7 160 läst · 44 svar
7k läst
44 svar
Termostater i huset har gått sönder samtidigt
Vad står det för märkström eller märkeffekt på vedklyven och vad är den gula ratten på överlastskyddet inställt på? Den längst ner på bild i inlägg 7.
Aha uttaget är anslutet före säkringarna till höger. Då är det vettigt att det är mätarsäkringarna som far.
Aha uttaget är anslutet före säkringarna till höger. Då är det vettigt att det är mätarsäkringarna som far.
Redigerat:
Det var den jag syftade på. Om min gissning stämmer att säkringen sitter mellan inkommande matning och varistorn tror jag att du har en ganska god prognos när det kommer till möjligheten att reparera. Det är ett skydd mot överspänning som gjort precis vad det skall. Varistorn har kortslutits och säkringen löst. Förhoppningsvis innan något mer gick sönder.K KPL skrev:
Det såg konstigt ut. Överlastskyddet inställt på 6,5A när märkströmmen är 16A. Men det verkar vara startströmmen som trippar mätarsäkringen.
Den har lite klent skydd om det är mätarsäkring 16A. Man brukar sätta ett kortslutningsskydd (säkring) som är på minst 1,5 ggr märkströmmen. Hur stora motorer får man direktstarta? Någon som har koll på detta?
Men det är ett sidospår till elektronikproblemen. Fast det kan ju vara vedklyven som orsakat det som nämns tidigare.
Sammanfattningsvis då att det kan vara överspänning orsakat av yttre fel, underspänning orsakat av vedklyv eller annat? eller mot-emk när man bryter spänning till en induktans. Är det ungefär det vi kommit fram till?
Den har lite klent skydd om det är mätarsäkring 16A. Man brukar sätta ett kortslutningsskydd (säkring) som är på minst 1,5 ggr märkströmmen. Hur stora motorer får man direktstarta? Någon som har koll på detta?
Men det är ett sidospår till elektronikproblemen. Fast det kan ju vara vedklyven som orsakat det som nämns tidigare.
Sammanfattningsvis då att det kan vara överspänning orsakat av yttre fel, underspänning orsakat av vedklyv eller annat? eller mot-emk när man bryter spänning till en induktans. Är det ungefär det vi kommit fram till?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 741 inlägg
Jag antar att säkringen löser när du kör en riktigt vresig stubbe genom klyven? Det borde motorskyddet ta, om du inte kör fast väldigt snabbt.
Den YD-startas väl?
Den YD-startas väl?
Nja, man kan göra så, det fungerar, just nu. Men det gäller att fånga upp detta ifall ni i framtiden vill säkra upp.K KPL skrev:
Ja. Den kan bytas mot en glasrörssäkring, eller annat typ av trög 1 A.K KPL skrev:
De saknas en övertrycksventil på klyvens hydraulsystem, där är väl egentligen huvudproblemet.. ska montera en till nästa vedsäsong. Men då vet jag att det troligtvis är klyven som är boven i dramat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är YD, det är när klyven går i botten/bordet och jag glömmer dra upp handtaget som säkringen går. Alltså vid överbelastning, inte uppstart.A Avemo skrev:
Borde inte motorskyddet slå ifrån nu när den står på 6.5a? Ska jag justera det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sitter det inkopplat före båda ändarna av lindningarna eller bara den ena? När motorn är D-kopplad och motorskyddet sitter bara på ena grenen får man multiplicera strömmen med roten ur tre (1,73). Så det behöver inte vara fel motorskydd.K KPL skrev:
En annan sak, har du nolla i uttaget?
Kabeln som verkar vara till uttaget har blå på en fas? (En gummikabel fö, byt gärna till en EKK eller liknande, 5*2,5.)
Kabeln som verkar vara till uttaget har blå på en fas? (En gummikabel fö, byt gärna till en EKK eller liknande, 5*2,5.)
Lite svårt att se på bilderna. Men jag gör ett försök att gissa vad som är vad.K KPL skrev:
1. Inkommande är uppifrån. Där går de tre faserna direkt till kontaktorn.
2. Utgående från motorskyddet är lindningarnas ena ände inkopplad. Den vänstra undre kabeln ut från lådan går alltså till motorn.
3. Mellan motorskyddet och kontaktorn tas de tre faserna i tre svarta ledare till YD-starten som är manuell. Strömmen till YD-starten passerar alltså inte motorskyddet.
4. På ovansidan av YD-starten är andra änden av motorlindningarna inkopplad. Det är via den högra undre kabeln som alltså också går till motorn.
Om jag förstår bilderna rätt och alla punkterna stämmer skall motorskyddets inställda ström multipliceras med 1,73 när motorn går i D-läge. Och då räcker det ju till för en märkström på 16A.
En motor på 7.5kW som börjar gå rejält tungt smäller 16A säkringar långt innan motorskyddet hinner lösa ut och speciellt om det redan ligger andra laster och drar ström.
Rek. säkring för Y/D-start 25A, direktstart 35A.
Rek. säkring för Y/D-start 25A, direktstart 35A.