IngMatt
De enda som sannolikt inte lära göra kk är Telia.

En del kablar hänger ganska lågt.

Använder man vanliga nätkablar så det bara är att plugga in i den gamla routern?
 
Det brukar sättas upp en "fiberconverter" på väggen, den har inkommande fiber på ena sidan och ett ethernet-uttag (eller flera) på den andra sidan.

I vissa fall är "fiberconvertern" egentligen en router som har en fiberanslutning på WAN-porten och sen är den konfigurerad som switch eller möjligen med olika VLAN på de olika LAN-portarna.
 
Sådär, då är fibern indragen och fungerar. Nu ska man bara lista ut vilken operatör man ska välja.
 
Vad trevligt!

Hur ser installationen ut? Fick du en omvandlare med ett utag eller sitter det en router?

Ta gärna foto på installationen så jag vet hur jag skall planera i serverrummet =)
 
Här kommer en bild på mediaomvandlaren. Fick tyvärr ingen manual men jag tror inte den har någon routerfunktionalitet. Lite trångt om utrymme så jag kan inte få en bättre bild utan plocka undan min laserskrivare och flytta skrivbordet.

IMG_20140519_180058.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Minglarn
  • Laddar…
Får säga att jag är glatt överraskad över hur smidigt allting gick, 1 1/2 timme efter att installatören gått så satt jag med 100/100 från Bahnhof. :)
 
Lågsamt, min installation avslutades med att köra bredbandskollen. Därefter betalning. ;)
 
Riktigt avis på er... Längtar redan efter en stabil uppkoppling. Juli är preliminärt klart hos oss på Solfagravägen.

Vad kostade Banhof och var är den hastighet du får ut via bredbandskollen?
 
Bahnhof har oavsett vald hastighet (100/100, 100/10, 500/100) gått cirka 20% snabbare än beställd länkhastighet för mig.
 
Jag får ut ~117Mbps i bägge riktningarna med högsta toppen runt 170. Priset ligger väl strax under 400 per månad om jag minns rätt, med halva priset de tre första månaderna.
 
På Ängsbergsvägen har jag inte sett röken av några fibrer eller fibertattare ännu :thumbdown:

Har Bahnhof obegränsad användning eller är det som med alla mobila bredband att det finns något trist max GB/månad? Vilken latency får ni ungefär?
 
Har aldrig hört talas om något "fast" bredband som haft trafiktak.
 
Nerre skrev:
Har aldrig hört talas om något "fast" bredband som haft trafiktak.
i Sverige får vi påpeka. Så det är läge att mota Olle i grind. Vi kan få hit den skiten om vi inte passar oss.
 
Jo jag har nog också tyckt mig läsa att operatörerna VILL gå mot begränsad mängd data för alla abonnemang - har inte haft fiber förut så man kunde ju tänka sig att det var så där redan - men det låter bra att det inte ÄNNU införts :D

Inte för att jag tankar så väldigt mycket men det är alltid störande att veta att bandbredden helt plötsligt kan strypas om man passerat någon magisk gräns (händer ju typisk alltid just när man verkligen vill det som minst dvs då man akut behöver ladda ner en ny Linux distro version eller har hela släktens ungar på besök som man behöver underhålla med en streamad barnfilm etc)...
 
Vi konsumenter får väl börja kräva att bredbanden specas i trafikmängd istället. Eller "effektiv hastighet" (d.v.s. trafikmängd delat med tid).

10 GB på 60*60*24*30 sekunder (d.v.s. en månad) blir bara dryga 30 kbit/s om jag inte räknat fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.