A
IngMatt skrev:
Med polska under-entrepenörer undrar jag om ståltrådsupphängen ser ut att hålla länge.
Du menar att Polska arbetare gör ett sämre jobb?
 
IngMatt
maflax skrev:
Du menar att Polska arbetare gör ett sämre jobb?
Vad jag vet gör dom ett bättre men antagligen som dom blir tillsagda och med det dom får att sätta upp.
 
Kanalisationen sätts upp på det sätt som tillverkaren anvisar. Monteringen är enkel. Dessutom: tror du, Ingmatt, verkligen att skanova skulle acceptera en leverans som inte följer anvisningen? Nej, givetvis inte.

Jag undrar varför du ägnar denna tråd åt att hitta fel i vad alla gör. Nu gick det inte att ifrågasätta kanalisationens kvalitet så då ifrågasätts metoderna vid montering. Vad är nästa sak att grubbla över?
 
IngMatt
MathiasS skrev:
Kanalisationen sätts upp på det sätt som tillverkaren anvisar. Monteringen är enkel. Dessutom: tror du, Ingmatt, verkligen att skanova skulle acceptera en leverans som inte följer anvisningen? Nej, givetvis inte.

Jag undrar varför du ägnar denna tråd åt att hitta fel i vad alla gör. Nu gick det inte att ifrågasätta kanalisationens kvalitet så då ifrågasätts metoderna vid montering. Vad är nästa sak att grubbla över?
Det är en så pass stor utgift och viktigt att nätet fungerar så man bör tänka till, efter år av problem med uppringt internet, ett ADSL som äntligen börjat fungera bra och nu ska bytas ut. Hela tråden har handlat om fällor och fel av de närmast berörda. Att många fuskar är ingen världs-sensation. Att fuska har jag tjänat pengar på för länge sedan och därpå har jag lärt mig att skriva juridiskt hållbara avtal. Så inget är svartvitt.
 
Ja i detta fall kan du inte göra något åt avtalet du skrivit på men det kan ju kännas tryggt att inget av sakerna du grubblar över är något du kan göra något åt + att den andra avtalsparten har ett tydligt ansvar att åtgärda ev problem......

Men, jag kan inte låta bli att förundras över att du inte verkar ta någon som helst notis om de tydliga svar på grubblerierna du får i tråden utan istället öser du på med ytterligare halvt osammanhängande grubbler.

Man ska fokusera på saker man kan göra något åt och lämna det andra därhän.
 
ullberg
MathiasS skrev:
Man ska fokusera på saker man kan göra något åt och lämna det andra därhän.
hmm...

Skärmavbild 2014-01-19 kl. 14.59.23.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det är klart, "gör som jag säger, inte som jag gör" är kanske din devis ;).

@IngMatt, du sa dig väl dra av kostnaden på företaget, så för dig är det ju hur som helst en mycket mindre utgift än för många andra (som inte verkar känna sig lika osäkra).

Personligen tycker jag inte att denna tråd har handlat om fällor och fel, har någon i denna tråd haft problem med den faktiska infrastrukturen (utöver att i förväg ondgöra sig över att luftfiber, det kan ju inte funka)? Kanske har inte säljarna varit de mest professionella, och hade jag fått välja fritt till samma pris så hade jag hellre valt nedgräv fiber, men de i installatörsorganisationen jag stött på har alla varit fullt kompetenta (oaktat deras nationalitet), men vi kanske läser lite olika.

Jag hoppas ändå att jag med detta inlägg kan ge dig lite sinnesro så du slipper fundera så mycket på frågan.

/U
 
IngMatt
MathiasS skrev:
Ja i detta fall kan du inte göra något åt avtalet du skrivit på men det kan ju kännas tryggt att inget av sakerna du grubblar över är något du kan göra något åt + att den andra avtalsparten har ett tydligt ansvar att åtgärda ev problem......

