget är lindningarnas andra ände kopplade före motorskyddet. Därmed blir den totala motorströmmen 1,73 gånger högre än vad som passerar motorskyddet. Så som det är inkopplat är det alltså inte för låg ström för motorn. Däremot är det lite lågt ställt. Nominellt borde det stå på strömmen i Y-läget. Alltså 9,2 A.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Finns det en fungerande YD-start på klyven? Löser säkringen direkt vid start, vid växlingen till D eller senare? Det kanske är för kort tid på YD-starten.
YD-start försvann för minst 30 år sedan😀
 
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
YD-start försvann för minst 30 år sedan😀
? Nej, Y/D-starter finns fortfarande i allra högsta grad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
YD-start försvann för minst 30 år sedan😀
Det finns kanske inte på nya apparater idag. Men det finns på TS vedklyv.
 
A
Jag såg bara en kontaktor på bilden så jag visste ej att det var en yd-start. Det brukar vara tre kontaktorer. En huvudkontaktor och två för varje driftläge. Men avemo har rätt att motorskyddet är i serie med lindningen och strömmen reduceras med 0,58*märkströmmen eller dividerat med √3
 
A avh67f skrev:
Jag såg bara en kontaktor på bilden så jag visste ej att det var en yd-start. Det brukar vara tre kontaktorer. En huvudkontaktor och två för varje driftläge. Men avemo har rätt att motorskyddet är i serie med lindningen och strömmen reduceras med 0,58*märkströmmen eller dividerat med √3
Det är vad som brukar kallas halvautomatisk YD-start. Det pga kontaktorn som skiljer från de helt manuella. Skyddet är som konstaterat vettigt ställt och heller inget som normalt hinner med vid tvärstopp hydrauliskt och så klen säkring.

Fördelen med sån YD kan vara nollspänningsutlösning, möjlighet till externt stopp, man kan skydda motorn med interna temperaturberoende brytare typ "Klixon", återstart sker rätt från 0->Y->D.

De är inte heller speciellt ovanliga även i nutid.
 
  • Gilla
Emil.P och 4 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det såg konstigt ut. Överlastskyddet inställt på 6,5A när märkströmmen är 16A. Men det verkar vara startströmmen som trippar mätarsäkringen.
Den har lite klent skydd om det är mätarsäkring 16A. Man brukar sätta ett kortslutningsskydd (säkring) som är på minst 1,5 ggr märkströmmen. Hur stora motorer får man direktstarta? Någon som har koll på detta?

Men det är ett sidospår till elektronikproblemen. Fast det kan ju vara vedklyven som orsakat det som nämns tidigare.

Sammanfattningsvis då att det kan vara överspänning orsakat av yttre fel, underspänning orsakat av vedklyv eller annat? eller mot-emk när man bryter spänning till en induktans. Är det ungefär det vi kommit fram till?
Du som brukar vara intresserad av lite skattningar, beräkningar kan passa på att här med märkdata och de förenklade modeller man ibland använder för asynkronmaskiner ta fram grova max och min för vad motorns induktans kan bidra med i spänningsspikar. Du kan sen jämföra nivåerna i effekt, spänning, tidsförlopp osv med vad varistorer av typen visade här kan hantera.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
K KPL skrev:
Tack för tips. Hittat ett motstånd (varistor?) som brunnit i elementen, ska gå att byta. Den blå. Mer finelektronik i de andra grejerna så det blir nog svårare.
[bild]

Skadorna på kretskortet/överspänningsskyddet ser typiskt ut som efter en mer märkbar åsknedslag i närheten - men det kan också orsakas av induktionsknäppar när säkringen går när en större motor som körs då dessa har rätt mycket ström i lindningarna och den strömmen vill fortsätta även när säkringen brutits och höjer spänningen till strömman är tillbaka igen (och rampar ned snabbt i ström igen när den magnetiska energimängden lagrad i motorns statorer/rotorer är förbrukad.

- klassisk tändspole på en bil fungerar på det sättet att när strömmen stoppas över brytarna så skickar det istället ström på högspänningslindningen där man har växlat strömmen mot mindre ström och högre spänning istället med en transformator-koppling (men räknat som ampere-varv är det lika både på primär och sekundärsida - få varv mycket ström = många varv lite ström = samma antal amperevarv)


Kort sagt var gång du bränner säkringar så är det stor risk att det ger spänningspuls in i fastigheten på flertal Ampere från motorn som inte har någonstans att ta vägen (eftersom förbindelsen mot elnätet är brutet med de brutnan säkringarna) och svagast hållbara elektronikkomponenten i elnätet tar smällen för att återupprätta strömmen, och när den går sönder och inte leder längre så ryker nästa på tur...

i värsta fallet om strömmen inte hittar ut alls och det inte finns tillräkligt mycket kapacitans mellan lindningarna så kan man få överslaget inne i motorn själv...

På jobbet har man det bekymret när man provar reservkrafterna och medans brytarna växlar mellan extern nät och generatornät och hänger i luften så tycker alla lysrör, motorer etc. med järnkärnor och drosslar att strömmen skall fortsätta (som tillsammans kan vara 100-tals ampere) och allt går igenom den komponenten som har lägst genombrottsspänning på sina överspänningskydd - men till skillnad från några Ampere i en kort stöt så kommer det hundratals Ampere i en betydligt längre period och energimängden i antal Joule är 10-100 ggre högre än designad nivå och saker sprängs bort. - o ja både gruppsäkringar och huvudsäkringar kan smälla i rad men det är redan försent...

.
 
  • Gilla
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
A
GK100 GK100 skrev:
Du som brukar vara intresserad av lite skattningar, beräkningar kan passa på att här med märkdata och de förenklade modeller man ibland använder för asynkronmaskiner ta fram grova max och min för vad motorns induktans kan bidra med i spänningsspikar. Du kan sen jämföra nivåerna i effekt, spänning, tidsförlopp osv med vad varistorer av typen visade här kan hantera.
Då måste jag sätta mig in i hur man räknar det. Bra tips ändå. Sätter det på listan över saker att lära mig. Jag är däremot dålig på räkna med min skraltiga gymnasiematte och ellära men intresset finns.
Bra att kunna också. Jag vet att spänningspiken kan bli rätt hög.
 
Gör ett försök och lär mig sen!
 
Det är inte säkert att det hade räddat dina apparater, men ett överspänningsskydd i mätarskåpet är ändå en bra grej att installera. Har själv ett Garo kombiskydd, tyvärr efter att lite prylar gått sönder av åskan men bättre sent än aldrig.
 
  • Garo överspänningsskydd monterat i ett elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KPL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.