ullberg
Nerre skrev:
Det är klart att ett erbjudande med nedsatt pris under en viss tid är billigt under den tid priset är nersatt.
Så är det givetvis, men det gäller i ännu större utsträckning de andra leverantörerna (i Telia ÖF) som bara har erbjudanden i tre eller sex månader, dessutom inte överdrivet bra under perioden. I kombination med att jag upplevde Telia som så mycket mer kompetenta och att de andra ofta hade hårdare bindningar undrade jag hur de övriga någonsin skulle lyckas sälja något...

(Något retligt då jag egentligen inte är överförtjust i Telia, men jag såg ingen annan leverantör som ett reellt alternativ)
 
Det är därför som man öht inte tittar på priset under "smekmånaden". Titta på vad priset blir för 5 år.
 
Självklart ska man titta på priset på "smekmånaden", där finns ju pengar att spara. Vi pratar om tjänster som saknar bindningstid och har en uppsägningstid på ett par månader, vad totalkostnaden är över 5 år verkar irrelevant. Jagar man pris hinner man byta leverantör många gånger under den perioden och det är väldigt enkelt att byta leverantör. Telia, banhof och några till levererar likvärdiga surftjänster, finns bara ideologiska och ekonomiska skäl att välja det ena eller det andra.
 
ullberg
Nerre skrev:
Det är därför som man öht inte tittar på priset under "smekmånaden". Titta på vad priset blir för 5 år.
Eftersom jag upplyst två av mina grannar om vad Telias erbjudande innebär (de hade förutfattade meningar) så har jag två exempel på att det är mycket enkelt att byta i Telia ÖF, jag tycker därför precis som MathiasS, nog ska man kolla på erbjudandet, och givetvis väga in om man inte orkar lägga 5-10 minuter i telefonkö för att byta operatör om man senare inte är nöjd (pga pris och eller andra aspekter)
 
MathiasS skrev:
Jagar man pris hinner man byta leverantör många gånger under den perioden och det är väldigt enkelt att byta leverantör.
Du kanske tycker det är så. Men tittar man t.ex. på hur många som aktivt har valt att byta elavtal så indikerar det att folk i gemen är väldigt dåliga på att byta leverantör.

Folk tänker inte "Om två månader går bindningstiden ut, nu är det dags att leta ny leverantör", de tänker "Oj, nu har jag betalt högre pris i 6 månader, jag måste börja leta efter nåt billigare. Imorgon. Eller nästa vecka. När jag får tid."
 
Jag tycker att det är så, det är jag inte osäker på.

Att jämföra elavtal och bredbandstjänst (Internetanslutning) haltar en aning. Det är mycket enklare att jämföra priser för bredbandstjänsten än att jämföra elavtal. Dessutom är prisbilden rätt likartad i respektive område.

Det är som vanligt lite svårt att förstå vad du protesterar mot eller argumenterar för.

Det är inte vettigare att jämföra pris över lång tid bara för att man är oförmögen att byta tjänsteleverantör, av den enkla anledningen att du inte har en aning om vad priset för en tjänst är om 2,3 4, eller 5 år.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Jag skulle nog akta mej för långa bindningstider. Marginalkostnaden är låg och leverantörerna många.
 
MathiasS skrev:
Att jämföra elavtal och bredbandstjänst (Internetanslutning) haltar en aning. Det är mycket enklare att jämföra priser för bredbandstjänsten än att jämföra elavtal. Dessutom är prisbilden rätt likartad i respektive område.
Om man bara jämför kostnaden för ren internetacess är det enkelt ja, likaledes är det en enkel affär att byta om man bara använder den tjänsten. Ju fler tjänster man använder från leverantören i fråga desto större anledning att åtminstone kolla deras ordinarie avgifter efter att lockpriset gått ut, har man triple play från en leverantör och kanske även använder mail, lagrings och säkerhetstjänster så är det inget man byter i ett infall.
 
