Hej. Finns det några smarta filurer här som skulle kunna hjälpa mig tro.
Är på jakt efter en elmotor som kan öppna och stänga en kulventil. Jag vill att den ska öppna när när en viss vattenledning når en viss teperatur och sedan stänga när en annan ledning når en viss temperatur
Någon som har en smart lösning på detta?
Är på jakt efter en elmotor som kan öppna och stänga en kulventil. Jag vill att den ska öppna när när en viss vattenledning når en viss teperatur och sedan stänga när en annan ledning når en viss temperatur
Någon som har en smart lösning på detta?
Det finns mängder med olika typer av motorer till kulventiler.
Finns mängder med olika tempgivare som monteras i/på rör/etc.
Sen behövs någon styrautomatik, tex PLC, Homey Pro, home assistent, etc här man skapar "programmet".
Har du något "smarta hem" system idag?
Är det själva röret som ska uppnå en viss temperatur eller är det när mediet inne i röret uppnår en viss temperatur som ventilen ska öppna/stänga?
Olika material leder värme olika bra så det kan bli olika lång tidsfördröjning om man mäter på röret.
Finns mängder med olika tempgivare som monteras i/på rör/etc.
Sen behövs någon styrautomatik, tex PLC, Homey Pro, home assistent, etc här man skapar "programmet".
Har du något "smarta hem" system idag?
Är det själva röret som ska uppnå en viss temperatur eller är det när mediet inne i röret uppnår en viss temperatur som ventilen ska öppna/stänga?
Olika material leder värme olika bra så det kan bli olika lång tidsfördröjning om man mäter på röret.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har smart life till några grejer i hemmet idag.
Min tanke var att kunna strippa fast en givare på respektive kopparrör för att styra öppning och stängning av ventilen.
Min tanke var att kunna strippa fast en givare på respektive kopparrör för att styra öppning och stängning av ventilen.
En Raspberry pico kan användas för att bygga en trådlös temperaturmätare för 150kr/st (wifi). Den kan köra servo logiken också. Elpris kan viktas in:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/vvb_optimizer_connected.py
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/vvb_optimizer_connected.py
Klicka här för att svara