17 605 läst · 56 svar
18k läst
56 svar
Teletec & TL Detect larm
Vet iofs inte i vilka trådar alla sågar IHC som system. De enda diskusionerna som varit har väl haft rätt så jämförande karaktär. Varken bättre eller sämre, bara annorlunda. "Alla" har dessutom varit överrens om att det hur som helst är bättre än den vanliga typen av installation.
Anyway. Jag har själv integrerat larmet/PIR dekare till IHC. Dessutom använder jag det "aktiva skalskyddet". D.v.s hemmasimmulering med lite extra allt (vilket inget larm kan åstadkomma). Till detta videokameror som filmar det mesta.
Kan nämnas att det fungerar så attans bra att grannerna (olika) vid två tillfällen varit hur nära som helst att ringa polisen, eftersom de visste att vi var bortresta och likväl var det någon som rörde sig i huset. Fast det var ju bara Mr. IHC
Tankan är med alla larmsystem att ev. tjuvar skall tänka sig för innan och inte finna det mödan värt. Ett larm som sådant förefaller meningslöst då, som sagt, tjuvarna hinner mycket på kort tid. Även diverse centraler erkänner detta motvilligt om man pressar dem.
Anyway. Jag har själv integrerat larmet/PIR dekare till IHC. Dessutom använder jag det "aktiva skalskyddet". D.v.s hemmasimmulering med lite extra allt (vilket inget larm kan åstadkomma). Till detta videokameror som filmar det mesta.
Kan nämnas att det fungerar så attans bra att grannerna (olika) vid två tillfällen varit hur nära som helst att ringa polisen, eftersom de visste att vi var bortresta och likväl var det någon som rörde sig i huset. Fast det var ju bara Mr. IHC
Tankan är med alla larmsystem att ev. tjuvar skall tänka sig för innan och inte finna det mödan värt. Ett larm som sådant förefaller meningslöst då, som sagt, tjuvarna hinner mycket på kort tid. Även diverse centraler erkänner detta motvilligt om man pressar dem.
Till er som är rädda för trådlösa larm för att de kan störas ut vill jag bara fråga:
- Tror ni att villatjuvar dyrkar upp låsen på dörrarna också?
- Tror ni att tjuvarna firar ner sig via ett rep från takfönster?
- Tror ni att de är svartklädda, bär vita handskar och har kylspej i en ryggsäck?
Då har ni nog sett en Hollywood-film för mycket. Den inbrottstjuv som är sofistikerad nog att använda störsändare för att ta sig förbi ett trådlöst villalarm skulle jag vilja se...
- Tror ni att de är svartklädda, bär vita handskar och har kylspej i en ryggsäck?
Då har ni nog sett en Hollywood-film för mycket. Den inbrottstjuv som är sofistikerad nog att använda störsändare för att ta sig förbi ett trådlöst villalarm skulle jag vilja se...
Bra pris och bra val låter det som. Hade själv också valt textdisplay utan att tveka (och utan att tänka) eftersom den är klart mer tilltalande!Hobbyfixarn skrev:Framerate, du frågade vad det är för central jag fått pris på och det är en 608'a.
Tack alla ni som har kommit med synpunkter, det kommer att bli ett trådbundet Teletec larm som har manöverenhet med textdisplay för att göra igångsättningen enklare (plus att den är snyggare... ;-)
Då är det snart bara det jobbigaste och tråkigaste kvar, att dra kabel...
Kommer att installera det helt och hållet själv. Kanske kan ta några timmar men då lär man sig ju larmet ordentligt och det lättare att bygga ut framöver. Fler idéer finns redan...MrMagic skrev:
-Tror du alla tjuvar kommer med storslägga och kofot?jojje_99 skrev:Till er som är rädda för trådlösa larm för att de kan störas ut vill jag bara fråga:
Problemet som vi får mer och mer av är att tjuvarna stör ut larmen gång på gång så att väktarna får åka på falsklarm.
Efter några falska ringer de anläggningsinnehavaren och säger att det måste vara något tekniskt fel.
De får då klartecken att stänga av larmet tills tekniker kan felsöka nästa dag.
Det är då de lite smartare tjuvarna tömmer lokalen.
Tyvärr säljs det en sorts "störsändare" i väldigt många butiker för ca 500kr
När detta blir allmänt känt bland småbuset så kommer det bli problem.
Självklart kommer jag inte bidra med mer information om det här. :-X
Läs dagens tidning så får du se, norrort har haft 300 fall på tjuvar som borrar upp låskolven på ytterdörren och petar upp spärren och går in o länsar kåken medan folk sover. Så tro inte att alla tjyvar är lika dumma och enbart slår in ett fönster för att komma in. Finns många tjuvar som stör ut larm osv, skitvanligt för några år sen på bilar.jojje_99 skrev:Till er som är rädda för trådlösa larm för att de kan störas ut vill jag bara fråga:
Sen finns det andra tjuvar som har mkt bra kontakter på de stora larmfirmorna Falck mfl .. resten får ni lista ut själv
Tänkte köpa ett Tele Tec larm till villan. Kommer att placera en deckare i en halvklar utbyggnad där det finns massa maskiner mm. Skulle det gå att köpa en deckare Clas Ohlson och koppla till larmet?
Är rädd att deckaren kommer att åka på rätt mycket stryk under tiden tills rummet är klar.
Är rädd att deckaren kommer att åka på rätt mycket stryk under tiden tills rummet är klar.
Liknande trådar
-
Ny toalett - inte exakt samma golvmått som befintlig
Vatten & Avlopp -
Hur lagar jag ytterdörren i trä när jag tar bort kattluckan
Stenhus -
Vad e det för ohyra egentligen?!
Altan & Uteplats -
Siren/Blixtljus Teletec TL-30x till SPC 4320
Villalarm & Hemautomation -
DSC Teletec larm TL260GS - hur konfigurera
Teknik