Men, jag kan inte låta bli att förundras över att du inte verkar ta någon som helst notis om de tydliga svar på grubblerierna du får i tråden utan istället öser du på med ytterligare halvt osammanhängande grubbler.

Man ska fokusera på saker man kan göra något åt och lämna det andra därhän.
Grubblar?
Jag trodde detta var ett diskussionsforum där vi kommit framåt gemensamt som bor här. Avtal går att ändra om de är oskäliga, Telia hade ett magert, SF hade ett krångligare och det man inte gillar kan ev. ändras. Som är fördelen med datorer när jag hade kunder att de blev kundanpassade.

Likgiltighet och godtrogenhet är inga vinnare, som riskanalyser och pragmatism.

Glömde att mitt gamla G3 är hopplöst på att inte koppla upp sig när folk har ledigt lö-sö, så den enda reserven nu om ADSL rasar, är att knåpa ihop uppringt igen till en gammal dator.

Dessutom ska min fru betala men överlåter resten till mig så det gäller att vara extra noga, med andras pengar. Hade jag fått bestämma allt hade vi inte ens bott här längre.
Annars prioriterar jag klimatproblemen och pragmatisk politik, det kan du grubbla över :cool:
 
IngMatt
ullberg skrev:
hmm...

[bild]

Men det är klart, "gör som jag säger, inte som jag gör" är kanske din devis ;).

@IngMatt, du sa dig väl dra av kostnaden på företaget, så för dig är det ju hur som helst en mycket mindre utgift än för många andra (som inte verkar känna sig lika osäkra).

Personligen tycker jag inte att denna tråd har handlat om fällor och fel, har någon i denna tråd haft problem med den faktiska infrastrukturen (utöver att i förväg ondgöra sig över att luftfiber, det kan ju inte funka)? Kanske har inte säljarna varit de mest professionella, och hade jag fått välja fritt till samma pris så hade jag hellre valt nedgräv fiber, men de i installatörsorganisationen jag stött på har alla varit fullt kompetenta (oaktat deras nationalitet), men vi kanske läser lite olika.

Jag hoppas ändå att jag med detta inlägg kan ge dig lite sinnesro så du slipper fundera så mycket på frågan.

/U
Det är ändå en stor utgift med min frus pengar om det blir fel, men jag tror det blir bra. Om det är kvalitet på upphängningarna här vet kanske grannen som är på Teracom, men det verkar inte finnas annat att välja på då SF verkar ute ut bilden helt. Vi behåller självfallet ADSL i reserv tillsvidare och jag brukar släppa detta helt tills någon hör av sig, men jag ser deras bilar dagligen här på vardagar. Vi klarar oss bra nu men frun vill ha TV via nätet. Med 3 PC och 2-3 Ipads saktar det ner nu när alla är hemma.
 
ullberg skrev:
hmm...

[bild]

Men det är klart, "gör som jag säger, inte som jag gör" är kanske din devis ;).

/U
Du skulle kunna ha haft en poäng här om det inte vore för att jag kortade min leveranstid med tre veckor tack vare en direktkontakt....:) Men ändå, skarpögt av dig! (y)
 
IngMatt
Undrar om SF hr någon chans här igen, idag såg jag att Telia rullar ut mer kabel ovanför Tallhedsvägen.
 
Ja det säger ju sig själv att det endast i något märkligt undantagsfall som tillochmed är svårt att tänka sig kan löna sig att dra fiber där någon redan har kanalisation och infrastruktur på plats. Nu är väl iofs SF inte ute efter att göra någon som lönar sig på kort sikt utan man försöker köpa/investera sig till en plats på infrastrukturkartan. Dyrt.
 
hempularen skrev:
Här har Telia dragit fram fiber (jag är dock helt nöjd med ADSL). En granne nappade, vilket han djupt ångrar. När väl handlingarna var påskrivna, så blev Telia's kommunikation helt enkelriktad. Det var helt omöjligt för honom att få någon kontakt. All information från Telia var underskriven med "den ansvarige".

