Ja, jag fick Intenoswitchen på väggen för fiber (den måste man ju ha) och sen en TG799v2.

TG799v2 har jag bett supporten att fått bryggad och så kör jag en Asus RT-66U istället. Av någon orsak fungerar inte TV'n genom Asus utan man måste ha deras TG799v2 däremellan.
Det stör ju lite att ha en "onödig" TG799v2 inkopplad men den stör ju inte trafiken sen när den väl är bryggad.

De allra flesta klarar sig väl med en TG799v2 antar jag... Den har ju t.o.m. mediaserver, USB ingång för nätverkslagring, FTP, etc. så den är egentligen rätt bra... synd bara att det trådlösa på den är så risig...
 
Nerre skrev:
Det beror på att TV körs på ett eget VLAN. Asus-routern har stöd för VLAN men jag har aldrig pysslat med VLAN så jag vet inte om det går att sätta upp för Telia.

Googlade lite snabbt och hittade det här i alla fall
[länk]
Det bör, med betoning på "bör", inte vara några generella problem. Men implementationer av tjänster som inte används av folk är ju sådär ibland i konsumentprodukter, och VLAN-stöd är en sådan slammkrypare. I värsta fall så får man ta ut en separat kabel med ett avtaggat VLAN från sin överlämningspunkt och sedan ta in den på en separat taggande port i sin switch så kan man distribuera den vidare (taggad) som man behöver sedan i sitt nät.
 
Intressant, det måste jag testa... De vill väl hålla ett egent sub-när för TV'n så att de kör VLAN är ju förståeligt.
VLAN som sådant är ju inget konstigt, man har en "fysisk" IP adress på sin router och sen kan man hänga på ytterligare virtuella (VLAN) adresser under den...
 
Nej, kruxet är att konsumentprodukter ibland inte har stöd för att konfigurera VLAN hur som helst, men enligt sidan ajg hittade så ska ju Asus prylar i alla fall klara det om man kör Merlins mjukvara (och det bör man göra tycker jag, det är Asus mjukvara med lite småfixar så det är inget "hemmahack").
 
IngMatt
"Bokning av möte för projektering", nu ska dom in också och jag får lite Ågren att grävda kablar kan verka säkrare, men Telia hotade med runt 10.000 i högre pris om man väntar. Var det ett verkligt hot?
 
Svaret på det frågan har du redan fått tidigare i tråden.

Hur kan det vara något negativt att man tillsammans med dig vill planera hur kabeldragningen ska göras i ditt hus?
 
Redigerat:
IngMatt
MathiasS skrev:
Svaret på det frågan har du redan fått tidigare i tråden.

Hur kan det vara något negativt att man tillsammans med dig vill planera hur kabeldragningen ska göras i ditt hus?
278 inlägg, jag kommer inte ihåg, gör du?

Var står det att det är negativt men de flesta tycks anse att grävd kabel är bättre som SF har, än de som hänger här.
 
Ja det gör jag. Det har givits iallafall ett exempel på när någon ville ansluta sig i efterhand och Telia var då inte ens intresserade av att göra det utan hänvisade till senare kampanjer utan fastslaget datum och det var ett högre pris.

Att få ågren verkar negativt.
 
Poängen är ju att vid en "gruppanslutning" så är man många som är med och delar på en massa delar av jobbet, ansluter man sig i efterhand så får man lov att ta alla delar av kostnaden själv (om man nu inte lyckas skramla ihop några grannar som också vill efteransluta sig samtidigt).

Många delar av kostnaden är ju "fasta". Ta t.ex. om man ska gräva. Visst, maskinhyran och grävmaskinistens lön är en rörlig kostnad, men att köra dit grävmaskinen och köra den därifrån är en fast kostnad. Är man fler och delar på den fasta kostnaden så blir totalkostnaden lägre.
 
Redigerat:
IngMatt
MathiasS skrev:
Ja det gör jag. Det har givits iallafall ett exempel på när någon ville ansluta sig i efterhand och Telia var då inte ens intresserade av att göra det utan hänvisade till senare kampanjer utan fastslaget datum och det var ett högre pris.

Att få ågren verkar negativt.
Kan vara bäst såhär, idag hörde jag om kablar som gått av vid pålning.
 
IngMatt
Nerre skrev:
Poängen är ju att vid en "gruppanslutning" så är man många som är med och delar på en massa delar av jobbet, ansluter man sig i efterhand så får man lov att ta alla delar av kostnaden själv (om man nu inte lyckas skramla ihop några grannar som också vill efteransluta sig samtidigt).

Många delar av kostnaden är ju "fasta". Ta t.ex. om man ska gräva. Visst, maskinhyran och grävmaskinistens lön är en rörlig kostnad, men att köra dit grävmaskinen och köra den därifrån är en fast kostnad. Är man fler och delar på den fasta kostnaden så blir totalkostnaden lägre.
Skillnaden kan vara att här hänger alla kablar redan innan vid vägen utan att någon beställt. Nu är dom ivriga att dra in och vill antagligen få investeringen betald snabbt.
 
IngMatt skrev:
Kan vara bäst såhär, idag hörde jag om kablar som gått av vid pålning.
Ja, större risk för skador orsakade av moder natur om sladdarna hänger i luften, men många gånger högre risk för avgrävning när dom ligger dolt.
 
Som abonnent behöver man inte bekymra sig för hur ledningen är dragen om det är ett större bolag (som Skanova) som står för jobbet. Dom har ohyggligt mycket erfarenhet av olika förläggningssätt.

Avgrävningar får man räkna med. Vi vårt lilla föreningsnät med 45 km utsträckning drabbas av en eller två avslita fiberkablar varje år. (Tro inte heller att det hjälper att vi gör utsättning inför varje anmält grävjobb, dom gräver av ändå.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.