Har just köpt en Logger2020, och fick hem 50st givare i veckan (köpt på E-Bay). Blir att löda lite kablage nu de närmaste dagarna, ivrig att komma igång med loggningen. :)
 
Tenkte jeg skulle bruke disse på hovedledningen, der de passer best ut i fra hvor tempfølerne er plassert. Må vel passe på at det er forskjellige lenge på kabelen til de 2 tempfølerne.
Disse koster ca 52,- på Elfa
 
  • RJ45 koblingsdåse.jpg
Taken skrev:
Bra idé, själv har jag inte hunnit så långt ännu, har bara 3 1-wire sensorer på pannan. Jag kör med sensorerna kopplade till en Arduino som i sin tur skickar värdena till min Linuxserver. Hur har du löst det, har du en färdig lösning eller har du hackat ihop något själv? Hur har du kopplat ihop alla dina sensorer när du har så många?
Jag har en DS9490R USB adapter kopplad till datorn till den har jag alla sensorer kopplade på en buss.

Sedan presenterar jag resultatet på en egenskriven webbsida som med "vacker" grafik visar alla temperaturer.

Taken skrev:
Något jag själv märkte när jag började sätta ihop sensorerna var att det inte var speciellt praktiskt att löda ihop sensorer med signalkabel, det blir lätt en stor härva av allt redan med bara 3 sensorer så jag har funderat över hur man kan göra det på något smartare sätt, gärna med färdiga kontakter som man använder för att koppla ihop sensorerna med bussen och då lätt kan koppla bort och lägga till sensorer.
Jag har kört med RJ12 kontakter och Y-splittar men jag funderar på att övergå till att köra någon form av plintar istället.

Men jag funderar fortfarande över hur man ska få till en liten och snygg plintlösning med separata skruvanslutningar för buss in, buss ut och sensor.

Tanken är att ha ett litet kretskort med en 8 polig miniskruvplint på ena sidan och 4 polig minskruvplint på andra sidan. Tänkte även göra så man kan löda sensorn direkt på kortet om man vill. Jag gör även så man kan sätta en DS2413 på kortet och då ansluta en tvåpolig miniplint istället.

Då får jag ett universalkort som går att använda både för sensorer och för styrning av till exempel ett relä.

Tempgivarna monterar jag i MTA-100 kontakter så är det lätt att byta trasiga givare utan att behöva löda nya kablar

ba920111146226ba2.jpg
 
Redigerat:
Ni har ju avhandlat det mesta, men jag kan tillägga att tempgivarna finns i TO220-kåpa vilket gör att man kan klämma fast dom med en slangklämma runt rör.
 
var köper du Mta-100 kontakterna?
 
Tack!
 
Har ett väldigt enkelt system med ett fåtal DS18B20, har kopplat dessa så att de går att stoppa in i godtyckligt nätverksuttag (dvs sensor +RJ45 kontakt). Se första inlägget i tidigare tråd. Patchpanelen är sedan kablerad så att den ansluter alla sensorer för att undvika stubbar.
För loggning använder jag Beyond Measure (gick tidigare under namnet msure), lagrar all data i en SQL -databas för vidare hantering. Kanke inte helt intuitivt, men väldigt flexibelt.

Har inte riktigt bestämt mig om detta är något att utvidga eller om det är mer teknikintresse som driver..
 
Har 7 stycken DS18B20 mellan isolering och ackumulatortank placerade på jämna mellanrum. Har även satt sensorer på framledning, retur och några andra ställen. Tanken är att utöka till att mäta elförbrukning och rökgaser också i framtiden.

Baserat på arduino så har jag knåpat ihop ett hemmabygge i form av display och en piezohögtalare. Idén är att den ska hänga i hallen och blinka och tjuta till exempel när det är dags att lägga på mer ved i pannan eller när det är kris på värme i ackumulatortanken. Även kunna räkna ut någon form av tid till när värmen är slut. Visst, allt sånt får man ju känsla för i längden men lite roligt ska man väl ha också :D.

Nu är den ju såklart inte färdig. Men vilka hobbyprojekt blir väl det. :) Skickar med en bild på hur långt jag kommit hittills.
 
  • Bild0077_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per-Inge B och 1 till
  • Laddar…
Man blir ju bara mer o mer sugen på att dra igång ett nät... Har ju en dator som inte används....
 
solvalla skrev:
Har 7 stycken DS18B20 mellan isolering och ackumulatortank placerade på jämna mellanrum. Har även satt sensorer på framledning, retur och några andra ställen. Tanken är att utöka till att mäta elförbrukning och rökgaser också i framtiden.

Baserat på arduino så har jag knåpat ihop ett hemmabygge i form av display och en piezohögtalare. Idén är att den ska hänga i hallen och blinka och tjuta till exempel när det är dags att lägga på mer ved i pannan eller när det är kris på värme i ackumulatortanken. Även kunna räkna ut någon form av tid till när värmen är slut. Visst, allt sånt får man ju känsla för i längden men lite roligt ska man väl ha också :D.

Nu är den ju såklart inte färdig. Men vilka hobbyprojekt blir väl det. :) Skickar med en bild på hur långt jag kommit hittills.
Ser mycket proffsigt utd^_^b.
 
Kör med Logger 2020 och tycker det fungerar bra. Förutom nu när min router är sönder :(
Perfekt med en enkel översikts bild där man snabbt kan se temperaturer i systemet.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1
 
  • Gilla
Mr Smooth Mouth
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Kör med Logger 2020 och tycker det fungerar bra. Förutom nu när min router är sönder :(
Perfekt med en enkel översikts bild där man snabbt kan se temperaturer i systemet.
[länk]
Då ska du väl köpa en ny? Vilken? Jag har en enkel Netgear och funderar på en ny bättre och har letat lite,men vet inte riktigt vad jag ska välja. Skulle behöva en som har lite större kapacitet speciellt WIFI så jag kan köra lite längre trådlöst. Har kollat in din hemsida på Loggern - du laddar rejält i dina tankar!!d^_^b
 
Det ser spännande ut med 1-wire. Man skulle ha en enkel display där man kunde redovisa tanktempar i pannrummet.
Nu blev man lite sugen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.