Det kan du bygga med hjälp av delar från www.m.nu där finns olika sorters displayer och alla komponenter.
 
db1201152030P7d4a.jpg

Så här ser min översiktsbild ut just nu men den är under utveckling, planen är att ha en 7" display och visa det i pannrummet :)
 
Ser coolt ut! men kan man inte få in temperaturer på bilden istället för under bilden?
 
silversmeden skrev:
Ser coolt ut! men kan man inte få in temperaturer på bilden istället för under bilden?
Jo, det är planen men just nu gjorde jag bara en snabblösning så jag har lite koll medans jag bygger om pannan.

När jag byggt om pannan klart så tänkte jag lägga några timmar på att förfina gränssnittet.

Det som inte syns på bilden är att elden och röken rör på sig :)

Jag ska även fixa så att små pilar snurrar i pumparna när dom går och så det går pilar i rören när vattnet cirkulerar.
 
d^_^bImponerad!
 
Snyggt jobbat.
Finns det några vettiga program man gör sånt här med om man anser sig vara normalbegåvad när det gäller datorer??
 
Håller precis på med första eldningen efter att jag installerat sensor för rökgastemp, ska bli intressant att se resultatet. :)

Eftersom att jag kör med Arduino som hjärnan i mitt system så blev det en "Arduino Thermocouple Shield" (http://store.ryanjmclaughlin.com/featured-products/nulzg) med ett termoelement. Verkar funka fint :)
 
GordonE skrev:
Snyggt jobbat.
Finns det några vettiga program man gör sånt här med om man anser sig vara normalbegåvad när det gäller datorer??
Har du kollat http://www.beyondmeasure.se ?:cool:
 
Daniel_76 skrev:
Någon som har Arduino-kod för att läsa ut datat från www.m.nu's
Termoelementinterface?
Jag har gjort ett enkelt "library" baserat på koden i ett inlägg på Arduino Forum (http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1239073170) - se bifogade Word-fil.

Observera att koden i nuvarande utformning förutsätter att termoelementinterfacet sitter på en egen 1-wire-pinne (kommandot write(SKIP)). Om man har flera givare på bussen, får man komplettera med kod för adressering av den aktuella givaren.
 
Mr_Smurf skrev:
[bild]

Så här ser min översiktsbild ut just nu men den är under utveckling, planen är att ha en 7" display och visa det i pannrummet :)
Vad har du för plattform? Linux och php?
Om så är fallet så är jag mycket sugen på att smygkika på koden... ;)

Lyckades idag installera debian på en 500MHz laptop och kränga in apache, php, OWFS samt rrdtool...
men vill ju gärna vidare utveckla det...
 
Så här ser min systembild ut,enkel men funkar..
 
  • e-logger_p.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gadu^ skrev:
Vad har du för plattform? Linux och php?
Om så är fallet så är jag mycket sugen på att smygkika på koden... ;)

Lyckades idag installera debian på en 500MHz laptop och kränga in apache, php, OWFS samt rrdtool...
men vill ju gärna vidare utveckla det...
För tillfället är maskinen avstängd så jag kommer inte åt koden men jag kan fixa fram en åt dig sedan, den är väldigt enkel. Php pratar med owerver och sedan skriver den ut en jsonarray. Sedan har jag en html-sida med ajax som hämtar json-datat varje x sekunder och uppdaterar sidan med javascript.

Det stora jobbet är att bygga själva systembilden med lager som man sedan kan slå av och på javascript samt reglera färgen på rör och tankar med opacity.
 
Mr_Smurf skrev:
För tillfället är maskinen avstängd så jag kommer inte åt koden men jag kan fixa fram en åt dig sedan, den är väldigt enkel. Php pratar med owerver och sedan skriver den ut en jsonarray. Sedan har jag en html-sida med ajax som hämtar json-datat varje x sekunder och uppdaterar sidan med javascript.

Det stora jobbet är att bygga själva systembilden med lager som man sedan kan slå av och på javascript samt reglera färgen på rör och tankar med opacity.
Haha... väldigt enkel? :x
Låter lite komplext, men om du vid tillfälle får fram koden så går det nog att klura ut hur man skall göra. Har dock inte kommit så långt ännu, men jag (och säkert många här) skulle uppskatta när du har möjlighet att skicka koden.d^_^b
 
http://ingemar.hem.net/view.tgz

Där kan du plocka koden och bilderna jag använder, men som sagt är det långt ifrån färdigt.. phpscriptet och javakoden slängde jag ihop på en kväll bara för att få ut datat så det är inte snyggt skrivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.