IngMatt
SF:
Vi kommer nu att annullera din beställning, hoppas att du återigen väljer oss när det är dags i slutet av Januari.
 
Har det hänt något sedan sist? Jag vet att det bara är början på året men lite info borde man väll få från Telia =)
 
IngMatt
Minglarn skrev:
Har det hänt något sedan sist? Jag vet att det bara är början på året men lite info borde man väll få från Telia =)
Vi har fått avtal i sista stund, sänt in och fått bekräftat att dom kommer snarast möjligt. Ni då?
 
Någon som har hört något om Telia tänker bygga eller inte? Skickade in en ny beställning vid lucia och har inte hört något mer sedan dess förutom ett mailsvar från kundtjänst att de hade fått den efter att jag uttryckligen bad dem bekräfta. Känns som att en månad borde räcka för att få klart för sig om de nått 30% eller inte.
 
IngMatt
Bara att vänta och jag ser deras bilar ofta här:
Hej och tack för din beställning!
Du har nu tagit det första steget för att framtidssäkra din fastighet. Nu återstår att leverera anslutningen till dig. Du kommer att kunna följa din leverans genom olika steg samt se preliminär leveransmånad. När en förändring sker i de olika stegen kommer du få e-post meddelande om detta.

För att följa din leverans klickar du på länk nedan för att komma till din personliga leveranssida.

------
Hej

När kan jag förvänta att allt är klart och var befinner vi oss?


Preliminär leveransperiod: Inom 6 månader

Leveransdatum kan komma att ändras. Ju längre vi kommer i processen, desto mer exakt kommer leveransbeskedet bli.

Vi är här med din leverans

1.1 Vi tar emot din beställning och tecknar ett avtal. Du får en beställningsbekräftelse hemskickad.
1.2 Att bygga ny infrastruktur kräver stora investeringar. För att vi ska kunna bygga fibernät i ditt område krävs att minst 30 % av hushållen i området tackar ja.
 
ullberg
Just den där uppdateringssidan som IngMatt fått ovanstående från var i vårt fall väldigt långsam på att uppdateras (låg väl i snitt 1 månad efter verklig progress), men det kanske har mer med den lokala entreprenören än TeliaÖF att göra, och där har vi olika.

Hos mig såg utfallet ut enligt följande:
130602 sista anmälningsdag
130628 Datering på brev från Telia "Beslut om byggnation av Öppen fiber" (dvs. bekräftelse på de 30%)
Från tidig höst: stamnätsbyggnation i området
131202 blåsning av fiber och installtion av CPE, dvs. färdig leverans
140107 Räkningen ramlar in

/U
 
STrunt i den sidan. Ring istället direkt till projektledaren hos den entrepenör som bygger områdesnätet. Han har en projektplan som avslöjar exakt när huset ansluts. Man får namnet på den personen en bit in i processen.
 
ullberg
MathiasS skrev:
STrunt i den sidan. Ring istället direkt till projektledaren hos den entrepenör som bygger områdesnätet. Han har en projektplan som avslöjar exakt när huset ansluts. Man får namnet på den personen en bit in i processen.
Eller: sitt still i båten, det kommer inte gå fortare (åtminstone set ur hela områdets perspektiv) för att man ringer och kollar status, det är bättre att låta dessa människor ägna sin tid åt att jobba på att få fiber till er än att de ska svara i telefon.
 
Ja det är ju sant men vem fasen har det tålamodet.....:)
 
Nu har ju inte vi Telia Öppen Fiber utan Zitius nät via Svensk Infrastruktur, men för oss gick det verkligen "ryckigt".

Först hör man ingenting, sen hör man ingenting. Sen fick man brev om att de börjat gräva. Sen hörde man ingenting. Sen kom det brev om att om en vecka måste man vara hemma på dagen för då kommer projektledaren och ska markera var de ska gräva på tomten. Sen grävde de fram slangen till huset och fyllde igen. Sen hörde man ingenting. Och ingenting. Sen kom det brev om att "den och den dagen kommer vi och blåser in fibern och kopplar in allt och tar betalt".

Så det "rasslade till" lite mellan varven så att säga.

Jag tror det beror på storleken på projektet, de jobbar i sånt tempo att det är svårt att i förväg säga exakt när man kommer. Skulle de boka in för långt i förväg skulle de behöva sätta marginaler som gör att det tar dubbelt så lång tid innan allt är klart. Nu kör de på så gott de kan, tar det lite extra tid på några ställen så förskjuts planen lite för några andra.

Jag skulle tippa att när de blåste in fibern så körde samma gubbar (tror de var 4 stycken som gjorde varsin grej) antagligen 20-25 villor på en dag (baserat på hur fort de jobbade).
 
Redigerat:
IngMatt
Nu kom brev att de ska bygga ut här som redan verkar vara gjort sedan länge. Men när man tittar på deras häng i stolparna, verkar det vara kvalitet som håller länge eller snik?
 
Det är sannolikt ericssons ribbonet kanalisation som hänger där och den kommer iaf överleva alla på detta forum.....:)
 
Samma här, fick även jag ett brev om att de kommer att bygga där jag bor. Skönt att äntligen kunna lägga denna cirkus bakom sig. :)
 
IngMatt
Med polska under-entrepenörer undrar jag om ståltrådsupphängen ser ut att hålla länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.