Självklart är det så och det har ingen protesterat mot heller.
 
MathiasS skrev:
Att jämföra elavtal och bredbandstjänst (Internetanslutning) haltar en aning. Det är mycket enklare att jämföra priser för bredbandstjänsten än att jämföra elavtal.
Poängen är att 700 000 hushåll inte ens har tecknat nåt elavtal, de kör på tillsvidarepris. Det är alltså att de inte har valt nåt som visade sig vara dåligt, de har helt enkelt inte orkat välja nåt alls.


Och det är klart att jag inte vet vad nypriset är på en tjänst om 5 år. Men jag vet vad de kommande 5 åren kommer att kosta mig om jag väljer tjänst A och jag vet vad de kommer att kosta mig om jag väljer tjänst B.

Tror du att företagen har dessa introduktionserbjudanden för att vara schyssta mot kunderna? De förlorar pengar med flit? Nej, de har dessa avtal just för att de vet att de flesta kunder inte byter, så genom att få in dem som kunder kommer de att tjäna pengar efter den där introduktionstiden.
 
Redigerat:
Nej du vet inte vad tjänsten kommer kosta dig under 5 år. Priset kommer ändra sig => icke relevant att jämföra på den tidsramen. Det räcker med att titta på vad det kostar efter introduktionserbjudandet och det har ingen protesterat mot.

Pudelns kärna här är att du säger att man inte ska titta alls på introduktionserbjudanden och det är fel pga att vissa av dessa erbjudanden är så pass bra att dom inte ska avfärdas utan analys.

Det är ingen som hävdar att det inte är lockpriser, ingen säger emot att kunder är obenägna att flytta (men sluta tjata om elavtal, det går inte att jämföra enkla bredbandstjänster med elavtal).
 
Det är precis lika enkelt att teckna ett elavtal som att byta bredbandsleverantör, om inte enklare. Just eftersom Energimyndigheten ställt krav på att det ska vara enkelt.

Jag vet, för jag har både bytt bredbandsleverantör och tecknat nytt elavtal i fjol.

Ska du byta bredbandsleverantör måste du ta reda på om leverantören leverar i ditt nät. Det behöver du inte för elavtal, eftersom alla el-leverantörer levererar i alla elnät.


Alla experter säger ju just att om man har tillsvidarepris så ska man se till att teckna ett avtal, vilket avtal man tecknar är helt irrelevant eftersom alla avtal ger bättre pris än tillsvidarepris.

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article16576177.ab
 
Redigerat:
Tillsvidarepris? Pratar vi inte om bredbandstjänster här?

Det räcker om du kommenterar:
Pudelns kärna här är att du säger att man inte ska titta alls på introduktionserbjudanden och det är fel pga att vissa av dessa erbjudanden är så pass bra att dom inte ska avfärdas utan analys.

Det här här vi verkar vara oense.
 
Vi pratar om att företagen har såna där erbjudanden eftersom de VET att kunder i gemen är dåliga på att byta leverantör när priset ändras.

Som bevis för det anförde jag just problemet med att en stor del av hushållen inte ens har "låtit bli att byta" elavtal, de har inte ens tecknat nåt från början. De kör på med tillsvidarepris som hur man än vänder på det är dyrare än t.o.m. 3-månaders avtal.


Huruvida erbjudandet är för bra för att avfärdas beror på hur säker man är på att man själv kommer ihåg att bryta avtalet när det blir mindre förmånligt. För min del vet jag att jag inte kommer att komma ihåg det. Dessutom anser jag att det är "fula affärsmetoder" och såna vill jag inte stödja. Jag betalar hellre ett "mittemellan" pris redan från början är ett lågt som jag sen måste byta bort innan det blir högt.
 
IngMatt
Jämfört med alla andra kablar hänger dessa väldigt lågt halvvägs upp. Kan det vara någon fördel eller nackdel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.