Telia's entreprenör valde utan samråd att gå in med fibern genom ett borrat hål mitt på vardagsrumsväggen, istället för den utlovade vägen, att man skulle gå in där nuvarande telefonkabel gick in. Grannen fick hota med att kalla på polis för att få den att sluta (han fick stopp på dem medan de höll på att gräva sig fram till väggen det hade tänkt borra i. Det går kabelrör för telefonen hela vägen till Telias kopplingsskåp som står vid tomtgränsen. Ändå valde det att såga upp en 10m ränna i asfalten på trotoaren, gräva sönder entregången, och hade tänkt borra 50cm upp på väggen.

I den här vevan försökte han få kontakt med någon på Telia, lyckades till slut få reda på vem som gömde sig bakom signaturen "den ansvarige" på alla brev. Denna person lät dock hälsa vid hans kontaktförsök "Jag befattar mig inte med samtal från kunder".

Personligen undviker jag att befatta mig med företag som har den synen på sina kunder.

Det hela slutade med att efter hotet om polis så kom det ut en chef från installationsföretaget (han hade uttryckligen vägrat befatta sig med problemet innan), som konstaterade "här går ju en kanal för telefonen, den kan vi ju använda, va bra!".
Här hos oss har Telia skött sig ypperligt. Bra kommunikation, tydlig införsäljning och flexibla med inkoppling och kabeldragning. Jag har för vår tomtägarförening hållit i trådarna och jag har knappt hört någon som haft något negativt... annat än att det tar för länge då...
Det är Öppen FIber vi har och jag har valt Telia som leverantör. Det jag kan klaga på är kötider och att deras levererade trådlösa router inte är av bästa kvalité...
 
IngMatt
anders07 skrev:
Här hos oss har Telia skött sig ypperligt. Bra kommunikation, tydlig införsäljning och flexibla med inkoppling och kabeldragning. Jag har för vår tomtägarförening hållit i trådarna och jag har knappt hört någon som haft något negativt... annat än att det tar för länge då...
Det är Öppen FIber vi har och jag har valt Telia som leverantör. Det jag kan klaga på är kötider och att deras levererade trådlösa router inte är av bästa kvalité...
Lånerouter?

Vi fick skräp till ADSL också, Inteno.
 
anders07 skrev:
Det är Öppen FIber vi har och jag har valt Telia som leverantör. Det jag kan klaga på är kötider och att deras levererade trådlösa router inte är av bästa kvalité...
Fick ni med både fiber-switch och trådlös router, eller är de integrerade i samma enhet?

Vi har också "Telia Öppen Fiber", men vi fick inte med någon trådlös router. Vi fick bara en Inteno fiber-switch, men jag ser inte det som en nackdel. Router vill man ju välja själv.
 
ullberg
b_hasse skrev:
Fick ni med både fiber-switch och trådlös router, eller är de integrerade i samma enhet?

Vi har också "Telia Öppen Fiber", men vi fick inte med någon trådlös router. Vi fick bara en Inteno fiber-switch, men jag ser inte det som en nackdel. Router vill man ju välja själv.
Intenoswitchen är en del av fiberleveransen (kommunikationsoperatören), så den får alla telia ÖF-anslutna.

Om man får något mer är beroende på vilken tjänsteoperatör man väljer. Vissa skickar inte med något, vissa säljer och vissa lånar ut så länge man är kund.

Jag som har Telia som tjänsteoperatör fick (låna tror jag) deras TG799v2 som router. man kan förvisso brygga det (för internet) men då tappar man vissa funktioner så jag har kört med deras. Funkar rätt bra, tydligen mycket bättre än tidigare de skickat ut men jag hade nog inte valt den själv, men den gör sitt jobb... (trådlöst kör jag med mina tidigare accesspunkter så där vet jag inte hur TG799v2 funkar).

/U
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.