IngMatt skrev:
Skillnaden kan vara att här hänger alla kablar redan innan vid vägen utan att någon beställt. Nu är dom ivriga att dra in och vill antagligen få investeringen betald snabbt.
Kanalisationen är en sak, men det finns ju en massa andra kostnader.
 
mycke_nu skrev:
Avgrävningar får man räkna med. Vi vårt lilla föreningsnät med 45 km utsträckning drabbas av en eller två avslita fiberkablar varje år. (Tro inte heller att det hjälper att vi gör utsättning inför varje anmält grävjobb, dom gräver av ändå.)
Jag hörde ett överlevnadstips av Kanadensiska kollegor när jag var på Ericsson. Kanda är ju stort och glesbefolkat så att komma vilse i vildmarken kan snabbt bli allvarligt. MEN är man nätverkstekniker är det inga problem. Tag bara med några fot fiberkabel och gräv ner där du står om du tappar bort dig i ödemarken. Sedan så är det bara att vänta på grävmaskinen som kommer och gräver av den och lifta tillbaka till civilisationen med maskinisten! ;)
 
  • Gilla
mycke_nu och 1 till
  • Laddar…
Jag har en bild på en avgrävning av en lite större fiber i Kista härom året. Det såg verkligen inte roligt ut.....ska se om jag kan hitta den....
 
Det funkar ungefär så här i praktiken..

1. Elnätsbolaget anmäler via Ledningskollen att dom tänker gräva i vårt område och skickar med fina kartor.
2. Vi kollar deras kartor mot våra och meddelar dem att vi kommer att göra utsättning
3. Vi gör utsättning, dvs markerar var våra kablar ligger.
4. Grabbarna med grävmaskinen dyker upp..
5. ..och bestämmer sig på egen hand för en annan dragning än den projekterade. Typ på andra sidan vägen.

Mycket bättre, det finns ju inga fiberkablar markerade där.. :banghead:


Sedan blir det ju inte heller bra när vår entreprenör inte fått ner kabeln de föreskrivna 80 centimetrarna (det var typ 20 cm) och markägaren börjar plöja. Här rök det 144 fibrer.

Screen Shot 2014-02-04 at 16.05.52.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Jag har en bild på en avgrävning av en lite större fiber i Kista härom året. Det såg verkligen inte roligt ut.....ska se om jag kan hitta den....
Jag har tyvärr inte kvar bilderna på en bok som hade skjutit en rot under en 96 pars fiber. Sen kom det lilla blåsvädret gudrun ......
Det vart en finfin fiberplym av det hela (och ett visst antal timmar övertid)
 
Fick en kasse med mjölkchoklad idag från Telia. Läste lite erbjudanden de hade men jisses vad DYRT!
En enkel sökning på prisjakt gav mig lite gladare miner.

Nä, Telia, ska ni ha mig som kund får ni vara duktigare. :mad:
 
Säljer telia dyr chocklad?
 
  • Gilla
Minglarn
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Säljer telia dyr chocklad?
Haha, verkar så :)
Vad tycker ni andra, nu är ju inget draget (iafl inte på Solfagravägen) men det drar ju ihop sig snart.
 
Men vad var det som var dyrt? Installation eller tjänst?
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Installationen är redan avklarad (ja förutom kabeldragningen då), men det är själva tjänsterna jag funderar över.
 
ullberg
När jag fick Telia öppen fiber var Telia den enda tjänsteleverantören som hade ett ordentligt introduktionserbjudande. I ett år får jag för 299kr/mån Internet 100/100, telefoni (enklaste formen) och ett hyggligt stort TV-paket (tror det kallas för 'Stor').

De andra gav mig kanske tre månader till halva priset, men det räckte inte för att slå Telias erbjudande, Telias 299 inklusive TV är till och med billigare än det billigaste jag hittade med bara 100/100 och telefoni (utan TV). Hittar du något billigare än det? eller kör de inte samma kampanj hos er?

När denna period tar slut är Telias priser (precis som de brukar vara) lite över konkurrenterna, men jag är inte bunden så då får jag väl bestämma mig om jag stannar kvar eller byter till någon av de (något) billigare alternativen.
 
IngMatt
Det var en vacker kasse med en stor chokladkaka från en Teliabutik som ville sälja tjänster.

Vi kan bara använda de som är knutna till Telia.
 
Vacker, men min chokladkaka var bruten i 2 delar :(

Då jag själv är ute efter 100/100 för mitt surfande å frugans företag så har jag börjat att kika runt lite. Mitt 4G abbonemang får jag använda som Fail-Over ifall fiber anslutningen lägger av.
 
Redigerat:
IngMatt
Minglarn skrev:
Vacker, men min chokladkaka var bruten i 2 delar :(

Då jag själv är ute efter 100/100 för mitt å frugans företag så har jag börjat att kika runt lite. Mitt 4G abbonemang får jag använda som Fail-Over ifall fiber anslutningen lägger av.
Funkar alltid 4G?
Jag behåller ADSL/3G själv och låter de andra köra fiber/4G till en början.
Går dom in via vinden eller borrar hål var?
 
4G har varit igång 99,9% av tiden jag haft den, ca 1 år nu. Ligger på (i snitt) ca 20-40 Mbit ned och 4Mbit (ibland 9) upp.
Funkar med andra ord klockrent. Då min router stödjer FAIL-OVER så kommer jag att behålla 4G stickan och köra den parallellt med fiber kopplingen. Sen är det alltid bra att ha en sticka om man åker iväg ett par dagar (för företaget).

Dom kommer att gå in via vinden, samma väg som tele kabeln idag. Men jag har förberett fläktrummet med el och det kommer senare att bli själv server rummet då det börjar att bli trångt i hyllan med NAS, raspberrys , Tellstick osv... =)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.