A
Vad står det för märkström eller märkeffekt på vedklyven och vad är den gula ratten på överlastskyddet inställt på? Den längst ner på bild i inlägg 7.

Aha uttaget är anslutet före säkringarna till höger. Då är det vettigt att det är mätarsäkringarna som far.
 
Redigerat:
  • Gilla
KPL
  • Laddar…
K KPL skrev:
Är denna svarta runda en säkring? Kan inte mäta motstånd på den så troligen har den gått också.
Det var den jag syftade på. Om min gissning stämmer att säkringen sitter mellan inkommande matning och varistorn tror jag att du har en ganska god prognos när det kommer till möjligheten att reparera. Det är ett skydd mot överspänning som gjort precis vad det skall. Varistorn har kortslutits och säkringen löst. Förhoppningsvis innan något mer gick sönder.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Vad står det för märkström eller märkeffekt på vedklyven och vad är den gula ratten på överlastskyddet inställt på? Den längst ner på bild i inlägg 7.
Såhär ser det ut. Tack alla för engagemanget! /Friskt kopplat hälften brunnet..

Närkiksbild av en elektrisk anslutning med tydligt markerade terminaler och kablar i en anordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på en äldre elektromotor med tekniska specifikationer, bland annat 10 PS/7,5 kW och 380/660 V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Det såg konstigt ut. Överlastskyddet inställt på 6,5A när märkströmmen är 16A. Men det verkar vara startströmmen som trippar mätarsäkringen.
Den har lite klent skydd om det är mätarsäkring 16A. Man brukar sätta ett kortslutningsskydd (säkring) som är på minst 1,5 ggr märkströmmen. Hur stora motorer får man direktstarta? Någon som har koll på detta?

Men det är ett sidospår till elektronikproblemen. Fast det kan ju vara vedklyven som orsakat det som nämns tidigare.

Sammanfattningsvis då att det kan vara överspänning orsakat av yttre fel, underspänning orsakat av vedklyv eller annat? eller mot-emk när man bryter spänning till en induktans. Är det ungefär det vi kommit fram till?
 
Redigerat:
Jag antar att säkringen löser när du kör en riktigt vresig stubbe genom klyven? Det borde motorskyddet ta, om du inte kör fast väldigt snabbt.

Den YD-startas väl?
K KPL skrev:
Okej, kikade under plåten och uttaget är kopplat på säkringarna till höger, 10a huvudsäkringarna, men på vänster sida av säkringshållarna (kablar svart, brun, turkos) medans annan matning till garage m.m går från höger sida. Är det rätt?
Nja, man kan göra så, det fungerar, just nu. Men det gäller att fånga upp detta ifall ni i framtiden vill säkra upp.
K KPL skrev:
Direktel elementen. Är denna svarta runda en säkring? Kan inte mäta motstånd på den så troligen har den gått också.
Ja. Den kan bytas mot en glasrörssäkring, eller annat typ av trög 1 A.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Finns det en fungerande YD-start på klyven? Löser säkringen direkt vid start, vid växlingen till D eller senare? Det kanske är för kort tid på YD-starten.
 
De saknas en övertrycksventil på klyvens hydraulsystem, där är väl egentligen huvudproblemet.. ska montera en till nästa vedsäsong. Men då vet jag att det troligtvis är klyven som är boven i dramat. Vedklyv i utomhusmiljö med synligt hydraulsystem och utebliven övertrycksventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hydraulsystemets kopplingar och slangar på en vedklyv utan övertrycksventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Avemo skrev:
Finns det en fungerande YD-start på klyven? Löser säkringen direkt vid start, vid växlingen till D eller senare? Det kanske är för kort tid på YD-starten.
Ja det är YD, det är när klyven går i botten/bordet och jag glömmer dra upp handtaget som säkringen går. Alltså vid överbelastning, inte uppstart.

Borde inte motorskyddet slå ifrån nu när den står på 6.5a? Ska jag justera det?

Närbild på kontaktor med justerbar överbelastningssäkring, kablar och inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
K KPL skrev:
Men motorskyddet verkar bara gå till 10a, ska det egentligen vara ett 16?
Sitter det inkopplat före båda ändarna av lindningarna eller bara den ena? När motorn är D-kopplad och motorskyddet sitter bara på ena grenen får man multiplicera strömmen med roten ur tre (1,73). Så det behöver inte vara fel motorskydd.
 
En annan sak, har du nolla i uttaget?
Kabeln som verkar vara till uttaget har blå på en fas? (En gummikabel fö, byt gärna till en EKK eller liknande, 5*2,5.)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
En annan sak, har du nolla i uttaget?
Kabeln som verkar vara till uttaget har blå på en fas? (En gummikabel fö, byt gärna till en EKK eller liknande, 5*2,5.)
Nej nollan ser inte ut att vara inkopplad till motor eller motorskyddet som jag ser. Blå kabel i boxen. Men nolla finns på handsken under proppskåpet. Se tidigare bilder. Ska de kopplas ihop? Elektrisk kopplingslåda med kontaktorer, timer och lösa kablar, inklusive en blå kabel utan tydlig anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Avemo skrev:
Sitter det inkopplat före båda ändarna av lindningarna eller bara den ena? När motorn är D-kopplad och motorskyddet sitter bara på ena grenen får man multiplicera strömmen med roten ur tre (1,73). Så det behöver inte vara fel motorskydd.
Hänger inte riktigt med, för mkt sladdar för min kompetens.. hjälper bilderna dig? Elektrisk kopplingslåda med flera oanslutna röda och vita sladdar och olika komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Elcentral med öppet kretsbrytarehölje som visar sladdar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K KPL skrev:
Hänger inte riktigt med, för mkt sladdar för min kompetens.. hjälper bilderna dig?
Lite svårt att se på bilderna. Men jag gör ett försök att gissa vad som är vad.

1. Inkommande är uppifrån. Där går de tre faserna direkt till kontaktorn.

2. Utgående från motorskyddet är lindningarnas ena ände inkopplad. Den vänstra undre kabeln ut från lådan går alltså till motorn.

3. Mellan motorskyddet och kontaktorn tas de tre faserna i tre svarta ledare till YD-starten som är manuell. Strömmen till YD-starten passerar alltså inte motorskyddet.

4. På ovansidan av YD-starten är andra änden av motorlindningarna inkopplad. Det är via den högra undre kabeln som alltså också går till motorn.

Om jag förstår bilderna rätt och alla punkterna stämmer skall motorskyddets inställda ström multipliceras med 1,73 när motorn går i D-läge. Och då räcker det ju till för en märkström på 16A.
 
En motor på 7.5kW som börjar gå rejält tungt smäller 16A säkringar långt innan motorskyddet hinner lösa ut och speciellt om det redan ligger andra laster och drar ström.
Rek. säkring för Y/D-start 25A, direktstart 35A.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.