För alla de som tycker att 4G verkar vara ett bra alternativ till fiber rekommenderar jag den sidan
https://www.iis.se/blogg/sa-lite-mobilsurf-far-du-for-pengarna/

Mig veterligen finns det ingen mobiloperatör idag som inte har trafiktak på sina 4G-lösningar.


500 MB Mobilt internet
– ”Räcker till ungefär 5 mätningar med Bredbandskollen per månad sen kan du glömma Wordfeud!”
2 GB Mobilt Bredband – ”Nova/Moa/Max/Arvid får bara titta på Sean Banan i HD-kvalitet 40 gånger, sedan är du rökt!”
10 GB Mobilt Bredband – ”7 timmars SVTPlay per månad och inget annat, SUCKER!”
 
Måste snart börja titta vilken operatör man skall välja - jag vill bara hå internet (blir nog 100/100 om ingen skulle ha ett grymt erbjudande på 100/10) - frågan är bara vem som är billigast och ger bäst *faktisk* bandbredd.

Vill jag ha telefon blir det nog från en separat operatör som http://www.phonzo.se/ som verkar ha bra erbjudande.
 
IngMatt
Kablarna hänger lågt på sina ställen, har ni sett?
 
IngMatt
Har alla fått det att funka?

Vi har väntat på att dra in och nu är entrepenörerna osams om betalningar kom det en lapp om.
 
Nerre skrev:
För alla de som tycker att 4G verkar vara ett bra alternativ till fiber rekommenderar jag den sidan
[länk]

Mig veterligen finns det ingen mobiloperatör idag som inte har trafiktak på sina 4G-lösningar.
Jag har i familjen tre st Universal Surfis57 med LTE-stöd. Dock är jag begränsad till 1Mbps, men jag har inget volymtak på abonnemanget. Superbra deal. Har fått över 5Mbps på abonnemanget under en kortare tid, det verkar som om hastighetsbegränsingen har ett ganska långt integrationsfönster... :)
 
IngMatt skrev:
Har alla fått det att funka?

Vi har väntat på att dra in och nu är entrepenörerna osams om betalningar kom det en lapp om.
Vadå menar du? Vem är osams och vad för lapp?
 
Amatörsnickaren skrev:
Måste snart börja titta vilken operatör man skall välja - jag vill bara hå internet (blir nog 100/100 om ingen skulle ha ett grymt erbjudande på 100/10) - frågan är bara vem som är billigast och ger bäst *faktisk* bandbredd.

Vill jag ha telefon blir det nog från en separat operatör som [länk] som verkar ha bra erbjudande.
Var på informationsmöte om Uppsala stadsnät som är samma företag. Försäljaren sa att de hade samma faktiska hastighet och visade exempel på en installation som hade 107/106. På deras egna hemsida visar de att ingen av de åtta bolagen kommer över 65 Mbit. Som bekant är det olika faktorer som gör att hastigheten sjunker. Fyra låg väldigt lika och com hem var lägst men de satsar ju mer på tv. För de flesta som vill ha dubbel eller trippel abonnemang så tittar vi nog även på de andra faktorerna.
 
För en samfällighet etc kan man givetvis förhandla om installation. Vår förening blev erbjuden ett avtal med Telia men det tackades nej av f.d. ordförande och sedan var priset inte detsamma när styrelsen hörde av sig. Samfälligheten intill nappade på erbjudandet 2013. De förband sig till Telia i 11 år och inte som evigt som en del påstår. Priset blev 311 kr./ månad för 100/10, ip telefoni och tv lagom samt två uttag i huset. Telia ville höja priset då installation hade kostat mer men avtal var avtal. Inget pris för installation för det ingick i avtalet.

Vår samfällighet har nu blivit erbjuden en förenklad installation via kattvind med inte så mycket grävande vilket båda tjänar på samt vissa åtagande för samfälligheten. Priset ska bli under halva installationen mot en villa installation. Under förutsättning att 70% av medlemmarna ansluter sig. Erbjudandet från Stadsnät går ut efter helgen. Annars hade jag och flera inte nappat då vi tyckt priset var för högt. Läser man avtalet så ingår 45 meter grävande på tomten och fastighetsägaren ska återställa tomten. Vilket vi och dem slipper då det är 17 st fastigheter som de ej behöver gräva på.
 
Det verkar enligt lappen vi fått i lådan som att Infratek inte betalt Aforma (som genomfört projekteringarna) i tid så avtalet mellan dem är hävt och projekteringen måste göras om med ny underentreprenör.

Får väl se vad som händer, men det lär ju innebära förseningar, så telias planerade leverans denna månaden kan man nog se sig i stjärnorna efter.
 
Intressant, enligt planen för vårt område så är det beräknat klart JULI och vi/jag har inte fått någon lapp i lådan...
 
Verkar röra sig snabbare än jag räknat med trots allt. Fick precis en tid inbokad för indragning av fiber på måndag. :)

Om allt går bra så ska jag kunna beställa en tjänst dagen efter.
 
Idag fick även vi i Hörningsnäs den beryktade lappen... Bytt underleverantör...

befalon, vart i området finns ni?
 
Vi bor på Älgskyttevägen nära utfarten till Huddingevägen.

Vad gäller artikeln i SvD så vet jag inte om man kan lasta Telia för att entreprenörerna som bygger nätet lämnar för billiga offerter. Vad jag förstår så var det väl Infratek som inte skötte betalningarna som de borde.
 
Det fuskas mycket när det läggs fiber. Exempelvis är i princip är inga sockennät av den kvalité som Skanova kräver vad gäller förläggning av kanalisationen.

Ligger inte fibern på rätt djup (Skanova gör stickprov) så får entreprenören gräva upp och göra om. Då är det lätt att gå i KK.

Jag skulle mao vilja hävda att det är varning för alla UTOM Telia/Skanova.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.