Hur är egentligen smidigaste sättet att lägga till enheter? Jag har som sagt alla monterade bakom vägguttagen, är det bara att montera bort tryckknapparna, eller har ni något annat sätt på lut? Har endast z-wave, Qubino-dimmer och Aeon Labs switchar.
 
Om man skall börja från noll idag, vad bör man starta på då? TellStick Znet Lite är väl bara intressant om man redan har Telldus-produkter eller?

Tänker att man kan sätta en Z-Stick från Aeon Labs i filservern (Linux) och börja med det?
 
nikasp
Jag är n00b själv men skickade tillbaka Tellstick Net och avbeställde Lite när jag läste att Pro var på gång. Jag har inte någon dator igång dygnet runt så därför blir det Pro. Sen var väl en finess att den funkar även om nätet är nere: " Alla scheman och händelser lagras dessutom lokalt i gatewayen. Så skulle internet-anslutningen försvinna fungerar dessa delar av ditt smarta hem precis som vanligt."
 
nikasp skrev:
Jag är n00b själv men skickade tillbaka Tellstick Net och avbeställde Lite när jag läste att Pro var på gång. Jag har inte någon dator igång dygnet runt så därför blir det Pro. Sen var väl en finess att den funkar även om nätet är nere: " Alla scheman och händelser lagras dessutom lokalt i gatewayen. Så skulle internet-anslutningen försvinna fungerar dessa delar av ditt smarta hem precis som vanligt."
Ngn speciell anledning att du inte valde t.ex. VeraEdge istället?

http://getvera.com/controllers/veraedge/
 
ThomasN skrev:
Ngn speciell anledning att du inte valde t.ex. VeraEdge istället?

[länk]
Kan nog ha att göra med 433MHz stödet i Telldus varianter :)
 
nikasp
För mig är 433 MHz-stöd hyfsat viktigt. Blir ju sjukt dyrt om man bara ska köpa Zwave-prylar när många verkar kosta 400-500 kr/st.
 
Kingcool skrev:
Kan nog ha att göra med 433MHz stödet i Telldus varianter :)
Varför är det bättre än 868.42 MHz?
 
nikasp
Inte bättre men du kan köpa icke kritiska enheter väldigt mycket billigare än Zwave. Jag har NEXA on/off-brytare hemma som styrs med timerfjärr (i väntan på ZNET) och såna brytare kostar 199 kr/3st. Fanns väldigt litet och dyrt utbud av fuktgivare med Zwave också tyckte jag.



ThomasN skrev:
Varför är det bättre än 868.42 MHz?
 
Aha, tack för svar, bra info. Men, verkar ju bäst då att ha stöd för båda i samma system, helst då både TX/RX. Det finns dock ingen produkt från Telldus som fixar det om jag förstått det rätt.

Om man köper en TellStick ZNet Lite, vad är det man inte kommer kunna göra då som man kanske kommer vilja kunna göra?
 
nikasp skrev:
Jag är n00b själv men skickade tillbaka Tellstick Net och avbeställde Lite när jag läste att Pro var på gång. Jag har inte någon dator igång dygnet runt så därför blir det Pro. Sen var väl en finess att den funkar även om nätet är nere: " Alla scheman och händelser lagras dessutom lokalt i gatewayen. Så skulle internet-anslutningen försvinna fungerar dessa delar av ditt smarta hem precis som vanligt."
Behöver man ha en dator igång för Lite..?
 
ThomasN skrev:
Aha, tack för svar, bra info. Men, verkar ju bäst då att ha stöd för båda i samma system, helst då både TX/RX. Det finns dock ingen produkt från Telldus som fixar det om jag förstått det rätt.

Om man köper en TellStick ZNet Lite, vad är det man inte kommer kunna göra då som man kanske kommer vilja kunna göra?
Lite har bara Tx för 433 MHz vilket betyder att du kan skicka kommandon till brytare och dylikt men du kan inte läsa från sensorer. TellStick Znet Pro kommer (troligtvis) i Q2/Q3 2016 och där finns stöd för både Tx och Rx på 433 MHz.
 
nikasp
Jag vill kunna använda en eller två fuktgivare som helst inte ska kosta skjortan så det blir 433MHz och det går inte med Lite. Sen är jag ute efter att ha lite möjligheter för framtiden. Med det sagt så är min kompis ruskigt nöjd med Tellstick Net-paketet som han köpte samtidigt som mig, men jag lämnade tillbaka mina grejer.

ThomasN skrev:
Aha, tack för svar, bra info. Men, verkar ju bäst då att ha stöd för båda i samma system, helst då både TX/RX. Det finns dock ingen produkt från Telldus som fixar det om jag förstått det rätt.

Om man köper en TellStick ZNet Lite, vad är det man inte kommer kunna göra då som man kanske kommer vilja kunna göra?
 
Nu har jag haft TellStick Net-paketet i några dagar. Hade avsikt att sälja just huvudenheten och byta till Znet Pro när den kommer. Dock, tycker TellStick Live är för enkelt och begränsat.

Hittade Zipato Zipabox Duo (som är Z-wave som bas men detta paket är inkl 433 MHz-modul) som finns t.ex. på Clas Ohlson och det verkar ju klart bättre.

T.ex. detta ser läckert ut, Zipabox + IFTTT: https://www.youtube.com/watch?v=vQOa8MQRoSU
 
Nu har jag lagt till en enhet (äntligen) och testat mig fram lite. Allting känns rätt basic, även för mig som är en nybörjare. Av det lilla jag hann testa av Zipaboxen så kunde man associera enheter till rum, men något motsvarande kan jag inte hitta i Znet.
Testade att lägga till en schemaläggning vilket var oerhört lätt och fungerade som det skulle (provade bara med tid). Imorgon ska jag försöka att lägga till några fler enheter. Tyvärr har jag inga sensorer att lattja och göra regler med. Några tips på ljus- och rörelsesensorer? Borde ju funka med 443 MHz...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.